26 september 2006

Ricotta

Citroen Ricotta Muffins

Wat te doen met een bakje ricotta gekocht voor dat ene recept wat ik nu natuurlijk niet meer kan vinden? Haast is geboden, want het is al bijna over de houdbaarheidsdatum heen....

Je start je computer op, typt "Ricotta" in bij Google en voila ......... keus genoeg. Na enig geklik kwam ik terecht op de site van Food Network en vond Nonna's Lemon Ricotta Biscuits.
Waarom ze biscuits heten weet ik niet, want het zijn in mijn ogen muffins. Maakt niet uit hoe ze heten, ze zijn gewoon erg lekker!

Citroen Ricotta Muffins (12 stuks)

Bereidingstijd: 40 minuten (plus afkoelen)
Benodigdheden: muffinvorm, ingevet of bekleed met papieren vormpjes
  • 270 gram bloem
  • 1/2 theelepel bakpoeder
  • 1/2 theelepel baking soda
  • 1/4 theelepel zout
  • 200 gram suiker + 1 eetlepel om te bestrooien
  • 113 gram zachte ongezouten boter
  • geraspte schil van 1 grote citroen
  • 175 gram ricotta
  • 1 groot ei
  • 1 eetlepel vers geperst citroensap
  • 1/2 theelepel amandelextract
  • geschaafde amandelen om te bestrooien
Verwarm de oven voor op 180 °C.

Zeef de bloem, bakpoeder, baking soda en zout boven een kom.

Mix (met handmixer of KitchenAid met de platte klopper) de boter, suiker en citroenrasp licht en luchtig.

Mix de ricotta erdoor.

Mix er vervolgens het ei, citroensap en amandelextract door.

Voeg het bloemmengsel in gedeelten toe en roer er voorzichtig met een spatel door. Het deeg is vrij dik en luchtig.

Vul de muffinvormpjes voor ¾ met beslag.

Bestrooi de bovenkant met geschaafde amandelen en suiker.

Bak de muffins in het midden van de oven in 20 minuten gaar en bruin. Een in het midden gestoken satéprikker moet er schoon uitkomen. Laat de muffins 5 – 10 minuten afkoelen en haal ze dan uit de vormpjes. Laat ze verder  op een rooster afkoelen.
Wat is ricotta eigenlijk? Wikipedia brengt uitkomst:
Ricotta is een sneeuwwitte zachte en frisse Italiaanse kaas met een milde en zacht zoete smaak. Ricotta bevat een laag zout- en vetgehalte.

Ricotta betekent ‘opnieuw gekookt’. De naam verwijst naar de methode waarop ricotta gemaakt is: het wordt gemaakt van de wei die overblijft na het maken van kaas. Strikt genomen is ricotta dus geen kaas, maar een bijprodukt ervan.

4 opmerkingen:

Karen Baking Soda zei

Oh boy oh boy....die ken ik! En een poosje terug riep ik nog dat ik dit recept ging maken vanwege dat ene bakje ricotta in de koelkast...ahum...het staat er nog! Nu moet ik er toch echt iets mee, deze dus!

Anoniem zei

Hoi Arden,
je had gelijk, ik bedoelde deze muffins in plaats van die italiaanse citroen cakejes.
Ze zijn goed gelukt, heerlijk.
Groetjes Iris.

Sunny zei

Hallo Arden,

Dit weekend je citroen ricotta muffins gemaakt met als gevolg dat we nu twee dagen verder zijn en er geen enkele meer over zijn. Ik vroeg me alleen af of het mogelijk is om de citroen door sinasaapel te vervangen in het recept. Komt dat de smaak ten goede, wat denk je?

Groetjes,

Jolanda

Levine zei

@Jolanda, je kunt de citroenrasp en sap vervangen door sinaasappelrasp en sap. Ook lekker!