29 januari 2008

Kaneelbroodjes / Cinnamon rolls

Kaneelbroodjes/Cinnamon Rolls
(English readers, please scroll down)

Je hebt van die broodjes, die bak je iedere keer weer. Neem nou deze kaneelbroodjes, die gaan er altijd wel in. Ze zien er niet alleen leuk uit, maar ze zijn ook erg lekker! Vers gebakken zijn ze het lekkerst, eventueel kunnen ze goed verpakt tot de volgende dag bewaard worden. Invriezen gaat ook heel goed.

Zorg ervoor dat het deeg niet te stevig is, anders worden ze gauw droog. Het moet een soepel en nog iets zacht deeg zijn. Het deeg heeft even tijd nodig, voeg pas na zo'n 8 minuten kneden wat bloem toe als het nog te vochtig is. Of andersom: voeg een klein beetje warme melk toe (½ eetlepel tegelijk) als het te droog is.

Het recept komt uit een een blad wat ik twee jaar geleden in New York kocht: "Holiday Desserts & Breads", een speciale uitgave van Better Homes and Gardens.

Deze broodjes zijn mijn inzending voor Bread Baking Day#6: shaped breads. Deze ronde wordt gehost door Eva van Sweet Sins. Bread Baking Day is bedacht door Zorra van 1 x umrühren bitte.

Kaneelbroodjes 

Deeg:
  • 400 gram tarwebloem
  • 5 gram droge gist
  • 180 gram (volle) melk
  • 1 groot ei
  • 50 gram suiker
  • 55 gram zachte ongezouten boter
  • 7 gram zout
Vulling:
  • 25 gram boter, gesmolten
  • 100 gram suiker
  • 30 gram walnoten, grof gehakt
  • 1 ½ theelepel kaneel
  • suiker om te bestrooien
Hieronder staat de werkwijze voor de KitchenAid, maar het deeg kan natuurlijk ook in een broodbakmachine of met de hand gekneed worden. Bij gebruik van een broodbakmachine kunnen alle ingrediënten voor het deeg tegelijk worden toegevoegd. Laat het deeg 15 minuten kneden en volg dan het recept vanaf de 1e rijs of gebruik het deegprogramma (= inclusief 1e rijs).

Doe de helft van de bloem, de gist, de suiker en de boter in de kom van de KitchenAid. Wrijf de boter er met je vingertoppen door. Voeg de melk en het ei toe en meng met de platte klopper door elkaar. Meng vervolgens 3 minuten op stand 4-6. Voeg het zout en de rest van de bloem toe en meng met de kneedhaak in 15 minuten (stand 2) tot een soepel en zacht deeg dat van de wanden loslaat. Het kleeft nog wel aan de bodem.

Doe het deeg over in een licht met olie ingevette kom, 1 keer draaien zodat alle kanten bedekt zijn met olie. Laat afgedekt in ± 1,5 uur tot dubbel volume rijzen.

Bekleed intussen twee bakplaten met bakpapier of een bakmatje en maak de vulling: roer de suiker, gehakte walnoten en kaneel in een kommetje door elkaar.

Stort het deeg op een licht ingevette werkplek. Druk de lucht eruit, dek af en laat 10 - 20 minuten rusten. Het deeg is na deze rustperiode makkelijker uit te rollen.

Rol het deeg uit tot een rechthoek van 50 x 25 cm. Bestrijk met de gesmolten boter. Bestrooi gelijkmatig met de vulling, laat de randen vrij.

Kaneelbroodjes/Cinnamon Rolls

Rol het deeg vanaf een lange kant op, druk de naad goed dicht.

Kaneelbroodjes/Cinnamon Rolls

Leg de deegrol met de naad naar beneden op een snijplank. Snijd met een scherp (gekarteld) mes of met een deegsteker in 8 gelijke stukken.

Kaneelbroodjes/Cinnamon Rolls

Knip ieder deegstukje met een schaar 2 keer in. Knip tot driekwart in.

Kaneelbroodjes/Cinnamon Rolls

Leg de deegstukjes ± 5 cm uit elkaar op de bakplaten. Trek de stukjes deeg wat uit elkaar.

Laat het deeg afgedekt in 45 - 60 minuten tot bijna dubbel volume rijzen. Verwarm intussen de oven voor op 180 ºC.

Bestrijk de broodjes met water en bestrooi met suiker. Bak de broodjes in het midden van de oven in 15 - 20 minuten gaar en bruin. Laat ze op een rooster afkoelen.

Kaneelbroodjes/Cinnamon Rolls

This is my entry for Bread Baking Day#6, hosted by Eva of Sweet Sins. The theme of this 6th edition of bread baking day is "Shaped breads". Check out what Bread Baking Day event is all about, created by Zorra from 1 x umrühren bitte.

Cinnamon rollsPrint recipe

These rolls are best the day they are made, but, wrapped in plastic, they will hold overnight. They can also be frozen.

Dough:
400 g all-purpose or bread flour
5 g dry yeast
180 g (3/4 cup) milk, lukewarm
1 large egg
50 g (1/4 cup) sugar
55 g (1/4 cup) soft unsalted butter
7 g (1 tsp) salt

Filling:
25 g (2 tbsp) butter, melted
100 g (1/2 cup) sugar
30 g (1/3 cup) walnuts, chopped
1 ½ tsp cinnamon
sugar, for sprinkling

In the bowl of a stand mixer combine half of the flour, yeast, sugar and butter. Add the milk and egg. Beat with the paddle on low speed (# 2). Beat on high speed (# 4 – 6) for 3 minutes. Add the salt and the rest of the flour.

Use the dough hook and mix the dough on low speed (# 2) until it is supple and smooth, 15 minutes. It will clean the sides of the bowl, but will stick to the bottom.

Place dough in a lightly greased bowl; turn once to grease the surface. Cover and let rise until double in size (about 1 ½ hours).

Grease baking sheet, set aside. Make the filling: in a small bowl, combine the sugar, the chopped walnuts and cinnamon.

Turn dough out onto a lightly greased surface. Punch down dough. Cover and let rest for 10 minutes.

Roll dough into a 50 x 25 cm/20 x 10 inch rectangle. Brush with the 2 tablespoons melted butter. Sprinkle the filling evenly over the dough. Starting from a long side, roll dough into a spiral (jelly roll fashion). Pinch the seam and cut evenly into eight equal slices.

Kaneelbroodjes/Cinnamon Rolls

Snip each slice two times, making sure that each snip goes only about three-fourths of the way through a slice.

Place slices 2 inches apart on the baking sheet; spread each slice slightly to form a fan shape.

Kaneelbroodjes/Cinnamon Rolls

Cover and let rise until almost double in size (45 – 60 minutes). Preheat over to 180 ºC/350 ºF.

Brush rolls with water and sprinkle with additional sugar. Bake rolls in the preheated oven for 15 – 20 minutes. Let cool on a wire rack.

Adapted from: "Holiday Desserts & Breads 2005", a special interest publication from Better Homes and Gardens.

Kaneelbroodjes/Cinnamon Rolls
Enjoy!

33 opmerkingen:

Gea zei

Ze zien er geweldig uit, Levine. Het lijken wel tijgerklauwen.

Lila-Loesje zei

Helemaal met Gea eens, het water loopt je gewoon in je mond als je de foto's ziet.

zorra zei

I like very much the "different" shape. They look great and I'm sure they taste so too.

Anoniem zei

Lekker Arden,hier ga ik (na het verhuizen) mijn zoon blij mee maken die is gek op kaneel-"dingen". Groetjes Wil V.

Monique zei

Zien er erg lekker uit, maar heb een vraagje..ik heb een heteluchtcombi, en 1 bakblik.is het bezwaarlijk dit in 2 etappes te bakken? En welke temperatuur adviseer je me dan?

Groeten, Monique

Anoniem zei

Ik zeg: octopus.

Levine zei

Monique,

Ik bak de broodjes ook in twee etappes, dat is dus geen probleem. Temperatuur heteluchtoven: ± 160 graden C.

Aranka zei

Ha, het lijken wel inktvisjes. Van die gezellige sepia'tjes die je tijdens het duiken tegenkomt.

Monique zei

Ik heb ze inmiddels gemaakt..ze zijn niet zo mooi gerezen als jouw broodjes,maar ik ben dan ook nog een beginnertje!Ik denk zelf dat mijn deeg iets te nat is geweest.Ze smaken desalniettemin prima.Heb ze zo'n 22 min. op 175 graden gedaan(heb geen 160).

Petra aka Cascabel zei

Very nice looking! I will have to try these (I baked something similar this week: finnish cinnamon ears)

Eva zei

I'd love to have one of these, or two, or three... I'm such a cinnamon addict! Thanks for participating!

Anoniem zei

Die zien er inderdaad verrukkelijk uit! Njammie!!!

Shaheen zei

I like the shape of your cinnamon rolls!

Anoniem zei

I have ever seen cinnamon rolls cut like this before, they look fantastic!

Unknown zei

Hi Arden

Heb je overheerlijke recept uitgeprobeerd en nu is half Singapore er gek op!
Heb het recept ietwat aangepast aan onze tropische omstandigheden en mede dankzij de foto's eenvoudig na te maken
groeten jeannet

Saskia zei

Dit recept heb ik afgelopen weekend gebruikt. Ik heb verse gist gebruikt en toen de broodjes helemaal klaar waren, heb ik ze (onafgedekt) in de oven verder laten rijzen. De volgende ochtend de oven aan en klaar. Ze waren werkelijk heerlijk: ik ga ze vaker op tafel zetten!

Anoniem zei

merci,
kids vinden ze lekker
els

Minalher zei

Ik zag elke dag wel 100en foto's van cinnamon rolls voorbij komen op tumblr en ik kreeg er gewoon echt honger van. Een receptje googlen et voila, hier ben ik terecht gekomen.

Je legt het recept echt erg goed uit, het lijkt me zo makkelijk. Ik ga het zeker een van dees dagen eens proberen, het lijkt me zelf wel iets leuks voor Pasen!

Anoniem zei

Hallo Arden,

Heb deze broodjes vandaag voor het eerst gebakken en ze zijn (bijna) perfect geworden. Heerlijk, ga ze zeker vaker bakken. Er staat wel een klein foutje in de beschrijving. Je zegt dat je de broodjes drie keer moet inknippen maar volgens mij moet je ze twee keer inknippen.
Groetjes, André

Anoniem zei

Hoi!

Ik heb besloten dat ik wilde gaan oefenen met bakken (kom nu niet verder dan een cake). Toen kwam ik jouw website tegen en heb vol bewondering door je receptenindex gebladerd. Het ziet er allemaal zo goed uit!
Ik ga de komende tijd een aantal van jouw recepten uitproberen.

Gister een eerste poging gewaagd met deze kaneelbroodjes. Helaas mislukt! het ging al fout bij het deeg, dat was na die 8 min wachten erg plakkerig. Is dat wat je ook bedoelt met vochtig? Dat heb ik niet goed begrepen, had ik meer bloem moeten toevoegen? Ik kon het nu niet als één geheel overzetten in een licht ingevette kom. Hoort dat wel te kunnen?

Het deeg heb ik achteraf ook veel langer moeten laten rijzen (2,5 uur) omdat het dezelfde volume bleef. Ik heb het ook nog even in een heel licht opgewarmde oven laten rijzen omdat nu koud is. Oven was wel uit toen het het deeg erin zat.

Maar na het rijzen was het deeg nog meer plakkerig dus kon ik helaas de vorm niet meer goed krijgen. Ik ga vandaag een nieuwe poging wagen, wil toch nog een keer proberen ze goed te krijgen!

Levine zei

Als je nog nooit brood gebakken hebt dan is dit niet het beste recept om mee te beginnen. Het zijn niet de makkelijkste broodjes om te maken. Het deeg is iets plakkerig, maar je moet er wel een bol van kunnen maken na het kneden.

Hoe heb je het deeg gekneed? Ik bedoel met wat voor machine? En wat voor bloem heb je gebruikt?

Als het bij de 2e rijs niet wil rijzen kan dat komen doordat het deeg niet lang genoeg gekneed is en/of dat je de 1e rijs te lang hebt laten duren. Deeg laten rijzen in een licht opgewarmde oven is niet aan te bevelen, gist gaat dood boven de 50 graden. Ik laat deeg op kamertemperatuur rijzen.

Anoniem zei

Bedankt voor je reactie!

Ik kon er na het kneden geen bol van maken, daarvoor was het te plakkerig. Ik gebruik een kneedmachine van Clatronic en ik heb het deeg 15 min op stand 2 gekneed. Had ik beter langer kunnen kneden? of op een hogere stand?

Ik heb patentbloem gebruikt. De eerste rijs duurde bij mij inderdaad langer dan stond beschreven. Dit komt omdat in je recept stond 1,5 uur laten rijzen tot dubbele volume. Wat kan ik het beste doen als na 1.5 uur op kamertemperatuur laten rijzen de volume onveranderd is gebleven. Na 2 uur heb ik nl de oven geprobeerd, maar dat was dus een slecht plan ;-)
Zou het trouwens sneller rijzen als ik droge gist zou vervangen door verse?

Ik kon het niet laten je broodjes uit te proberen, ze zagen er te lekker uit! En ik vrees dat ik het ook niet kan laten om nog een poging te wagen. Misschien heb ik met wat aanwijzingen van jou de volgende keer meer geluk.

Ik wacht je reactie af!

Levine zei

Het deeg mag niet zo plakkerig zijn dat je er geen bol van kunt maken. Dat zou betekenen dat het zo vochtig is dat je het ook niet uit kunt rollen bij het vormen. Kneden moet op langzame stand. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.

Als het deeg na 1,5 uur rijzen onveranderd is gebleven is er iets niet goed gegaan. Het moet rijzen in die tijd.

Het maakt niet uit of je verse of droge gist gebruikt. Als je het wilt proberen met verse gist moet je 2,5 x zoveel nemen in gewicht.

Succes!

Anoniem zei

dank je wel. ik ga het opnieuw proberen. Oh en ik heb gister je golden cake brood gemaakt en hij is goed gelukt!! Heerlijk zacht van binnen.
ik heb ipv droge gist verse gebruikt en op kamertemperatuur laten rijzen en dat ging heel goed!

ik zal voortaan dan verse gist gebruiken want op de een of andere manier ging het met de droge gist niet zoals het moest gaan.

Bedankt voor het delen van je recepten en het beantwoorden van onze vragen!!!

jolly zei

Vanmorgen gebakken en wat zijn ze lekker! moest mijn vingers gewoon natellen, want ik miste er een paar geloof ik, de vorm is ook erg leuk :-) dank je wel voor dit recept!

Unknown zei

Hoi

zou ik deze ook de ene dag kunnen voorbakken en dan de dag erna kunnen afbakken voor een heerlijk warm vers broodje bij t ontbijt? Zo ja hoelang en op welke temperatuur kan ik ze dan voorbakken en afbakken?

Levine zei

Voorbakken kan met de meeste broodjes, maar bij deze zou ik het niet doen. Als je het toch wilt uitproberen: afbakken op een lagere temparatuur zodat de broodjes niet bruin worden. Ze moeten wel gaar worden. Volgende ochtend afbakken op de normale temperatuur zodat ze bruin worden.

Iris zei

Hoi Levine,

Zou je de suiker in het deeg weg kunnen laten zodat je het voor hartige broodjes kan gebruiken?

Groetjes, Iris

Levine zei

@Iris: ja dat kan. Succes!

annemieke zei

Waarom zit er in dit deeg t.o.v. andere broodjesdegen zo weinig gist? Ik heb de broodjes gemaakt, weliswaar in een kleinere versie (ik heb een B&B en vindt het leuk om een heleboel verschillende soorten broodjes aan te bieden, dus maak ik ze wat kleiner...) en ze zijn goed gelukt, maar ik vond het rijsproces wel héél lang duren! Wat zou het verschil zijn als je wat meer gist gebruikt?
Groet, Annemieke

Levine zei

Hallo Annemieke: er wordt iets meer dan 1% droge gist gebruikt. Van droge gist gebruik je minder dan verse gist. Hoe minder gist in het deeg, hoe langer de rijstijden, hoe meer smaak het brood krijgt. Je kunt variëren met de hoeveelheid gist. Meer gist betekent dus kortere rijstijden. Je kunt dus in dit recept ook bijv. 8 gram droge gist gebruiken.

Hetty zei

Wat een smakelijk recept, die lucht alleen in huis is goddelijk! En het is makkelijk te maken vind ik dan. Aanrader.

Sylvia zei

Ik heb ze vannochtend gemaakt en ze waren binnen no-time op, dus maak ze vanavond nog een keer voor morgen als ontbijt. Ze zijn heerlijk en zien er zo mooi uit!