28 december 2006

Tobleronemousse met sinaasappelsaus

Een erg lekkere, maar machtige chocolademousse gemaakt met Toblerone chocolade. Toblerone is een Zwitserse melkchocolade met daarin honing en amandelnougat. De beroemde driehoekige vorm van het chocolade reep is ontleend aan de Zwitserse Matterhorn.

Tobleronemousse met sinaasappelsaus
(6 - 8 personen)
  • 300 gram Toblerone chocolade
  • 2 eieren
  • 2 eetlepels poedersuiker
  • 4 dl slagroom
  • 2 dl sinaasappelsap (vers geperst)
  • schil van 2 sinaasappels
  • 100 gram suiker
  • 5 eetlepels sinaasappelmarmelade
  • scheutje Grand Marnier (optioneel)
Hak de chocolade in stukjes en au bain-marie of in de magnetron laten smelten. Laat wat afkoelen.
Eieren met de poedersuiker schuimig kloppen en door gesmolten chocolade roeren.
Slagroom bijna stijfkloppen en voorzichtig in twee gedeelten door chocolademengsel spatelen. Minstens 4 uur laten opstijven in de koelkast (kan tot 24 uur van tevoren).

Met scherp mes of dunschiller brede repen van sinaasappel schillen. Verwijder zoveel mogelijk wit van de schil, dit smaakt namelijk bitter. Snijd de repen in smalle reepjes.
Sinaasappelsap aan de kook brengen, reepjes toevoegen en de reepjes ± 10 minuten laten koken. Uit sap scheppen en droogdeppen.

1/2 liter water met de suiker aan de kook brengen en tot dikke stroop laten inkoken. Van vuur af reepjes schil erdoor roeren en 30 minuten laten marineren. Reepjes schil uit siroop halen (eventueel eerst nog eventjes verwarmen, dan gaat het makkelijker) en uit laten lekken/drogen op een rooster of stuk aluminiumfolie.
Roer de sinaasappelmarmelade (en de Grand Marnier) door het overgebleven sap.

Saus eventjes verwarmen tot vloeibaar. Met een ijsbolletjestang bolletjes mousse op bordjes scheppen. Garneren met wat reepjes sinaasappelschil. Saus er omheen scheppen.

Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

Lien zei

Hoewel ik net het eten op heb, kwijl ik bij het zien van dat tobleronemousse-toetje, oh dat is echt wat voor mij. Die zal ik zeker een keer gaan maken....maar net als bij jullie moet het ook hier eerst even wat zakken....

Anoniem zei

Vanavond dit recept gemaakt en hoewel het best lekker was, kreeg ik de mousse toch niet goed stijf. Desalniettemin wel lekker, maar goed... met toblerone en slagroom kun je bakstenen natuurlijk nog lekker maken :-) De sinaasappelsaus erbij combineerde lekker, mijn hubbie vond het iets minder.
De Grand Marnier heb ik er vanwege mijn zwangerschap maar ef uitgelaten (rauwe eieren natuurlijk ook niet helemaal gezond, bedacht ik achteraf). Anyway, ga het zeker nog een keer proberen!