06 januari 2008

Brood met honing, havervlokken en lijnzaad (Golden Honey Oat Bread)

Brood met honing, havervlokken en lijnzaad

In mijn mailbox ontving ik van de week een nieuwsbrief van Rose Levy Beranbaum, schrijfster van The Bread Bible. Dat boek heb ik al een tijd in mijn bezit en ik heb er al een aantal recepten uit gemaakt, bijvoorbeeld het Flaxseed Loaf (brood met lijnzaad). In de nieuwsbrief stond een link naar haar weblog met daarop A Fabulous New Bread Recipe for the New Year: een gezond brood met daarin onder andere havervlokken, gebroken lijnzaad, honing, tarwebloem en volkorenmeel. Het is inderdaad een 'fabulous' brood! Hieronder mijn versie van haar brood.

Brood met honing, havervlokken en lijnzaad (Golden Honey Oat Bread)
  • 37 gram havervlokken (geen havermout)
  • 37 gram gebroken lijnzaad
  • 325 gram water, 20 - 25 °C
  • 320 gram tarwebloem (bv Amerikaanse patentbloem/Patent extra)
  • 110 gram volkorenmeel (bv Volkoren Natuur/Volkoren GLX)
  • 18 gram glutenpoeder * (optioneel)
  • 10 gram volle melkpoeder
  • 5 gram instant gist
  • 40 gram honing
  • 33 gram zonnebloemolie
  • 8 gram zout
  • broodbakvorm van ± 25 cm
* Ik gebruik de genoemde bloem-/meelsoorten en dan is glutenpoeder niet nodig. Glutenpoeder is te koop bij molens en te bestellen bij o.a. de Zuidmolen.

Meng in een kommetje de havervlokken en het gebroken lijnzaad met het water en laat 15 minuten staan.

Deeg kneden in standmixer/spiraalkneder/broodbakmachine: Doe alle ingrediënten, inclusief het havervlokken/lijnzaad/watermengsel in de kom. Kneed met de deeghaak in 10 - 15 minuten tot een soepel en licht plakkerig deeg. Tip: Vet je handen als je het deeg uit de machine haalt in met een beetje olie dan plakt het niet aan je handen. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken. Zie dit filmpje.

1e rijs: Vorm een bal van het deeg en leg de deegbal in een licht met olie ingevette kom, 1 keer draaien zodat alle kanten met een beetje olie bedekt zijn. Dek de kom af (bv met een douchemuts). Laat het deeg op kamertemperatuur in 60 - 90 minuten in volume verdubbelen. Het deeg is goed als je er met een vinger in prikt en het gat zichtbaar blijft.

Vormen: Laat het deeg uit de kom op de werkplek vallen (eventueel werkplek eerst met een klein beetje bloem bestrooien of heel licht met olie invetten). De mooie kant van het deeg ligt nu op het werkoppervlak. Druk de lucht uit het deeg en vorm het tot een bal door de zijkant van het deeg rondom naar het midden te vouwen. Draai de deegbal om en laat afgedekt ± 20 minuten rusten. 
Na deze rusttijd is het deeg makkelijker te vormen. Vorm er vervolgens een busbrood van, klik hier voor een filmpje of hier voor een fotoserie. Leg het deeg met de naad naar beneden in de bakvorm. 

2e rijs: Dek het deeg af en laat het op kamertemperatuur in ± 60 minuten rijzen tot bijna dubbel volume. Het deeg is goed gerezen als je er met een vinger op duwt, de afdruk even zichtbaar blijft en dan langzaam terugveert.

Oven voorverwarmen: Verwarm intussen de oven voor op 200 ºC (boven-/onderwarmte). Verwarm een blaadslede of laag bakblik op de bodem van de oven mee.

Bakken: Zet het bakblik op een rooster of bakplaat in de oven en giet ± 1 dl water in de braadslede/bakblik. Sluit direct de ovendeur. 
Doe na 20 minuten de oven even open om de laatste stoom te laten ontsnappenBak het brood in 35 - 40 minuten gaar en goudbruin. Dek het brood als het te donker dreigt te worden af met aluminiumfolie (na ± 20 minuten). Het brood is gaar als de interne temperatuur ± 95 °C is. Dit kun je meten met een digitale kernthermometer.

Los het brood direct na het bakken uit het bakblik en laat het op een rooster afkoelen.

Brood met honing, havervlokken en lijnzaad


21 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoeveel gram honing voeg je toe? Dat kon ik in het recept niet vinden. Hoe meer hoe liever want onze eigen bijen maken honing zat.

Yvette

Levine zei

Oeps, honing vergeten te vermelden. Het staat er inmiddels: 40 gram.
Yvette: dank voor het melden!

Anoniem zei

john , een heerlijk brood , is me goed gelukt, heb er alleen wat knoflook in gedaan , mmmmmm !!

Anoniem zei

Perfect gelukt. Moest alleen wel een wat groter bakblik gebruiken terwijl het toch niet 'overrezen' was. Verhoudingen kloppen precies. En dan is het nog lekker ook.

Tassiegirl zei

Heb dit brood gisterenavond gebakken. Ik heb oats gebruikt(ik woon in het buitenland), weet niet of dat precies hetzelfde is als havervlokken maar het brood is in elk geval prima gelukt en smaakt erg lekker. Zeker voor herhaling vatbaar.

Levine zei

@Tassiegirl oats zijn inderdaad havervlokken. Goed te horen dat het brood goed gelukt is :-).

van der vloed zei

Hei Levine,
waar haal je melkpoeder? En waarom gebruik je water met melkpoeder ipv melk?
ik had dus geen melkpoeder, gelukkig is het ook prima gelukt met 270 volle melk en de rest water.
Laatste vraag: binnenkort kom ik een workshop volgen (jippie!) verkoop jij zelf ook producten? De dag erna vlieg ik weer naar Noorwegen, dus als ik bakproducten wil kopen die jij niet hebt, maar wel adviseert, moet ik ze ervoor kopen. (snap je het nog? Beetje lang berichtje geworden)
Groetjes, Maaike

Levine zei

Maaike: ik koop volle melkpoeder bij Aziatische winkel. Magere melkpoeder is van Elk (Campina) te koop bij o.a. AH. Je kunt idd ook melk gebruiken. Ik verkoop verschillende dingen zoals rijsmandjes, deegschrapers, insnijmesjes. Deze dingen heb ik altijd genoeg, daarnaast ook nog verschillende soorten meel/bloem, maar dat verschilt per keer.

Marije zei

Ha Levine,

Hoe maak ik van dit recept een recept voor een grote broodbakvorm? Je hebt een keer gezegd met hoeveel je het dan moet vermenigvuldigen, maar ik weet het niet meer en kan het niet terugvinden...

Dankjewel!

Levine zei

Marije: ligt eraan hoe groot de bakvorm is .....
Als ik een ander formaat brood wil maken reken ik eerst de bakkersformule uit en reken aan de hand daarvan de ingrediënten voor de grotere bakbvorm uit. Het uitgangspunt is altijd de hoeveelheid bloem/meel (= altijd 100%).

Marije zei

Dankjewel Levine! Ik heb een 30 cm. bakvorm. Ik ga ermee aan de slag, dankjewel!

Groeten,
Marije

Siesie zei

Levine, ik ben het brood nou aan het maken. Een ding is mij niet helemaal duidelijk. Je schrijft dat het deeg in een kom ca 1 1/2 uur tot dubbel volume rijzen. Eventueel na 45 min. 2 business letter turns maken. Ik neem aan dat het deeg hierna weer ca. 45 min. moet laten rijzen? Daarna opbollen, 20 min. laten liggen enz. enz. Heb ik het goed begrepen? Alvast bedankt.

Levine zei

Siesie: dat heb je goed begrepen :-). Succes!

AStrid zei

Beste Levine,

Ik heb een groter bakblik 30 cm en wil dit brood graag maken. Ik heb eerst jouw recept omgerekend. Bloem en meel is dan 430 gr. als ik dan het water en het zout uitreken kom ik op 75 % vocht (water/bloem+meel) en 2,5 % zout. Dat lijkt me allebei wat veel. Moet ik soms alle droge bestanddelen zoals havervlokken, lijnzaad, gluten en melkpoeder bij het bloem en meel optellen? want dan kom ik op 61 % water en op 2% zout.

Levine zei

Astrid: er zit idd meer vocht in dit brood door de samenstelling. Voor een bakblik van 30 cm heb je ± 550 gram bloem/meel nodig. Als je eerst de bakkersformule uitrekent dan weet je de procenten. Vervolgens neem je niet 430 gram bloem/meel als uitgangspunt, maar 550 gram. Dan kun je de hoeveelheden van de overige ingrediënten zo uitrekenen.

Astrid zei

Dank je wel Levine, Ik was op basis van een ander recept al uitgegaan van 550 gr meel/bloem dus dat deel heb ik al goed begrepen :-)
Nu ga ik de rest uitrekenen en binnenkort dit brood bakken. Het ziet er echt heerlijk uit!

Miriam zei

Hallo Levine,
Kan ik dit brood ook met zuurdesem maken en een beetje gist?
Hoeveel gr. Zuurdesem zou ik dan nodig hebben?

Levine zei

@Mirian: ik heb je al antwoord gegeven op het broodbakforum. Als ik weer tijd heb zal ik er eens mee gaan stoeien, met dit recept en zuurdesem.

ttt zei

Moet ik iets in de hoeveelheden aanpassen als ik dit brood in de broodbakmachine wil bakken? Zo ja: wat?

Levine zei

Wellicht iets minder water gebruiken, maar dat ligt eraan welk merk bbm je gebruikt.

997JOAN zei

Beste Levine, het brood ziet er prachtig uit. Ik woon in Frankrijk en ben altijd aan het stoeien met de verschillende meelsoorten en benamingen. Weet je misschien welk meel in het beste kan gebruiken voor dit brood? Is het voor de Tarwelbloem de T55 of de T65? En voor het volkorenmeel T110? Heel hartelijk dank!