10 augustus 2008

Cakejes met blauwe bessen en kokos

Cakejes met blauwe bessen en kokos

Gelukkig zijn er op dit moment nog steeds blauwe bessen te koop. Heerlijk vind ik ze! Dit recept vond ik op Epicurious. De daarin genoemde "sweetened flaked coconut" heb ik vervangen door ongezoete geraspte kokos die in Nederland wel verkrijgbaar is. De cakejes hebben dat extra zoetje ook helemaal niet nodig. De 2 theelepels geraspte limoenschil heb ik vervangen door citroen.

Ze zijn gebakken in een bakvorm voor kleine broodjes. Voor broodjes gebruik ik deze vorm eigenlijk niet zo vaak, de vorm - een heel brood maar dan in het klein - is leuk voor kleine kinderen, maar zelf vind ik het wat vervelend eten. Voor kleine cakejes echter heel goed geschikt.

Cakejes met blauwe bessen en kokos (± 9 stuks)
Recept printen
  • 115 gram zachte ongezouten roomboter
  • 150 gram suiker
  • geraspte schil van 1 limoen of citroen
  • 2 grote eieren
  • 75 ml slagroom
  • 140 gram patentbloem
  • snuf zout
  • 40 gram geraspte kokos + wat om te bestrooien
  • 100 gram blauwe bessen
Verwarm de oven voor op 180 C. Vet cakevormpjes of muffinvormen in.

Mix (met mixer of platte klopper standmixer) de boter, suiker en geraspte citroenschil in een paar minuten romig. Voeg de eieren één voor één toe, voeg het volgende ei pas toe als het vorige geheel is opgenomen. Mix de slagroom erdoor.

Zeef de bloem en het zout boven het mengsel en roer er rustig met een lepel door. Schep er vervolgens de kokos door en als laatste de blauwe bessen.

Schep het beslag in de vormpjes, strijk glad met de achterkant van een lepel en strooi er nog wat kokos over.

Cakejes met blauwe bessen en kokos

Bak in het midden van de oven in 25 - 30 minuten gaar en bruin. Een in het midden gestoken prikker moet er schoon uitkomen.

Cakejes met blauwe bessen en kokos
Eet smakelijk!

1 opmerking:

Anoniem zei

Heb ze gebakken in een muffinvormpje en ze zijn overhééérlijk!