24 oktober 2006

Walnotenbrood uit de bbm (Honey Walnut Egg Bread)

De laatste weken gebruik ik de Panasonic weer wat vaker. Ik heb vaak 's avonds zoveel andere dingen te doen (zoals mijn blog bijwerken ....) en dan is de bbm toch wel makkelijk. Alles erin 'mikken' en je hebt er geen omkijken meer naar totdat ie met luide piepjes aangeeft dat het brood klaar is. Hoewel er in mijn bakboeken overal papiertjes zitten die aangeven welk brood ik nog eens wil bakken, blader ik ze toch weer iedere keer door. Vanavond heb ik een recept uitgekozen waar geen papiertje bij zat! Ach ja, het ligt er ook maar aan waar ik trek in heb.

Het recept komt uit 'Whole Grain Breads by Machine or Hand: 200 Delicious, Healthful, Simple Recipes (Paperback)' van Beatrice Ojakangas.
Het is een Engelstalig boek. Geen foto’s of plaatjes, sobere uitvoering.
Hoofdstuk 5 kan je downloaden op de site van Uitgeverij Wiley.


Ieder recept wordt gegeven voor:
- sampler loaf (1 pound)
- regular loaf (1 ½ pound)
- large loaf (2 pound)

De bereidingswijze wordt duidelijk uitgelegd voor:
- met de hand
- met een heavy-duty mixer
- food processor
- deegprogramma broodbakmachine
- kneden en bakken in de broodbakmachine
- vormen en afbakken in de oven

De hoofdstukken:
1. Basic Breads
2. Multigrain Breads
3. Whole Grain Breads with Fruits and Nuts
4. Breads with Whole Grains and Vegetables
5. Whole Grain Breads with Herbs, Spices and Seeds
6. Sourdough Bread and Sourdough Starters
7. Breads made with Sponges
8. Holiday and Coffee Breads
9. Nonwheat Breads

Tussen de broodrecepten door geeft Beatrice recepten wat je met het brood kunt doen, ook wat je kunt doen met overgebleven (oud dus) brood.

Als je de titel leest zou je verwachten dat het om alleen maar volkorenbroden gaat, maar dat is niet het geval. In (bijna) ieder brood wordt ook een deel tarwebloem gebruikt. Verder gebruikt ze naast volkorenmeel en tarwebloem, roggemeel en -bloem (dark en light rye flour), maïsmeel, speltmeel, boekweitmeel. Amerikanen zijn zoetekouwen, ze gebruikt vaak 2 eetlepels suiker of honing of melasse (in de regular maat). Ik verminder dat meestal tot 1 eetlepel of minder, behalve bij de ‘zoete’ broden.

Tot nu toe heb ik vaker het deeg gemaakt in de KitchenAid en het brood afgebakken in de oven dan in de bbm.

Mijn conclusie: leuk boek, geen moeilijke recepten, alles is duidelijk beschreven en er worden geen ingrediënten in gebruikt die in Nederland moeilijk te krijgen zijn (op een enkele uitzondering na).

Ik heb onderstaand recept niet precies overgenomen, maar één en ander aangepast. Zo heb ik minder melkpoeder gebruikt, iets meer zout en ik heb het volkorenmeel vervangen door speltmeel.

Honey Walnut Egg Bread

(aangepast recept uit 'Whole Grain Breads by Machine or Hand' van Beatrice Ojakangas)

  • 1 1/2 theelepel droge gist
  • 305 gram tarwebloem
  • 100 gram speltmeel
  • 30 gram melkpoeder (Elk)
  • 8 gram zout
  • 20 gram zachte roomboter
  • 1 1/2 eetlepel honing
  • 54 gram ei aanvullen met
  • 180 gram water
Vulling:
  • 35 gram gehakte walnoten
Doe alle ingrediënten in de bbm.
Walnoten in het bakje bij de Panasonic SD 253 of toevoegen bij de piep bij andere machines.

Panasonic SD 253:
Programma: bake basic raisin (4.00 uur)
Grootte: L
Korst: medium

Eet smakelijk!

3 opmerkingen:

Karen Baking Soda zei

Idem dito hier! Ik heb gisteren weer voor het eerst de pana van stal gehaald en achter elkaar staan bakken om aan de vraag te voldoen. Toch wel erg makkelijk, mikken, knopje aan en gewoon andere dingen doen. Ik was bijna vergeten hoe het voelde! En..toch maar even ook walnoten-rozijnen stokbroodjes gebakken, lekker voor bij de sla vanavond.

Anoniem zei

Ik bak in een Bifinet, soms is de vraag of het brood lukt, deze is dubbel gelukt, heerlijk!! Ik zag dat je er nog meer op je site hebt staan, dus die ga ik zeker ook uit proberen! Bedankt!

Bifinet:
Programma: 1 Normaal
Grootte: 750 gr
Korst: medium

Groetjes, Sandra

Hanaâ zei

Al een paar keer gemaakt. Was voor mij de eerste keer dat in speltmeel gebruikte. Ik verlaag de tarwebloem naar 205 gr en gebruik 100 gr volkorenmeel en iets meer water. Erg lekker!