17 december 2007

Chocolademousse

Ooit at ik in Leuven in België een Mousse au chocolat die zo lekker was dat ik het van mijn leven niet zal vergeten. (Psstt ... ik noem die Leuvense chocolademousse nog altijd een 'orgastisch' toetje ....). Helaas heb ik toen van verwarring vergeten de kok het geheim van die mousse te vragen. Uit pure noodzaak maak ik mijn eigen versies (zie ook onderaan de pagina's de links naar eerder geplaatste recepten voor chocolademousse).

Chocolademousse
  • 75 gram pure chocolade
  • 2 eieren
  • 25 g poedersuiker
  • 1 eetlepel cognac
  • 2,5 dl slagroom
  • 1 eetlepel suiker
  • cacao
Chocolade au bain-marie of in magnetron *) smelten.
Eieren splitsen.
Eiwit heel stijf kloppen **).
Aan dooiers poedersuiker toevoegen en met mixer in ongeveer 5 minuten dik en romig kloppen.
Met mixer warme chocolade en cognac door dooiermengsel kloppen.
Helft van slagroom stijfkloppen.
Stijfgeklopte slagroom en chocolademengsel voorzichtig door eiwit mengen.
In koelkast 15 minuten laten opstijven. Nogmaals voorzichtig door elkaar scheppen en over 4 schaaltjes verdelen.
Afgedekt in koelkast in ongeveer 2 uur stevig laten worden.

Rest van slagroom met 1 eetlepel suiker stevig kloppen. Garneer de mousse met wat slagroom en strooi er door een zeefje wat cacaopoeder over.

*) Chocolade smelten:
Au bain-marie: grote pan voor de helft met water vullen. Water aan de kook brengen, kleine pan erboven zetten. Boven kleine pan chocolade in stukjes breken. Al roerend laten smelten. Pas op dat er geen water bij de chocolade komt!
Magnetron: chocolade in stukjes in bakje afgedekt 1 - 2 minuten op 500 Watt verwarmen. Uit magnetron nemen en blijven roeren tot alle chocolade is gesmolten. Herhalen als nog niet alle chocolade is gesmolten.

**) Eiwit stijfkloppen: maak voordat je eiwit gaat stijfkloppen de kom vetvrij door hem met citroensap en wat zout schoon te wrijven en even af te spoelen onder de kraan. Afdrogen met brandschone theedoek. De gardes moeten ook vetvrij zijn. Ook mag er geen spoortje eigeel in het eiwit zitten!

Nog meer lekkere chocolademousse:
- Melkchocolademousse
- Tobleronemousse met sinaasappelsaus

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: