16 juli 2007

Trifle a la Arden

Trifle a la Arden

Een trifle is een toetje gemaakt met cake, fruit, custard, slagroom, sap of alcohol (bijvoorbeeld sherry, port) en dat alles in laagjes opgediend in een glazen schaal.

Dit is een eigen vrije variatie op de trifle. Heel simpel en heel lekker. Voor het fruit heb ik verse kersen gebruikt die eerst in een suikersiroop zachtjes hebben gekookt. Een recept hiervoor kwam ik tegen op de site van David Lebovitz - Quick Candied Cherries. Uiteraard kan je ook kersen uit een pot gebruiken. De cake kan gekocht zijn, maar ik heb hem eerst zelf gebakken.

Kersen in suikersiroop
  • 450 gram kersen
  • 375 ml water
  • 200 gram suiker
  • 1 eetlepel vers geperst citroensap
Verwijder het steeltje en ontpit de kersen. Dit gaat het makkelijkst met een kersenontpitter, te koop bij bijv. Blokker of een kookwinkel.
Breng de kersen met het water, de suiker en het citroensap aan de kook. Laat 25 minuten zachtjes koken, de laatste 10 minuten regelmatig roeren.

Laat de kersen in de siroop afkoelen. De kersen kunnen enkele weken in de koelkast bewaard worden.

Trifle à la Arden
(2 personen)
  • 2 kleine plakken cake, in stukjes
  • 2 scheutjes likeur (ik heb Crème de Cassis gebruikt)
  • 2 bakjes Griekse yoghurt van 150 gram
  • kersen op siroop (zelfgemaakt of uit een pot)
  • 2 glazen 1-persoons schaaltjes
Leg in ieder schaaltje wat stukjes cake, besprenkel met likeur. Schep daarop een eetlepel kersen. Schep er de helft van een bakje yoghurt op en vervolgens weer wat kersen + sap. Daarop de rest van de yoghurt en bovenop een beetje kersensap.

Trifle a la Arden
Eet smakelijk!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

great post however i wish this was english

Cara zei

Ziet er heerlijk uit Arden, maar ik kan het niet laten om 'amarenakersen' te denken terwijl ik het lees...

Levine zei

Hoi Cara, amarenakersen zijn ook erg lekker erbij.

Net je blog bij mijn favorieten opgeslagen. Leuk.

Cara zei

Ach, ik prut maar wat aan. Voornamelijk op vraag van mijn ex-collega's met wie ik altijd het menu besprak. Maar het is gewoon heel leuk om te doen, en meteen een makkelijke manier om je eigen recepten op te slaan. Zo had ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht, maar dat is een fijne bijkomstigheid. En ik hoef 'aangevraagde recepten' niet meer op te schrijven straks, kan gewoon tegen mensen zeggen: kopieer maar van de site! hihihi.