14 oktober 2006

Apricot-Pistachio-Lemon Coffee Cake


Gisteren ontving ik in mijn mailbox de nieuwsbrief van Leite's Culinaria. Mijn oog viel gelijk op het recept voor Apricot-Pistachio-Lemon Coffee Cake. Vandaag gemaakt en hij is erg lekker :-).
Ik heb het recept omgerekend naar grammen, omdat ik dat makkelijker vind werken dan met cups afmeten. Het was te veel voor mijn tulbandvorm, dus heb ik ook nog 10 kleine cakejes gemaakt.

Bij een Italiaanse traiteur ontdekte ik van de week
Farina per Dolci,
een bloem van zachte tarwe, type 00. Ik dacht eigenlijk dat deze een laag proteine gehalte zou hebben, maar nee, deze bloem bevat 12,7% proteine. Uiteraard uitgeprobeerd met deze cake en ik ben heel tevreden!

Apricot-Pistachio-Lemon Coffee Cake
  • 227 gram zachte ongezouten boter
  • 350 gram suiker
  • 4 grote eieren
  • 1 eetlepel geraspte citroenschil
  • 2 eetlepels vers geperst citroensap
  • 240 ml yoghurt
  • 405 gram patentbloem
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 2 theelepels baking soda
  • 3/4 theelepel zout
  • 250 gram gedroogde abrikozen, in stukjes
  • 90 gram ongezouten gepelde pistachenootjes
Verwarm de oven voor op 175 ºC. Vet een tulband- of cakevorm in en bestrooi met bloem.

Met een mixer de boter en de suiker licht en luchtig kloppen. Voeg de eieren één voor één toe. Blijf goed mixen. Mix de geraspte citroenschil, citroensap en de yoghurt erdoor.

Bloem, bakpoeder, baking soda en zout mengen. Voorzichtig met een spatel door het beslag roeren. Roer de abrikozen en pistachenootjes erdoor.

Overdoen in een tulband- of cakevorm. 50 - 55 minuten bakken. 15 minuten laten afkoelen in de vorm en dan op een rooster storten en verder laten afkoelen.

Eet smakelijk!

4 opmerkingen:

Lien zei

Mmmmm, dat ziet er werkelijk overheerlijk uit. Waarom heb ik geen italiaanse traiteur in de buurt ;-) !
Is het meel met toevoegingen?

Levine zei

Ik wil je niet nog jaloerser maken, maar ik heb 2 Italiaanse traiteurs op loopafstand.....Binnenkort opent de ene ook een 'kookwinkel', ben benieuwd wat ze daar allemaal gaan verkopen.
De bloem heeft overigens geen toevoegingen.

Unknown zei

Heerlijk, ik heb hem met patentbloem gemaakt en deze was ook erg lekker!

Anoniem zei

Beste Arden
Ik word helemaal mesjogge!!!!
2 weken geleden heb ik een brood gebakken, dat moest met patentbloem. Prima. Er stond patentbloem (lidl) op de verpakking dus stelde ik me zelf verder geen vragen over eiwitrijk/harde zachte tarwe of wat dan ook. Vorige week heb ik een zak met Farina l'oro bianco tipo "00" Gekocht met het idee focaccia te maken. er staat op de verpakking 'voor pizza en stokbrood' dus focaccia zal ook wel goed zijn....Er staat ook' harde tarwebloem' op de verpakking dus ik denk harde tarwebloem is dus eiwitrijk want voor stokbrood heb ik eiwitrijk nodig. Maar nu zie ik op de site van de bakboerderij dat hun tarwebloem ( broodbloem) meer eiwit 14% bevat dat die farina 12% Maar dan gaat dat verhaal van patentbloem voor brood dus juist niet op. En uiteindelijk ga ik naar jouw site . Voor het verlossende antwoord en nu zie ik dus dat jij ook weer farina 00 met, verwacht laag, maar uiteindelijk hoog eiwitgehalte vindt. Ik weet het echt niet meer. Deze vraag is net zo verwarrend geworden als de meel verhalen in mijn hoofd. En wat was de vraag nou? Ik wil een 'pão de Pasqua" bakken. in recept staat eiwitrijk meel. En ik wil een focaccia bakken. Op verpakking staat harde tarwe voor stokbrood. Kan ik beide maken met ditzelfde meel. Of moet ik weer naar de bakboerderij voor een meel met 14 % eiwit..... GRRRRR " the joy of baking" is inmiddels steeds verder aan het zakken.
Hartelijke groet, dat nog wel, Rijk