30 september 2006

Is wat je ver haalt lekker? (1)

Alweer een tijdje geleden heb ik (via Ellen den Otter van de site From US store to EU door) een bestelling gedaan uit The Baker's Cataloque van King Arthur Flour in Norwich, Vermont, USA! Ooit ooit, ga ik er naar toe, wie gaat er mee?? :-)
Een paar weken later werd er keurig een doos afgeleverd, vol met fel begeerde spulletjes. JOEPIE! Een heuse doos afkomstig van King Arthur Flour...... Ik heb er eerst een half uur naar zitten kijken en toen pas open gemaakt. Bedankt nog Ellen, voor de goede service :-)!

In de doos zaten onder andere 2 hele kleine zakjes:
LA-2 Pain de Campagne Starter
LA-4 French Sourddough Starter


De starter is, als je dan wilt, al binnen 12 uur gebruiksklaar; zuurdesem voor luie mensen dus :-). Hoewel ik het meer op een poolish vind lijken. Hoe langer je hem laat staan (in de koelkast) hoe zuurder je brood wordt. King Arthur heeft er netjes een hele duidelijke beschrijving bij gedaan, die heb ik goed doorgelezen, maar nog even terzijde gelegd.

Tijd voor een experiment (dit was afgelopen woensdag). Om te beginnen had ik nodig:
Goed geroerd en 12 uur op het aanrecht laten staan. Nou.......... ik dacht dat het er wel behoorlijk levendig uit zou zien na die 12 uur. Mis, alleen een paar kleine bubbels. Nog een paar uur laten staan en toen leek het of er wat meer leven in zat (of toch niet?). Afijn, toen was het al te laat om er nog verder mee te gaan en de volgende twee dagen moest ik werken. Bakje dus maar in de koelkast geparkeerd.

Vandaag vol goede moed het bakje weer uit de koelkast gehaald. Hum.... zou het wat gaan worden, het ziet er nog steeds hetzelfde uit. Niet te veel nadenken, gewoon aan de slag gaan Arden!

Vandaag had ik nodig:
  • de sourdough starter uit het bakje
  • tarwebloem
  • 1/4 theelepel droge gist
  • water
  • en zout
Ik heb dit - behalve het zout - in de kom van de KitchenAid gedaan en met de deeghaak een paar minuten gekneed. Toen de kom afgedekt en het deeg 20 minuten laten staan. Daarna het zout toegevoegd en nog een paar minuten gekneed (Rose adviseert speed #4). Toen had ik precies zoals Rose beschrijft een elastisch, beetje kleverig deegje. Overgedaan in ingevette kom.
1e rijs: 3 uur, met na 1 en na 2 uur twee business letter turns.

Na die 3 uur had ik een mooi gerezen deeg. Zonder de lucht er al te veel uit te drukken tot een mooie bal gevormd, met bloem bestoven en in rijsmandje gedaan.
2e rijs: 1,5 uur. Tijdens de rijstijd de oven op de hoogste stand opgewarmd, onderin de oven een rooster met daarop een pizzasteen en tijdens de laatste 10 minuten van het voorverwarmen op de ovenvloer een braadslede.

Ik durfde het niet TE lang te laten rijzen, was bang voor instorten (zie de uitleg van Jeffrey Hamelman, zie posting over het Vienna Bread), het deeg zag er namelijk nogal ontstabiel uit. Na die 1,5 uur het gerezen deeg op een pizzaschep overgedaan, ingesneden en huppa zo op de hete pizzasteen in de oven geschoven. Paar ijsklontjes in de inmiddels ook hete braadslede en deur dicht! Na 10 minuten oventemperatuur teruggedraaid naar 220 graden C.

Na 30 minuten had ik een werkelijk prachtig broodje, mooie ovenrijs ook. Het is maar een klein broodje, kan ook niet anders want de totale hoeveelheid bloem/meel is 325 gram.



En dat nu het antwoord op mijn vraag "Is wat je ver haalt lekker?"

Ja dus! Heb net een sneetje geproefd: het brood heeft een heerlijk knapperige korst, smaakt licht zurig, zit beslist een andere smaak aan dan als je brood maakt met een poolish. Het heeft een goede, zachte textuur.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja, ja, ikke, ikke, mag ik mee, ah toe, mag ik mee !!! :-)
Jammer dat er nog geen geur en proefblogs zijn, ben heel benieuwd naar de smaak!
En ook heel benieuwd wat er nog meer van ver gaat smaken...ik zie (1)...dus dat betekent vervolg, leuk!

Karen Baking Soda zei

Oh en ikke ook! Kunnen we niet een soort businesstrip maken? Zo van dat het echt blog-noodzakelijk is dat we daarheen gaan? Doen we gelijk een paar cursussen daar... Ik heb al eens met Lindy (van "Toast" uit Pittsburgh) gefilosofeerd dat het leuk zou zijn om daar elkaar te ontmoeten..

Anoniem zei

Volgens mij hebben we al eeuwen geleden afgesproken dat we zouden gaan...als dat schip met geld nou eindelijk eens...iemand dat ding al in zicht?