27 december 2006

Stoofpeertjes (uit de slowcooker)

Ik heb in mijn leven nog nooit zulke lekkere, mooie en rode stoofpeertjes gemaakt! Ik wist niet wat ik zag, ze werden altijd wel rood, maar zooooooo rood, nee.
Het geheim is de slowcooker!

In een slowcooker, ook wel crockpot genoemd, worden gerechten heel langzaam gaar en alle smaken komen volledig tot hun recht. Doordat alles zonder grote hitte en al te veel gesudder gaar wordt blijven de ingrediënten heel. In een slowcooker kan je van alles klaarmaken, van soep tot stoofschotels, van paté tot toetjes, Vis, vlees, groenten en fruit.

Groot voordeel van een slowcooker is dat je de pan kan aanzetten en er verder geen omkijken meer naar hebt. Je kan bij wijze van spreken de pan 's morgens aanzetten (uiteraard met alle ingrediënten erin....), de hele dag iets anders gaan doen en als je thuis komt is je eten klaar! Het is niet nodig om steeds te roeren, omdat gerechten geleidelijk en op lage temperatuur worden bereid. Overkoken of aanbranden is er niet bij! Sommige slowcookers hebben een timer die automatisch de warmhoudstand inschakelt als de ingestelde tijd afgelopen is. Handig voor als je toch later wilt eten of voor laatkomers.

Een slowcooker bestaat uit een metalen buitenpan met daarin een verwarmingselement en een aardenwerk binnenpan. De binnenpan kan je eruit nemen en zo op tafel zetten. De binnenpan van mijn slowcooker, van het merk Russell Hobbs, is verdeeld in tweeën: een klein en een groot gedeelte. Het leek me handig, dan kan je twee verschillende gerechten tegelijk (groente en vlees bijvoorbeeld) klaar maken, maar dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. Nadeel van de gescheiden gedeelten is dat je er geen langwerpige vorm in kan zetten om bijvoorbeeld paté of een gestoomde cake te maken. Er zitten twee standen op: hoog en laag, te gebruiken afhankelijk van het gerecht en de tijd die het nodig heeft om gaar te worden.

En dan nu de peertjes zelf. Je kan ze als bijgerecht serveren of als toetje, met een bolletje ijs en/of een toefje slagroom. Ik heb ze zelf gebruikt als onderdeel van mijn 'kersttoetje' (een 'grand dessert', daarover later nog meer).

Heb je geen slowcooker dan kan je ze natuurlijk ook in een gewone pan maken!


Stoofpeertjes (uit de slowcooker)
  • 1 fles fruitige rode wijn
  • 150 gram suiker
  • 3 eetlepels honing
  • 1 kaneelstokje
  • 1 vanillestokje, in de lengte opengesneden
  • reep citroenschil
  • 2 kruidnagels
  • 2 zwarte peperkorrels
  • ± 1 kilo kleine stoofpeertjes
  • sap van 1/2 citroen

Schil de peertjes, laat het steeltje eraan. Snijd een dun plakje van de onderkant zodat ze blijven staan. Haal de peertjes door het citroensap zodat ze niet verkleuren.

Schenk de wijn in de binnenpan, voeg suiker, honing, kaneel, vanillestokje, citroenschil, kruidnagels en peperkorrels toe. Doe de deksel op de pan en zet de slowcooker 30 minuten op hoog. Af en toe roeren. Of doe deze ingrediënten in een gewone pan en op heel zacht vuur verwarmen tot de suiker is opgelost.

Zet de peertjes in de pan en verwarm ze 2 - 4 uur (afhankelijk van de grootte van de peertjes) op hoog tot ze gaar zijn. Of laat ze op heel zacht vuur gaar worden in een gewone pan.
Schep de peren met een schuimspaan uit de pan en doe ze in een schaal. Schenk de wijn in een steelpannetje en laat op hoog vuur ± 10 minuten inkoken. Bind de saus met wat maïzena, aangemaakt met water. Zeef de saus over de peren en laten afkoelen.

(Aangepast recept uit "Het slowcooker kookboek")
Eet smakelijk!

38 opmerkingen:

Lien zei

Die zien inderdaad superrood, Goed idee om dat eens met de slowcooker te proberen. Ik krijg ze normaal gesproken ook niet erg rood, zelf als gooi ik er 1/4 liter bessenjenever bij...hips...

Anoniem zei

Die van mij worden altijd braafjes oudroze maar zo rood, nee. Erg mooi en "rijk" om te zien.

Anoniem zei

Ik heb je recept voor stoofpeertjes gebruikt, voor de 'normale' pan.
Ze waren bijna net zo rood en echt verschrikkelijk lekker! Dus bedankt :-)

Anoniem zei

is dat niet een beetje heel veel, een hele fles rode wijn?
en een hele waslijst wat er nog meer in moet??

Levine zei

Uhhh, nee dus. Zo worden ze ontzettend lekker! En ik vind die waslijst aan ingrediënten wel meevallen.

Anoniem zei

Ik ga dit recept zeker een keer proberen, ze zien er echt heel mooi uit.
Heb dezelfde slowcooker en ook hetzelfde probleem met langwerpige dingen enz. Maar ik heb nu een losse schaal besteld (Betsies Kookwinkel)die niet uit twee delen bestaat en in deze slowcooker schijnt te passen.

Anoniem zei

Kan iemand mij ook zeggen waar ik meer recepten kan vinden met de Slow Cooker.

Jannie

Tim en Lidia zei

Wow een geweldige site heeft u, ik heb hem in mijn favorieten gezet, want ik wil beslist weer terug komen, en hoop meer recepten te vinden voor de slowcooker.Van de week ga ik meteen de peertjes proberen, en dan maak ik er ijs bij in mijn ijsmachine.
Bedankt dat wij mogen meegenieten van uw heerlijke recpten.
Groetjes Lidia

Anoniem zei

Ik heb je recept gebruikt (in de slowcooker) en ze waren heeeeeeeerlijk. Iedereen vraagt naar het recept! Bedankt!!

Anoniem zei

Ik heb dit recept vandaag uitgeprobeerd(gewone Pan)Wat is dit super lekker zeg!! En zo mega donkerrood heb ik peren nog nooit gezien.Nou afwachten wat de rest er vanavond van vind.Ik kan het iedereen aanbevelen.

Ik heb nog wel 1 vraag het vanille stokje als je dit open snijd moet je hem nou wel of niet leeg schrapen.

Levine zei

Ik laat de zaadjes in het vanillestokje, alleen opensnijden dus.

Stacey zei

Ik maak al een jaar of 3 stoofpeertjes met jouw recept (sinds ik zelf een slowcooker heb). Nog nooit zulke mooie, diep rode peertjes gehad. Het maakt op alle bezoek die ik het voorschotel diepe indruk en de smaak is helemaal fantastisch. Ik serveer het altijd met een klein lepeltje marscapone om iets lichts en romigs toe te voegen aan een diepe, donkere saus. Vandaag heb ik ze weer gemaakt en het huis ruikt heeeerlijk. Prachtig recept, heel erg bedankt daarvoor!!

Anoniem zei

Ziet er heerlijk uit! Hoe groot is jouw slowcooker? Ik heb een Crockpot met inhoud voor 4 personen..zou dat groot genoeg zijn voor dit recept?

Levine zei

Moet erin kunnen. Alvast eet smakelijk!

Simones Kitchen zei

Kijk dat is nou precies wat ik zocht Levine. Net een slowcooker binnen gekregen en nog niet gebruikt. Dit is een ideaal recept om hem uit te proberen. Lekker makkelijk ..:) en die kleur is inderdaad fantastisch!

Mirjam zei

Ik had ze voor kerst gemaakt samen met de Stoofpeertjes met saffraan en steranijs, maar deze waren toch echt favoriet! Heerlijk!!

Karin Paulus zei

ze staan weer op. Bij gebrek aan slowcooker gewoon in de gietijzeren pan met sudderplaatje. jammie wat ruikt het lekker, heb je de hele dag plezier van!

Angelika zei

Mmm, krijg er gelijk trek in!

Gerda zei

Ik heb sinds gisteren een Crockpot en ga deze stoofpeertjes zeker maken. Wat zien ze er prachtig uit!
En als ik de reacties zo lees een toppertje dus!

groetjes Gerda

Anoniem zei

Handig hè zo'n slowcooker ! Wat ik soms wat minder handig vind , zijn die 2 aparte gedeeltes in de binnenpan. Heb al geprobeerd om een pan uit één gedeelte te bestellen maar die zijn er niet bij Russel Hobbs ... Voor de rest : een TOPapparaat !!!

Tineke G zei

Ziet er erg lekker uit👍alleen heb ik een man die geen alcohol drinkt....ik ga er stiekum maar vanuit dat de alcohol verdampt....of heb ik straks een dronken man aan tafel😄

Levine zei

De meeste alcohol verdampt, dronken zal je niet worden ;-).

Astrid Nolet zei

Gisteren dit recept gemaakt in de slowcooker. Aangezet en na een paar uur teruggekomen in een heerlijk ruikend huis! De peertjes waren echt heerlijk, stoofpeertjes 2.0!

Anoniem zei

Super lekker! Heb ze 3 u aan laten staan. Vorige keer 4 u maar ik vind het lekker dat ze nog een beetje beet hebben

Anoniem zei

wat voor fruitige rode wijn gebruik je?

Cindy zei

Als ik 2kilo wil klaarmaken, moet ik dan alles verdubbelen?

Levine zei

Cincy: nee dat hoeft niet. Er is genoeg vocht.

Cindy zei

Dank je wel voor het antwoord. Ga het dit weekend proberen. :-)

Unknown zei

Mag je ze ook in tweeen snijden f krijg je dan een ander effect of smaak of kleur vr gr

Levine zei

Dan kan wel, maar dan zou ik wel het klokhuis verwijderen anders staat het zo ongezellig.

Unknown zei

Net gemaakt ze zijn overheerlijk!

Sas zei

Heb dit recept al meerdere keren gemaakt met lambrusco als fruitige rode wijn. Krijg keer op keer weer complimenten als ik deze stoofperen serveer. Ondertussen maak ik voor de hele straat 😂

Gertie zei

Zou graag vandaag of morgen al dit recept willen maken i.v.m. vele eters de komende dagen. De stoofpeertjes zijn pas voor 2e kerst. Blijven ze door de vele alcohol bij bewaren in koelkast 5 dagen goed?

Unknown zei

Net voor de tweede keer ruim twee kilo stoofperen in mijn Andrew James aangezet. Ze werden met veel smaak gegeten toen ik je recept vorige week voor het eerst uitprobeerde.

Anneke zei

moet de wijn ook bij de peertjes of apart in een steelpan inkoken?

Melissa zei

De fles wijn is dat een 1 liter fles of 0,75 liter?

Anoniem zei

Al jaren is dit voor mij HET stoofperenrecept!! Zojuist weer een lading de slowcooker in gegaan, fantastisch bijgerecht voor kerst. Ze lukken àltijd!

Jet zei

Deze is al jaren favoriet en inmiddels al traditie geworden bij ons! Ze staan nu weer op.🥰