19 januari 2008

De Hollandse Pot: gehaktballen

Van de week las ik het decembernummer van de "Linda". Ja, ik weet het, ik loop wat achter, de kerstrecepten las ik toen ook pas. Maar goed, het gaat nu niet over kerstrecepten, maar over de Hollandse pot.

In de Linda staat de rubriek "Ruzie en zo", geschreven door Saskia Noort. Dit keer had het als titel "Kookbeurt". Ik citeer (verkorte versie):

Hij Wat eten we vanavond?
Zij Pfff, nou, ik ga spaghetti bolognese maken, lekker makkelijk.
Hij Alweer pasta?
Zij Ach, de kinderen vinden het lekker.
Hij We eten altijd pasta.
Zij Altijd? Dat valt wel mee. Gisteren aten we nasi, eergisteren wok, het weekend sushi's.
Hij Dat bedoel ik.
Zij Wat bedoel je?
Hij We eten nooit gewoon.
Zij Wat gewoon? Wat wil jij dan eten?
Hij Nou, gewoon, bloemkool met een papje en een saucijs, of hutspot, of een lekkere gehaktbal met andijvie en puree.
Zij Dat lusten de kinderen niet. En ik houd er ook niet van, dat weet je toch?
Hij Maar ik wel!
Zij Dus omdat jij ervan houdt, moeten wij alle vier iets eten wat we vies vinden?
Hij Ach vies, hele volksstammen vinden Hollandse pot lekker hoor.
Zij Goddank behoren wij niet tot deze volksstammen.
Hij Kun je niet voor mij, van dat gehakt voor de spaghetti, een bal draaien? Kruimig aardappeltje erbij, beetje jus, rodekool... Mag best uit een potje. Zo moeilijk is dat toch niet?
O, o, o wat kwam deze discussie me bekend voor. Ik moest erom grinniken en las het aan mijn echtgenoot voor. Zijn reactie: "kijk, die man weet tenminste wat lekker is, hij heeft er verstand van!".

Daar zit je dan met je goede gedrag! Het is ook nooit goed ;-). Okee, we eten gehaktballen, maar dan wel op mijn manier!

Mango-chutney-gehaktschijven
  • 1½ eetlepel rozijnen
  • 1 beschuit
  • 1 ei
  • 400 g rundergehakt
  • 1½ eetlepel mango-chutney
  • 1½ eetlepel fruitjes (zakje)
  • zout, peper
  • 4 druppels tabasco
  • 2 theelepels worcestershiresaus
  • 2 eetlepels boter
  • 1 eetlepels ketjap manis
Gehakt mengen met de rozijnen, verkruimelde beschuit, ei, mango-chutney, fruitjes, zout, peper, tabasco en worcestershiresaus. Hiervan 4 platte schijven vormen.
In braadpan boter verhitten en schijven in 5 minuten bruinbakken. Ketjap en 5 eetlepels water toevoegen. Met deksel op de pan in 20 minuten gaar laten worden. Af en toe keren.

Met dit recept heb ik 25 jaar geleden in de Tip, in de rubriek "Uw eigen succes recepten", gestaan. Voor diegenen die nog stapels van die oude Tips hebben liggen: het was nr. 7 juli 1983. De Tip redactie had er zelf bij bedacht dat deze gehaktschijven lekker zouden zijn met sperziebonen. Toen heb ik die combinatie nooit gemaakt - mijn toenmalige echtgenoot gruwde namelijk van die dingen - nu eten we ze er wel bij en natuurlijk ontbreken ook kruimige aardappeltjes niet.

Gelijk toch ook even een eventueel misverstand uit de weg ruimen: manlief vindt al de andere "niet Hollandse" gerechten die ik kook ook lekker hoor! Maar zo af en toe snakt hij naar de Hollandse pot.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit is leuk, echt leuk en heel herkenbaar. Maar Arden wat zijn nou toch fruitjes????? Ik kan me er niets bij voorstellen.

Groetjes Truus

Lien zei

Ja echt nederlandse pot...mango-chutney ;-)! Maar inderdaad herkenbaar en geef hem eens ongelijk. Het lekkerste is toch ook een beetje de afwisseling?!

Zijn fruitjes misschien van die gebakken uitjes uit de indonesische keuken??

Levine zei

Fruitjes zijn inderdaad van die gebakken uitjes uit de Indonesische keuken. In iedere supermarkt te koop, ze liggen in kleine zakjes, bijv. van GoTan, bij de Indonesische kruiden.

Anoniem zei

Wat leuk dat ik dit recept vond. Mijn moeder had dit ongetwijfeld uit de Tip. Ze is 11 jaar geleden overleden maar wij eten vanavond haar gehaktballen!
Bedankt,
Carolien