27 oktober 2006

Wat te doen met een pompoen? (3)

We zijn geen "aardappen-vlees-groente" familie. Mijn moeder kookte altijd al 'over de grens', ik heb dat overgenomen en ook mijn dochter zet deze traditie voort. Ze heeft al bijna net zo'n grote receptenverzameling als ik, veelal uitgeknipt uit allerlei bladen, van internet geplukt en ze is een grote fan van Jamie Oliver. Pompoen is één van haar/mijn favoriete groenten om ergens in te verwerken en we proberen regelmatig pompoenrecepten uit. Helaas moet ze het deze keer missen, want ze zit in het verre Australië (waar ze overigens een geweldige tijd heeft!). De vorige keren maakte ik Pompoensoep en Kip met groenten op de bakplaat, dit keer heb ik een Marokkaanse rundvleesschotel met pompoen gemaakt. Een lekker kruidig gerecht, als je het wat pittiger wilt kan je pikante paprikapoeder gebruiken.


Marokkaans rundvlees met pompoen
  • 750 gram runderlappen, in dobbelstenen
  • 2 uien, gesnipperd
  • 1 rode peper, in reepjes
  • 40 gram boter/margarine
  • zout
  • versgemalen peper
  • 1 theelepel gemberpoeder
  • 2 theelepels paprikapoeder
  • 1/2 theelepel gemalen komijn (djinten)
  • 1/2 theelepel kaneel
  • 1 zakje saffraandraadjes
  • 1 courgette, in stukjes met schil
  • 500 gram pompoen, schoongemaakt en in stukjes
  • 1/2 bosje verse koriander
  • 10 zwarte olijven zonder pit, in plakjes (optioneel)
In braadpan (of tajine *) boter verhitten en vlees in gedeelten dicht schroeien. Op laag vuur uien en rode peper ± 2 minuten meefruiten. Zout, peper, paprikapoeder, gemberpoeder, komijn, kaneel en saffraan toevoegen en zoveel warm water dat het vlees onderstaat. Afgedekt op laag vuur ± 1 1/2 uur zachtjes stoven.
Courgette, pompoen en helft van koriander aan vlees toevoegen en nog een 1/2 uur zachtjes stoven. Op smaak brengen met zout en peper. Vleesmengsel overdoen in warme schaal en bestrooien met de olijven en rest van de koriander.
Lekker met stokbrood.

* Wat is een Tajine?

Een tajine is een Noord-Afrikaanse stoofpot, gemaakt van aardewerk. Er zijn ongeglazuurde en geglazuurde tajines te koop. Er is ook een gietijzeren versie van het merk Le Creuset. Een ongeglazuurde tajine moet eerst zo'n 24 uur in water geweekt worden, zo voorkom je dat de schaal barst tijdens het koken.
Een tajine bestaat uit een onderschaal, met een wat hogere rand en een hoge taps toelopende deksel. Deze deksel houdt de stoom, sappen en aroma´s gevangen en tijdens het koken valt de condens weer terug in de onderschaal. Je kunt de tajine op alle warmtebronnen gebruiken, ook in de oven. Bij gebruik op gas is het nodig een vlamverdeler te gebruiken.
De stoofpot zelf heet zo, maar ook vele gerechten worden simpel Tajine genoemd.

Eet smakelijk!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Als pompoenliefhebber dan snel naar de Prepared Pantry voor het downloaden van "the Free Pumkin Baking Guide".

Levine zei

Ja, de nieuwsbrief van de Prepared Pantry heb ik ook vandaag ontvangen :-).
Voor de liefhebbers: zie http://www.preparedpantry.com/PumpkinSignUp.htm

Anoniem zei

Die ongeglazuurde tajine hoeft echt niet geweekt te worden hoor.
Ik heb het ding al jaren en ik zet hem zo op het fornuis of in de oven. Ik meen me te herinneren dat ik hem ooit in gebruik heb genomen door hem in te smeren met olie en dan in te bakken maar dat weet ik niet zeker.

groetjes m00re