20 december 2006

Cranberry sinaasappelkoekjes


Heerlijke koekjes, al zeg ik het zelf :-). In plaats van geraspte sinaasappelschil heb ik sinaasappelolie gebruikt. Deze olie is sterker van smaak dan geraspte schil, met mate gebruiken dus. Gelukkig maar, want het is nogal prijzig. Als je goed kijkt op de foto kan je nog net de prijs zien, ik heb er in New York $ 13,99 voor betaald!

Cranberry sinaasappelkoekjes (± 36 stuks)

  • 260 gram patentboem
  • 1 ½ theelepel bakpoeder
  • ¼ theelepel baking soda
  • ¼ - ½ theelepel zout
  • 170 gram zachte roomboter
  • 200 gram suiker
  • 1 groot ei
  • 1 ½ theelepel sinaasappelolie of 1 eetlepel geraspte sinaasappelschil
  • 175 gram gedroogde cranberries

Verwarm de oven voor op 180 ° C. Bekleed 1 of meer bakplaten met een bakmatje of bakpapier. Meng de bloem, bakpoeder, baking soda en zout in een kom.

Klop de suiker en de boter met de platte klopper/paddle van de KitchenAid eerst op stand 2 en als alles gemengd is op stand 4 - 6 (of met de mixer) licht en luchtig in ± 10 minuten. Af en toe de wanden schoonschrapen.
Voeg het ei en de sinaasappelolie of geraspte sinaasappelschil toe en mix nog ± 5 minuten.

Voeg het bloemmengsel in twee of drie gedeelten toe, voorzichtig met een spatel omscheppen totdat alle bloem is opgenomen. Roer er als laatste de cranberries door.

Schep balletjes deeg op de bakplaat. Het makkelijkst gaat dit met een kleine ijsbolletjestang. Laat wat ruimte tussen de koekjes, ze lopen een klein beetje uit.

Bak ze in 12 – 15 minuten gaar en bruin. Laat 5 minuten afkoelen op de bakplaat en laat ze vervolgens helemaal afkoelen op een rooster.

4 opmerkingen:

Lien zei

Ik heb er zo'n klein flesje van gekocht bij KA, dan valt die prijs in verhouding nog mee. Ik vind het fantastisch spul. Waarom verkopen ze zulke dingen niet gewoon in NL? Ik heb in Italië ook wat flesjes met sinaasappelolie gekocht, maar dat moet je toevallig tegenkomen...hoewel dat geen probleem is met iemand als ik, die zoveel winkels induikt hahaha. Het is net als met écht vanille-extract, dat is ook duur, maar persoonlijk vind ik dat je het er helemaal aan kunt afproeven.

Levine zei

Het is vast in Nederland ook te krijgen, maar ik ga er voorlopig niet naar op zoek hier. Het flesje is nog niet leeg, maar ook omdat ik over 2 maanden weer een flesje (en dan ook citroenolie) in dezelfde winkel ga kopen als waar ik deze vandaan heb :-)). Dat verhaal komt nog :-)), maar ik ben nu al in een juichstemming :-)).

Anoniem zei

Wat een heerlijke koekjes, zo bros! Die ga ik zeker vaker maken

Anoniem zei

Heerlijke koekjes. Bros, fris en "butteryj". Blijven op de favorieten lijst staan. Groet, Rijk