04 oktober 2006

Spelt-sesambrood



Vandaag mijn Panasonic bbm maar weer eens aan het werk gezet; hij stond al een tijdje werkeloos plaats in te nemen op het aanrecht :-). Tijd voor wat aktie dus!





Spelt-sesambrood

  • 1 1/4 theelepel droge gist
  • 1 eetlepel rietsuiker
  • 265 gram tarwebloem
  • 130 gram speltmeel
  • 25 gram geroosterde sesamzaadjes
  • 10 gram glutenpoeder (optioneel)
  • 1 1/2 theelepel zout
  • 25 gram zachte ongezouten boter
  • 190 gram halfvolle melk
  • 90 gram water
Panasonic SD 253:
Programma: bake basic (4.00 uur)
Grootte: M
Korst: middel

Eet smakelijk!

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat sneu dat je je dochter een half jaar moet missen maar ze zal er veel mooie dingen gaan zien en leuke dingen doen die hier niet altijd mogelijk zijn.En een half jaar vliegt om al lijkt dat niet altijd zo. Heel veel sterkte, maar sinds we kunnen e-mailen is verweg nog nooit zo dichtbij geweest toch? Een schrale troost maar toch waar. Sterkte en groetjes van Wil V. (Jaan)

Anoniem zei

Kan je de rietsuiker vervangen door oerzoet, palmsuiker, agavesiroop of appelstroop(zonder suiker)en de melk kun je die vervangen door amandelmelk of sojamelk? En het tarwebloem door speltbloem?

Ik wil namelijk geen geraffineerde producten en zuivel gebruiken.

Levine zei

Dat kan, maar dan krijg je wel een ander brood. Succes!

Anoniem zei

Hallo Levine,

kan ik dit brood ook zonder bbm maken? Klinkt namelijk lekker!
Hoeveel verse gist moet ik nemen? (ik heb alleen verse gist)

Groetjes
Debby

Levine zei

Hoi Debby: ja hoor, dat kan. Voor verse gist zou ik 10 gram nemen. Kan ook iets meer, dan rijst het deeg sneller. Succes!

Anoniem zei

Hoi Levine, Ik heb dit brood zojuist gebakken en het ziet er goed uit. Ik heb alleen speltbloem ipv speltmeel gebruikt, omdat ik geen meel had. Ik heb een vraag. Het brood is voor ons wat te klein. Hoe reken ik het om naar in totaal 500 gram meel, dat gebruik ik normaal in combinatie met de XL stand van de panasonic broodbakmachine. Groet, Carin

Ellis zei

Hallo Levine,
waarom gebruik je bij speltbrood specifiek rietsuiker ?
heb je dit brood ook gebakken met andere ingrediënten? Om te weten hoe ďát smaakt?
groetjes

Ellis

Levine zei

Je kunt ook andere suiker gebruiken of zelfs helemaal weglaten.

Ellis zei

Hallo Levine,
nog iets vergeten;-)
ik zie dat je hierin ongeveer 400 gr meel gebruikt en daarbij toch 280ml vocht? Ik zie nl bij de meeste broden die uitgaan van 500gr meel dat er 280 à 300ml vocht bij gaat in bbm recepten. Is dit dus correct en waarom dan bij spelt relatief meer vocht?
Gr. Ellis

Levine zei

In een Panasonic kun je zoveel vocht gebruiken, voor een andere machine kan het minder zijn. Melk heeft bovendien een ander soortelijk gewicht dan water. Vocht ook afwegen en niet afmeten in ml.

Fleur zei

Bedankt voor het recept! Ik heb het brood zojuist gebakken met mijn Princess Wakeup. Het brood is redelijk goed gelukt, alleen is hij van onder een stuk knapperiger en bruiner als van boven. Het lijkt wel of hij ineens te snel is gaan rijzen. Ik heb me aan het recept gehouden, maar wel maar 3 uur gebakken op de basis-stand. Zou het kunnen dat dit te kort was of dat ik misschien toch minder water moet gebruiken volgende keer?