23 oktober 2006

3 x is scheepsrecht: alweer soep

Eigenlijk ben ik helemaal geen 'soepmens', maar toch heb ik de afgelopen weken al drie keer soep gemaakt..... Het begon met de Pompoensoep, vorige week de Hollandse tomatensoep en gisteren heb ik Provencaalse tomatensoep gemaakt. De Pompoensoep en de Provencaalse tomatensoep zijn geen doorsneesoepen en die lust ik dus wel :-)! Met de Hollandse tomatensoep heb ik vooral mijn echtgenoot een plezier gedaan.

Deze Provencaalse tomatensoep krijgt zijn lekkere smaak door de toevoeging van onder andere sinaasappelschil, saffraan en venkelzaad.
Ik heb me niet helemaal aan het recept gehouden, een beetje gesmokkeld dus. Ik kon afgelopen zaterdag geen verse tijm en basilicum krijgen! Zal je altijd zien, pff. Gelukkig kwam ik bij de reformwinkel op de wekelijkse markt alhier kruidenblokjes tegen met juist ja, tijm en basilicum. Die heb ik gelijk uitgeprobeerd en ze zijn goedgekeurd :-).

Het recept hieronder is het oorspronkelijke recept, zonder die blokjes erin.
Als je ze toevallig wel in huis hebt: ik heb 3 blokjes gebruikt, geen verse tijm en basilicum en geen zout toegevoegd.

Provencaalse tomatensoep
  • 1 kilo rijpe tomaten
  • 2 (zoete) uien, gesnipperd
  • 3 worteltjes, in dunne plakjes
  • 1 stengel bleekselderij
  • 1 grote teen knoflook, gehakt
  • brede reep sinaasappelschil, zonder het wit, in piepkleine blokjes
  • 1 takje verse tijm
  • draai uit de molen van gedroogde chilipepers
  • 1/4 theelepel venkelzaadjes
  • 1 laurierblaadje
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 2 eetlepels tomatenpuree
  • 1 liter water
  • zout naar smaak
  • plukje saffraandraadjes
  • 1 theelepel suiker
  • handje kleine pasta
  • 2 eetlepels peterselie, gehakt
  • 4 eetlepels verse basilicum, in reepjes

In een grote pan water aan de kook brengen, tomaten inkruisen en met een paar tegelijk in het kokende water leggen. Met een schuimspaan eruit halen en in een bak met ijskoud water overdoen. Als ze voldoende zijn afgekoeld het schilletje eraf trekken.

Boven een kom een zeef hangen. De tomaten in vieren snijden en boven de zeef de pitjes eruit drukken/eruit wippen met je vinger. Zo vang je het vrijkomende tomatensap op. Druk het achtergebleven sap uit de pitjes met de bolle kant van een lepel. Doe de stukken tomaat bij het tomatensap en gooi de pitjes weg.

Verhit in een grote pan de olijfolie en voeg de ui, wortel, bleekselderij, knoflook, sinaasappelschil, tijm, chilipeper, venkelzaadjes en laurierblaadje toe. Op zacht vuur ± 10 minuten laten smoren, niet bruin laten worden.

Voeg de tomatenpuree, de tomaten met het opgevangen sap, water, zout, saffraan en de suiker toe. Laat 30 minuten zachtjes koken. Af en toe roeren zodat de tomaten stuk gaan. Je kunt nu de soep met een staafmixer pureren, maar het hoeft niet. Vergeet dan niet het laurierblaadje er eerst uit te halen.

Voeg de pasta toe en laat nog even doorkoken tot de pasta gaar is. Roer er als laatste de peterselie en de basilicum door.

De pasta die ik heb gebruikt is echt kleine pasta, precies goed voor soep.
Maar je kan natuurlijk ook vlindertjes, spiraaltjes of elleboogjes gebruiken!


Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

Lien zei

O geweldig zijn die kleine pastavormpjes voor de soep hè?! Hier alleen maar alfabet en vermicelli, in Italië echt x-tig soorten. Waarvan er minstens 8 in mijn kast liggen nu....dat wordt soep eten dit jaar, ha ha. Jammer genoeg lusten onze kids geen tomatensoep, maar het klinkt wel erg lekker. Misschien maak ik een keer de halve portie alleen voor mijn man en mij. Zou het net zo lekker zijn met geschilde tomaten uit blik?

Levine zei

Het zal met geschilde tomaten uit blik ook kunnen, alleen hebben die wat meer vocht denk ik. Heb er zelf ook even over gedacht, maar uiteindelijk toch verse tomaten gebruikt. Eigenlijk is het ontvellen een klusje van niks (als je tijd hebt, haha).