06 december 2006

Kalkoenfilet met cranberry portsaus

Er zijn weer volop verse cranberries verkrijgbaar, maar in deze saus heb ik cranberrycompote uit een pot gebruikt. Ik kwam die pot tijdens het opruimen van mijn voorraadkeukenkastje tegen en vond dat ie nodig op moest. Het potje is nog lang niet leeg, daar moet ik nog iets anders voor verzinnen.

Het is een lekker, makkelijk en snel te bereiden gerecht. Zo lekker, dat ik het misschien wel met Kerst weer ga maken.

Kalkoenfilet met cranberry portsaus
  • ± 50 gram boter
  • 150 gram oesterzwammen, in reepjes
  • 100 gram shitake, in reepjes
  • 4 kleine kalkoenfilets
  • zout, peper
  • 1 dl rode port
  • 4 eetlepels cranberrycompote (pot)
  • 125 ml room culinair (pakje) of crème fraiche
Verhit 25 gram boter en bak de oesterzwammen en shitake in 5 minuten lichtbruin. Uit de pan nemen en in schaaltje apart zetten.

In de rest van de boter de kalkoenfilet snel bruinbakken, met zout en peper bestrooien en in ongeveer 15 minuten gaar bakken. Uit de pan nemen en warmhouden in aluminiumfolie.

De port en cranberrycompote in de pan scheppen en de aanbaksels losroeren. Saus ± 3 minuten laten inkoken. Room culinair (of crème fraiche) toevoegen. Voeg als laatste de oesterzwammen en shitake toe en laat weer warm worden. Eventueel op smaak brengen met zout en peper.

Kalkoenfilet op borden leggen en saus erover verdelen.

Wij hebben er broccoli en gekookte aardappeltjes bij gegeten. Daarbij een heerlijk glas wijn, gekregen van mijn baas. Hij was erg lekker Bert!!

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: