01 oktober 2006

Is wat je ver haalt lekker? (2)

Het antwoord op deze vraag ga ik gelijk beantwoorden: ja, wat je ver haalt is deze keer ook weer lekker.

Ik heb het hier over Peanut Butter Chips. In ons kikkerlandje nergens te krijgen, in Amerika echter liggen ze in iedere supermarkt. O zo lekker om als vulling in koekjes te gebruiken of in onderstaande Chocolate Peanut Butter Buns, om je vingers bij op te eten.

Ik ga toch het recept geven om drie redenen:
  1. je kan de peanut butter chips vervangen door chocolade chips
  2. het zijn ontzettend lekkere broodjes
  3. als je er vervolgens pindakaas op smeert heb je toch weer Chocolate Peanut Butter Buns :-)
Het recept van deze broodjes komt uit het boek Amy's Bread. Een van de winkels van Amy is gevestigd in Bleecker Street, New York. Dezelfde straat waar ook The Magnolia Bakery is gevestigd (zie posting Koekje erbij?). Ze verkopen allerlei soorten Artisan Bread, lekkere koeken, muffins, sandwiches en je kan er zelfs 's avonds laat nog terecht voor een kop koffie met iets erbij. Het brood heb ik helaas niet geproefd, de lekkere koeken wel.
Het boek is 'out of print', maar tijdens een bezoek aan een 2e-hands boekenwinkel in New York kwam ik het tegen voor een leuk prijsje. Dat is nou weer mazzel hebben! Kan ik toch de broden nog proeven (hoewel?..... moet ik ze wel eerst maken).


Even een kort verhaaltje bij de foto van Amy's winkel. Konden er niks aan doen, maar we moesten erg lachen om de dame (?) die je op de foto ziet staan. (Ik ben het dus niet, tis maar dat jullie dat weten :-)....). Ze kon zo zijn weggelopen uit een film, ze zag er erg komisch uit, het leek alsof ze een robbertje gevochten had (kapotte kousen), maar dat was toch niet zo, ze had ieder geval geen hulp nodig. Wat ze daar nou stond te doen behalve bellen met haar mobieltje? Geen idee.

In het verhaaltje bij dit recept geeft Amy aan dat je de peanut butter chips kunt vervangen door chocolade chips. Ze verwijst verder naar het boek The Italian Baker van Carol Field. Deze buns zijn geinspireerd op Carol's recept voor chocoladebrood. Zo lenen de 'echte' bakkers toch ook weer van elkaar.....

Ik heb ze gemaakt met half chocolade chips en half peanut butter chips.

Chocolate (Peanut Butter) Buns

  • 2 theelepels droge gist
  • 60 gram water, lauwwarm
  • 57 gram suiker
  • 430 gram tarwebloem
  • 4 eetlepels cacao
  • 8 gram zout
  • 240 ml warme koffie
  • 1 eidooier
  • 10 gram ongezouten zachte boter
  • 113 gram peanut butter chips of chocolade chips
Afwerking:
  • 120 ml koud water
  • 1 1/4 theelepel maizena
Los de gist en 1/4 theelepel van de suiker op in het warme water. Laat 3 minuten staan.
Meng de tarwebloem, cacao, de resterende suiker en het zout in een aparte kom.
Meng de warme koffie, eidooier en de boter door het gistmengsel. Voeg geleidelijk het bloemmengsel toe.
Kneed (bijv. in een standmixer of bbm) tot een soepel deeg. Maak er een 'losse' bal van en geef het deeg 10 minuten rust. Maak er dan een rechthoek van en verdeel daar de chocolade of peanut butter chips over. Vouw het deeg vervolgens zoals je een envelop vouwt en kneed de chips erdoor.
Vet een kom in met olie en doe het deeg hierin, 1 keer keren zodat alle kanten met olie bedekt zijn. Afdekken met plastic folie en laten rijzen totdat het in volume verdubbeld is, ± 2 uur.

Bekleed twee bakblikken met bakpapier/bakmatje. Stort het deeg op de werkplek en verdeel in 12 gelijke stukjes. Goed opbollen en op iedere bakplaat 6 bolletjes leggen. Laat genoeg ruimte tussen de bolletjes, zodat ze niet aan elkaar rijzen/bakken. Afdekken met ingevet plastic folie en op kamertemperatuur laten rijzen tot ze bijna in volume verdubbeld zijn.

Maak, terwijl de bolletjes rijzen, het papje voor de afwerking: roer in een steelpan de maizena door het koude water. Breng al roerend aan de kook, blijf roeren totdat het dikker wordt. Laat het afgedekt (dan komt er geen vel op) afkoelen.

Verwarm intussen de oven voor op 200 graden C.

Bestrijk de gerezen bolletjes voorzichtig met een kwastje met het maizenapapje. Zet 1 bakplaat op de onderste richel de oven en de andere bakplaat bovenin. Besproei met een plantensproeier de zijkanten van de oven 6 - 8 keer en sluit de oven. Herhaal het besproeien nog twee keer, met 1 minuut ertussen.

10 minuten bakken, verlaag dan de temperatuur naar 180 graden C en verwissel de bakplaten van boven naar beneden en draai ze 180 graden. Bak nog 10 - 15 minuten tot ze gaar zijn. Ze voelen dat stevig aan, geen harde korst. Bestrijk ze als ze uit de oven zijn nog een keer dun met het maizenapapje. Laat ze vervolgens op een rooster afkoelen.

Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Arden,

Ergens heb ik nog een boekje liggen dat dezelfde titel heeft; Wat je ver haalt is lekkerder. Dat gaat over groenten die ver weg groeien. Het klopt niet helemaal want sommigen groeien gewoon in mijn tuin zoals bijvoorbeeld de topinamboer of aardpeer.
Leuk initiatief, ik kom hier elke dag even kijken.

Groetjes,

Anoniem zei

Hoi Arden,

Ik ben dol op pindakaas dus ik moest en zou die reese's peanut-butter chips te pakken krijgen. Ik had mn zus er al op uit gestuurd tijdens haar vakantie in Amerika, maar ze kwam met lege handen terug: 'kon ze niet vinden'. Jammer jammer..maar vandaag liep ik door Utrecht en kwam langs een klein winkeltje met allemaal Amerikaanse (bak) producten. En jawel..ik heb ze! Ging wel bijna van mn stokje bij de kasse (8 euro)..ik hoop dat ze het waard zijn. Ga het na het weekend uitproberen, ben benieuwd...

Groetjes, Valentine