01 augustus 2008

Pasta uit de oven (4) / Macaroni & Kaas

Macaroni & Cheese

Mijn moeder maakte vroeger regelmatig macaroni met ham en kaas. Het gerecht stelde niks voor, het was niet meer dan een pan met gekookte elleboogjes macaroni met daar doorheen een flinke hoeveelheid geraspte kaas en hamblokjes. Heerlijk vonden we dat, flinke scheut tomatenketchup (de echte van Heinz natuurlijk) erover en smullen maar. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het – als ik haast heb – nog wel eens zo maak, inclusief de scheut ketchup (alleen voor mezelf, de rest van de familie lust het niet zo).

Onderstaand recept is ook macaroni met kaas, maar dan anders …….

Macaroni & kaas
  • 400 gram fusilli (of andere pasta naar keuze)
  • 2 teentjes knoflook, fijn gehakt
  • 1 kleine ui, gesnipperd
  • 100 gram reepjes pancetta of gerookt spek
  • 50 gram gedroogde tomaat, in reepjes
  • 225 gram gruyère, vers geraspt
  • 100 gram emmentaler, vers geraspt
  • 115 gram Parmigiano Reggiano (Parmezaanse kaas), vers geraspt
  • 2 flinke eetlepels crème fraiche
  • 600 ml (volle) melk
  • 125 ml slagroom
  • 90 gram boter (2 x 45 gram)
  • 40 gram Panko of broodkruim*
  • 35 gram patentbloem
  • zout en vers gemalen peper naar smaak
  • een paar draaien uit een molen met gedroogde rode pepers
  • grote ovenschaal, ingevet
* broodkruim: snijd van een paar sneetjes (oud) wit brood de korstjes af. Snijd in kleine blokjes en maal in een keukenmachine tot fijn kruim.

Bak de pancetta/spekjes zachtjes uit in een koekenpan. Neem uit de pan en doe over in een schaaltje. Zet apart. Fruit de gesnipperde ui en de knoflook zachtjes in het spekvet. Voeg de reepjes tomaat toe en laat heel even meebakken. Doe het mengsel bij de uitgebakken spekjes.

Smelt (niet bruin laten worden) voor de kaassaus de helft van de boter in een grote pan met dikke bodem. Voeg de bloem toe en roer met een garde door elkaar. Laat een paar minuten pruttelen om de bloem te laten garen. Voeg de melk en de slagroom in gedeelten toe, steeds tussendoor goed roeren. Laat de saus 5 minuten zachtjes pruttelen. Voeg de gruyère en de crème fraiche toe. Blijf roeren tot de kaas gesmolten is. Roer het ui/spekmengsel erdoor en breng op smaak met zout, versgemalen peper en de gedroogde rode peper.

Kook, terwijl je de kaassaus maakt, de pasta beetgaar en laat uitlekken. Verwarm de oven voor op 180 ºC. Maak de topping: smelt de resterende boter en roer er de Panko/broodkruimels en de Parmigiano Reggiano door.

Roer de pasta door de kaassaus. Schep het mengsel in de ovenschaal. Verdeel de broodkruimels over de pasta en bestrooi met de emmentaler.

In de oven ± 40 minuten bakken totdat er een goudbruin korstje op zit.

Macaroni & Cheese
Eet smakelijk!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Oef, dat is lang geleden, macaroni met ketchup en kaas, zonder ham maar wel met een flinke kluit boter. Smullen vond ik dat vroeger en nog lang daarna als ik maar 10 minuten had om te koken en te eten (tussen werk en sporten). Ik denk dat het nu zeker wel 4 jaar geleden is dat ik dit voor t laatst at. Misschien, binnenkort?

marleen zei

Ik vind, net als jij, het intertnet een geweldige uitvinding...heb ontelbare kookboeken, knipsels en geschreven velletjes met recepten....maar blijf een onstilbare honger houden naar meer...meer....nieuw...anders. Al surfend kwam ik dus op jouw site terecht...en je staat nu bij mijn favorieten...bedankt voor je inspirerende aanwezigheid in het digitale wereldje...en nu ook in de mijne!
Groetjes,
Marleen

Levine zei

@Marleen: graag gedaan en laat nog eens wat van je horen als je een recept van mijn weblog hebt gemaakt :-).