13 september 2018

Review Maxima Planeetmenger MPM 7L


Maxima Kitchen Equipment benaderde mij een aantal maanden geleden met de vraag of ik hun nieuwe planeetmenger MPM 7L wilde testen. Dat wilde ik wel.

Vorig jaar testte ik namelijk met een enkele leden van het Broodbakforum een aantal deegkneders. Want wat voor machine kan je nu het beste kiezen als je een deegkneder wilt aanschaffen? Een planeetmenger of een spiraalkneder? Belangrijke vraag die eerst beantwoord moet worden is of je de machine alleen voor patisserie wilt gaan gebruiken of wil je er alleen brooddeeg in kneden of wil je een machine voor zowel patisserie als brooddeeg. We schreven er vervolgens vier artikelen over. De links naar de artikelen kun je vinden in de linker kolom van deze blog. We hebben toen wel een spiraalkneder van Maxima getest maar geen planeetmenger.

Voor de duidelijkheid: ik heb deze machine gratis gekregen, dit is dus zoals ze dat noemen een gesponsord artikel. Ik doe dat eigenlijk nooit, maar in het kader van de eerder gedane kneedtesten vond ik dit een mooie aanvulling. Uiteraard kreeg ik de vraag of ik een mooie productreview wilde schrijven. Mijn antwoord daarop was dat ik in de review mijn eerlijke mening zal geven en dat ik naast positieve ervaringen ook eventuele tekortkomingen of tegenvallers zal vermelden. Ik moet tenslotte wel eerlijk blijven tegenover mijn lezers.

De afgelopen maanden heb ik de machine getest met onder andere cakebeslag, koekjesdeeg, eiwitten stijfkloppen en verschillende soorten brooddeeg. De eerste kennismaking was een tegenvaller. Zonder erbij na te denken of even de gebruiksaanwijzing te lezen gooide ik 1 kilo bloem, 660 gram melk, 12 gram instant gist, 18 gram zout en 60 gram boter in de ruime kom (7 liter) en zette de machine op stand 1 aan. Noppes, de machine protesteerde en het kneden ging voor geen meter. Ik heb al mopperend er alles maar weer uitgehaald en overgeheveld naar de Bear Teddy.

En nee, nu niet stoppen met lezen want het wordt beter !

In de meeste machines doe je alle ingrediĆ«nten in de kom en zet je daarna de machine op lage stand aan en vervolgens voer je de snelheid indien nodig op. De Maxima planeetmenger heeft echter 2 knoppen: 1 voor de snelheid en 1 om de machine aan te zetten en weer te stoppen. Je stelt eerst een snelheid in en daarna zet je pas de machine aan. Voor brooddeeg stel ik eerst stand 4 in en zet dan de machine met de andere knop aan. Indien nodig verhoog ik de snelheid tot maximaal stand 5 of 6. Toen ik dat doorhad ging het kneden van brooddeeg opeens uitstekend. In ± 10 minuten wordt het deeg goed gekneed en kan je er een vliesje van trekken. De kans op overkneden is ook aanwezig, houd het deeg daarom goed in de gaten!

Maxima MPM 7L planetaire mixer
Tip: als het filmpje niet start, klik dan op de tijdbalk onder het filmpje

Hoewel de kom een inhoud van 7 liter heeft kan je er geen deeg voor drie broden in kneden. De gebruiksaanwijzing die bij de machine geleverd wordt en de informatie op de website van Maxima zijn niet gelijk en dat is verwarrend. In de gebruiksaanwijzing wordt gesproken over maximaal 1250 gram bloem en op de website staat maximaal 2000 gram pizzadeeg/1000 gram bloem en 1500 gram brooddeeg /750 gram volkorenmeel vermeld. Er is uiteraard verschil tussen hoeveelheid bloem/meel en hoeveelheid deeg. Als je uitgaat van 1250 gram bloem en daar 60% vocht + gist + zout bij optelt kom je op iets meer dan 2000 gram deeg. Mijn tip: gebruik niet meer dan 800 - 1000 gram bloem/meel en met een vochtgehalte van boven de 60 - 63%. Over hoeveelheden cakebeslag, taartdeeg, eieren, eiwitten enz. wordt helaas nergens melding gemaakt.

Bij de knedertesten in 2017 hebben we in alle machines hetzelfde brooddeeg gekneed en daarna vergeleken. Ook in de Maxima MPM 7L heb ik dit deeg gekneed en als vergelijk hetzelfde deeg ook in de Bear Teddy gekneed. In 10 minuten tijd was het deeg in de Maxima goed gekneed en kon ik er een vliesje van trekken. Hieronder zie je een foto van het eindresultaat. Tot mijn verbazing was het Maxima brood zeker 2 cm hoger dan het Bear brood. De Maxima kan dus in betrekkelijk korte tijd deeg uitstekend deeg kneden.

Kneedtest Maxima MPM 7L en Bear Teddy Varimixer
Links het Maxima brood, rechts het Bear brood
De kop van de machine is kantelbaar, het vullen van de kom gaat uitstekend. Let er wel op dat de kop met het handeltje goed wordt vastzet. Het is mij enkele keren overkomen dat de kop niet goed vast zat en tijdens het mixen/kneden omhoog schoot.

Pluspunten:

  • De machine heeft een leuke prijs. Voor € 337,59 staat hij op je aanrecht te pronken (verkrijgbaar in 4 kleuren).
  • De machine weegt 17 kilo en blijft daardoor goed op het aanrecht staan zonder er tijdens het mixen/kneden vanaf te wandelen. Alleen tijdens het kneden van stevig brooddeeg (met een lager vochtgehalte) ging hij aan de wandel over mijn aanrecht, zie de filmpjes onderaan.
  • Grote kom met een inhoud van 7 liter. Kan in de afwasmachine.
  • De kop van de machine is kantelbaar, het vullen van de kom gaat uitstekend.
  • Er zit een lang snoer aan.
  • Er zit een spiraalhaak bij, uitstekend geschikt om brooddeeg mee te kneden. Het deeg blijft tijdens het kneden in beweging en kruipt niet omhoog langs de haak.
  • Deeghaak, vleugel/platte klopper en garde/ballonklopper zijn van RVS en kunnen in de afwasmachine.
  • De machine is heel stil, de motor hoor je nauwelijks tijdens het mixen/kneden. Bij brooddeeg kneden hoor je alleen het tikken van de kom op de plek waar je hem vastzet in de bodem.
  • De machine heeft 11 snelheden. De laagste stand is heel langzaam en uitstekend geschikt om bijvoorbeeld bij cakebeslag de bloem door het boter-/suikermengsel te mengen.
  • Het spatscherm kan er makkelijk afgehaald worden om schoon te maken.

Minpunten

  • Met stevig brooddeeg heeft de machine toch wel wat moeite, zie de filmpjes onderaan.
  • De gebruiksaanwijzing en de informatie op de website over hoeveelheden brooddeeg matchen niet met elkaar en dat is verwarrend.
  • In de gebruiksaanwijzing ontbreekt informatie over hoeveelheden wat betreft cakebeslag, taartdeeg, eieren mixen, eiwitten stijfkloppen enz.
  • De opening in het spatscherm om extra ingrediĆ«nten toe te voegen vind ik aan de kleine kant.
  • De kop moet echt goed vastgezet worden, doe je dat niet dan schiet de kop tijdens het kneden weer omhoog.
  • Na drie keer gebruiken viel er al een afdekdopje af en dat kreeg ik er met geen mogelijkheid meer op.
  • De kap van de kop is van kunststof. Zeker als je de machine steeds in en uit een keukenkastje moet halen kwetsbaar.

Mijn tips:

  • Wat betreft brooddeeg: gebruik voldoende vocht in het deeg, in ieder geval boven de 60 – 63%! De machine hoeft dan niet zo hard te werken en dat is zeker voor de levensduur belangrijk.
  • Als je er brooddeeg in gaat kneden gebruik dan maximaal 800 – 1000 gram bloem/meel.
  • Selecteer eerst de snelheid (voor brooddeeg stand 4) en zet de machine dan pas aan.
  • Zoek je een machine om uitsluitend brooddeeg in te kneden kies dan liever voor een spiraalkneder.

Conclusie:
Ik heb de Maxima MPM 7L nu enkele maanden in gebruik en ik vind het een fijne machine om mee te werken. Alles gaat goed tot zelfs perfect, zowel brooddeeg als patisserie. Wel met de kanttekening dat de machine minder goed presteert bij stevig brooddeeg. Als ik hem vergelijk met mijn KitchenAid heavy duty (met kom van 5 liter) dan ‘wint’ de Maxima. Over de levensduur kan ik uiteraard nog niks zeggen. Vooralsnog draait hij als een zonnetje.

De machine in werking met een stevig deeg:

Maxima MPM 7L planetaire mixer
Tip: als het filmpje niet start, klik dan op de tijdbalk onder het filmpje

Maxima MPM 7L
Tip: als het filmpje niet start, klik dan op de tijdbalk onder het filmpje


Dit is een gesponsord artikel.

10 opmerkingen:

sillie zei

Altijd leuk een review:-) En hij ziet er wel prachtig uit toch ook? Deze kleur vind ik iig beeldig :-)

Unknown zei

Heb de machine al enige maanden en ben er zeer content mee. Zeker als je de prijs vergelijkt met soortgelijke producten en de kealiteit. Heb ook de spiraalkneder van Maxima beide TOP

Anoniem zei

Hoi Levine,
Mede dankzij jouw review afgelopen week dit apparaat gekocht. Het kneden en mijn eerste brood was perfect. Wat me opvalt is dat hij heel stil is. Ik heb mijn deeg (het was vrij nat, natter dan het jouwe) 10 minuten laten kneden, eerst op 1-2 en daarna naar 4.
Je hebt de andere mogelijkheden van de Maximamenger niet getest? Gisteren heb ik er cakebeslag in gemixt, eerst met de bijgeleverde vleugel, maar daar bleef de boter aan hangen. Daarna de ballongarde genomen, die pakte de boter onderin de kom niet mee... Ik geef toe dat mijn boter niet heel 'boterzacht' was. Uiteindelijk het beslag afgemixt met de handmixer. De volgende keer ga ik het nog eens proberen en dan direct de eieren toevoegen.

Anoniem zei

Hoi Levine,

Ik overweeg de kn15 deegkneder aan te schaffen.
Ik was benieuwd naar uw ervaringen met deze kneder, omdat ik zag dat u deze rond 2013 had aangeschaft.
Hij oogt wel groot en dat brengt me een beetje aan het twijfelen.

Vriendelijke groet, Arjen

Anoniem zei

Heb net de planeetmenger aangeschaft maar hoe krijg ik de kop omhoog ? Er zit een hendel aan maar weet echt niet hoe dit werkt

Anoniem zei

Hoe krijg ik het spatdeksel verwijderd? Zit muurvast

Levine zei

Jee, weet ik niet meer. Heb het er gelijk afgehaald en nooit meer opgedaan. Het moet er dus afkunnen.

Anoniem zei

Er zitten aan de zijkanten vast. De deksel heeft aan de zijkanten knoopjes en die moet je een beetje naar links of rechts draaien en dan kun je naar beneden trekken. Kijk naar de zijkanten. Ik had hetzelfde probleem šŸ˜

Levine zei

Ik begrijp je reactie niet.

Anoniem zei

Ik had het spatdeksel na een uurtje proberen afhalen en dat is gelukt, zat wel stroef ☺️