16 oktober 2006

3-zaden volkorenbrood (Three-Seed Whole Wheat Bread)

The Bread Lover's Bread Machine Cookbook van Beth Hensperger is mijn favoriete bbm bakboek. Het is een Engelstalig boek met ruim 300 recepten en veel uitleg over ingredienten en tips. Heel veel variatie. Aanrader!
1 minpuntje: de hoeveelheid gist die aangegeven wordt is te veel. Bij ieder recept geeft Beth de hoeveelheid voor twee verschillende in Amerika verkrijgbare soorten gist (SAF en bread machine yeast). Ik gebruik altijd de helft van de aangegeven hoeveelheid voor bread machine yeast en dan gaat het altijd goed.

De ingrediënten worden aangegeven in cups, tablespoons en teaspoons. Voor de tablespoons en teaspoons gebruik ik het maatschepje dat bij de Panasonic werd geleverd of maatschepjes die ik bij de HEMA gekocht heb. Inhoud tablespoon = 15 ml, inhoud teaspoon = 5 ml. Bij een kookwinkel heb ik goede cups gekocht: 1 cup, 1/2 cup, 1/3 cup en 1/4 cup. Vooral belangrijk als je met cups afmeet is dat je de bloem/meel eerst losroert met een vork, dan met een schepje de cup losjes vullen en vervolgens afstrijken met de achterkant van een mes. Dus niet met de cup zelf de bloem scheppen.

Ieder recept wordt in twee maten aangegeven: 1 1/2 pound loaf en 2 pound loaf. In mijn Panasonic 253 maak ik altijd de 1 1/2 pound loaf. De meeste broden komen boven het bakblik uit, hoog genoeg dus :-).

Vanavond heb ik uit het hoofdstuk 'Earth's Bounty: whole wheat, whole-grain and specialty flour breads' het Three-Seed Whole Wheat Bread gemaakt. Het recept heb ik ietsiepietsie aangepast. Ik gebruik iets minder suiker, iets meer zout en, zoals al eerder gezegd, minder gist. De moutpoeder voeg ik toe om het brood wat donkerder te maken en het krijgt er ook een wat zachter kruim van. Voor mijn en jullie :-) gemak heb ik de grotere hoeveelheden omgerekend naar grammen.

Three-Seed Whole Wheat Bread (3-zaden volkorenbrood)
  • 5 gram gist
  • 205 gram tarwebloem
  • 200 gram volkorenmeel
  • 25 gram melkpoeder (Elk)
  • 1 eetlepel bruine basterdsuiker
  • 10 gram glutenpoeder
  • 8 gram zout
  • 1 theelepel donker moutmeel (optioneel)
  • 290 gram water
Vulling:
  • 40 gram zonnebloempitten
  • 20 gram (geroosterd) sesamzaad
  • 5 gram maanzaad
Doe alle ingrediënten, behalve de vulling, in de bbm. De vulling kan in het bakje van de Panasonic SD 253 of worden toegevoegd bij de 'piep'.

Panasonic SD 253
Programma: bake basic raisin (4.00 uur)
Grootte: M
Korst: middel
Tip:
Glutenpoeder en moutmeel kun je o.a. kopen/bestellen bij de Zuidmolen. Veel keus en goede service, binnen een paar dagen wordt je bestelling door de postbode thuis bezorgd.

Eet smakelijk!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Arden,

Wat een super leuke blog heb je! Ik maak elke keer met plezier je recepten. Vooral de wortelcake is een favoriet, maar ook de broden.
Ik heb daar een vraag over, als ik het brood in de broodbakmachine bak, blijft de deeghaak in het broodzitten en is zeer moeilijk te verwijderen zonder dat er grote stukken brood meegaan. Heb je hier een tip voor?

Alvast bedankt!

Geertje

Anoniem zei

Beste Levine,

Kan ik in plaats van melkpoeder en water ook karnemelk of melk gebruiken. En hoeveel gebruik ik dan?

Dan nog een tweede vraagje: ik heb een Broodbakmachine met twee kneedhaken met een bakblik van 22,3 x 12,7 x 15,2 cm (b/d/h). Hoe kan ik de hoeveelheid meel hierop aanpassen?

Alvast bedankt voor je reactie,
Tanya

Anoniem zei

Beste bakkers,

Donker moutmeel kan je ook makkelijk zelf maken. Ik heb geroosterde tarwemout gekocht in een speciaalzaak waar men alles verkoopt om o.a. zelf bier te maken. Erg populair tegenwoordig, zeker hier in België. Die zaken zijn dus vrij makkelijk te vinden. Ik heb de geroosterde tarwekorrels in de elektrische koffiemolen fijn gemalen. Dat ging makkelijker dan gedacht. Net zo fijn als bloem in enkele seconden. Meestal hebben ze er ook mout die meer (black) of minder (chocolate) geroosterd is. Je kan dus de kleur zelf bepalen. En voor de prijs hoef je het niet te laten. Ik heb €3,50 betaald voor 1kg. Daar kan je toch al even mee verder.
Voor wie er wat aan heeft: Plezier ermee.

Herman

Knupie zei

Vandaag dit brood gebakken. Wat een succes!! Het ziet er niet alleen prachtig uit, maar het smaakt ook heerlijk. Nog wel zonder het optionele theelepeltje tarwemout, maar ik ga er vanmiddag nog achteraan om dat te kopen, want dit fantastische brood is beslist voor herhaling vatbaar!!!
Bedankt Levine!

Knupie