09 oktober 2006

Sesambrood (uit de bbm)

Op mijn werk kan ik vrij goed plannen, maar thuis schiet het er regelmatig bij in. Vind ik zelf eigenlijk heel raar, maar toch is het zo. Ook vandaag overkwam het me weer eens. Ik kwam om 6 uur thuis uit mijn werk, toen ging ik nog bedenken wat we zouden gaan eten, moesten er vervolgens nog boodschappen gedaan worden (had ik ook zaterdag al kunnen bedenken.....), uiteraard met die boodschappen een maaltijd klaar gemaakt worden en o jee, ook nog een brood gebakken worden. Had vanmorgen mijn echtgenoot zonder lunchpakketje de deur uitgestuurd. Foei foei..... Dat moet ik dus weer even goed maken :-). Hoewel hij al mijn brood braaf opeet heeft hij een voorkeur voor wat 'lichter' brood en wit brood vindt hij helemaal lekker. Omdat ik ook nog een heleboel andere dingen wilde doen vanavond (waaronder natuurlijk dit bericht maken....) heb ik de Pana aan het werk gezet.

Dit is een lekker wit broodje, met een extra 'touch' door de geroosterde sesamzaadjes.Sesambrood
  • 1 theelepel droge gist
  • 2 theelepels suiker
  • 450 gram tarwebloem
  • 25 gram melkpoeder (Elk)
  • 40 gram geroosterde sesamzaadjes
  • 25 gram boter
  • 1 1/2 theelepel zout
  • 285 gram/ml water
Panasonic SD 253:
Programma: bake basic (4.00 uur)
Grootte: L
Korst: medium

Eet smakelijk!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Arden,

Onlangs je fantastische blog ontdekt en daardoor aangestoken door het bakvirus nu op je aanraden een Panasonic 257 in huis! Na eerst een witte broodmix van de molen uit geprobeerd te hebben vandaag dan bovenstaand recept van je gevolgd. Ik heb keurig netjes alles gewogen en ik moet zeggen dat de smaak perfect was maar ik had problemen met de korst bovenop het brood. Toen ik het eruit haalde was deze mooi van kleur en voelde knapperig aan. Ik heb hem toen bestreken met wat eidooier en melk en daarna besprenkeld met geroosterde sesamzaadjes en nog voor ongeveer 4 minuten terug in de BBM gedaan. Heb hem toen op een rooster laten afkoelen en na een uurtje of wat ging de korst rimpelen en werd erg zacht. Ditzelfde probleem had ik ook met de broodmix van de molen. Heb je misschien enig idee hoe ik dit kan komen en wat ik de volgende keer beter kan doen? Alvast dank, Jolanda

Levine zei

@Jolanda, allereerst bedankt voor de complimenten, altijd leuk om te horen.

Door de korst met ei/melk te bestrijken wordt de korst wat zachter. Maar de korst wordt sowieso wat zachter na een tijdje, dat is bijna niet te voorkomen. Het rimpelen van de korst gebeurde bij mij ook regelmatig. Je zou iets minder vocht kunnen toevoegen.
Als je zaadjes bovenop je brood wilt hebben kan je ook vlak voordat het brood begint te bakken de bovenkant bestrijken met water of ei of melk en dan bestrooien met bijv. sesamzaadjes. Dan bak je ze mee en blijven ze beter zitten.

Unknown zei

Bedankt voor de tips, vooral die met zaadjes op de korst, ik ga ze er zo dadelijk op met ei bestreken brood sprankelen! Ik zou een knapperige harde korst willen, hoe bereik ik dat? (ik maak het brood volledig met de hand..) Alvast bedankt!

Levine zei

Francien: zorg voor stoom in de oven gedurende het 1e kwartier voor een knapperige korst. Als je brood in de oven afbakt kun je het beste de zaadjes direct na het vormen, dus voor de 2e rijs, op het deeg strooien.