04 januari 2007

Advocaatcake

Toen ik mijn koelkast aan het uitruimen was ontdekte ik nog een restje advocaat (overgebleven van de advocaatmousse).

En wat doe je daar vervolgens mee? Je bakt een hele lekkere cake!

Advocaatcake

  • 100 gram rozijnen
  • 2 eetlepels sinaasappelsap
  • 225 gram zachte ongezouten roomboter
  • 400 gram suiker
  • 3 grote eieren
  • 405 gram patentbloem
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 1/4 theelepel zout
  • snufje nootmuskaat
  • 240 ml advocaat
  • 1 eetlepel geraspte sinaasappelschil of 1 theelepel sinaasappelolie
  • tulbandvorm, ingevet
Wel de rozijnen minstens 15 minuten in het sinaasappelsap.
Verwarm de oven voor op 170 ºC.

KitchenAid of mixer: mix de boter 1 minuut, voeg de suiker toe en mix tot het licht en luchtig is in ± 5 minuten. Voeg de eieren één voor één toe. Volgende ei pas toevoegen als vorige ei geheel is opgenomen. Mix na het laatste ei zeker nog 5 minuten tot een luchtig geheel.

Zeef de bloem, bakpoeder, zout en nootmuskaat.

Voeg het bloemmengsel en de advocaat in gedeelten en om en om toe. Begin en eindig met bloem. Dit kan je het beste doen met een spatel of op de langzaamste stand van de mixer.
Voeg de rozijnen en het sinaasappelrasp (of de sinaasappelolie) toe.

Schep het beslag in de ingevette tulbandvorm. Bak op de onderste of middelste richel in 50 - 60 minuten gaar. 10 minuten in vorm laten afkoelen, dan keren boven een rooster en volledig laten afkoelen.

Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een heerlijke cake!
Mijn restje uit de koelkast is nu ook op :-))
Snel weer zorgen voor een nieuwe aangebroken fles, ik ga denk maar de advocaatmousse maken.
Bedankt, Lucy

Anoniem zei

Een erg lekkere cake. Vreemd genoeg zat er weinig tot geen advocaatsmaak aan maar het is me al eerder opgevallen bij bakken met advocaat dat de smaak bij verhitting wegvalt. Toch blijft dit recept bij mijn top 10 tulbanden. Bedankt, Rijk