03 oktober 2006

Ananasjam

Ik probeer toch iedere keer weer de perfecte echtgenote te zijn, helaas lukt dat lang niet altijd......

Zo maak ik op een ochtend een lekker ontbijtje voor manlief. Twee boterhammetjes (uit eigen keuken uiteraard) met zelf gemaakte 3-vruchtenjam en een kopje koffie. Op de vraag van mij of hij de jam lekker vindt krijg ik als antwoord "ja hoor, maar mag ik nu nog een boterham, maar dan met ananasjam?". Grrrr, natuurlijk, maar die jam komt uit de winkel hoor!!!

Wat doe je dan?
  1. je besmeert die derde boterham met jam uit de winkel
  2. je kijkt of je nog genoeg schone lege potjes met schroefdeksel hebt
  3. je gaat naar de supermarkt en koopt 2 verse ananassen
  4. en een pak geleisuiker
  5. je maakt zelf ananasjam
Ananasjam

  • 900 gram schoongemaakte verse ananas, in stukjes
  • sap van een halve citroen
  • 1 kilo geleisuiker
Doe de ananasstukjes in een grote pan en maak met de staafmixer fijn (of doe dit al van te voren met een keukenmachine). Roer het citroensap en de geleisuiker erdoor. Breng het geheel aan de kook. Als het flink borrelt en het blijft borrelen als je met een houten lepel roert, gaat de kooktijd in. Op het pak geleisuiker staat 4 minuten, maar ik kook jam altijd 6 minuten, dan wordt ie lekker stevig.

Direct in schone potten gieten, deksel goed dichtdraaien en 10 minuten op de kop wegzetten. Daarna omdraaien en jam laten afkoelen. De jam is 1 jaar houdbaar en veeeel lekkerder dan die uit de winkel :-).


Ze zeggen dat de liefde van de man door de maag gaat......in dit geval is het dus helemaal goedgekomen :-).

Citroensap voeg je toe omdat anananas een pectine arme vrucht is. Door citroensap toe tevoegen geleert de jam beter. Bij gebruik van pectine arme vruchten neem je 10% minder vruchten dan geleisuiker.

Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

Daniëlle zei

Lijkt me erg lekker... ga ik zeker proberen!!
Danielle

Anoniem zei

Ben hem nou aan het maken! :)