16 juli 2007

IJs met rumrozijnen

IJs met rumrozijnen

We hebben vanavond heerlijk gegeten (recepten komen nog) met als klapper op de vuurpijl dit heerlijke ijs. Je moet er een dag van tevoren mee beginnen; de rozijnen moeten namelijk een tijd wellen in rum. Gebruik hiervoor beslist een goede bruine rum. Ik heb Cubaanse rum van 7 jaar oud gebruikt: Havana Club, Anejo 7 Anos (te koop bij Gall&Gall). Heerlijke rum om zo te drinken, ga er alsjeblieft geen Coca Cola bij gooien, absoluut zonde! Deze rum verkopen ze uiteraard ook in Cuba zelf, daar betaal je er omgerekend ongeveer 6 euro voor, hier moet je er helaas 4 x zo veel voor betalen :-(

IJs met rumrozijnen
  • 60 gram donkere rozijnen
  • 40 ml bruine rum
  • 100 gram suiker
  • 3 eigelen, maat M
  • 200 ml slagroom
  • 150 ml volle melk
Wel de rozijnen in de rum (zeker 12 uur).

Klop met de mixer de suiker met de eigelen luchtig en lichtgeel.
Breng de melk aan de kook, direct van het vuur halen.
Giet de hete melk in een dun straaltje bij het suiker-/eimengsel. Blijf al die tijd met de mixer kloppen.
Giet alles terug in de pan en laat op laag vuur al roerend binden. Pas op: zorg dat het mengsel niet aan de kook komt, de eigelen mogen niet stollen.
Laat het mengsel door en door koud worden in de koelkast. Zet eventueel in een bak met ijskoud water met ijsklontjes om het mengsel sneller te laten afkoelen.
Roer de slagroom erdoor.

Giet het in een ijsmachine en laat het tot ijs draaien. Voeg halverwege de rumrozijnen toe.

Het ijs is in mijn ijsmachine wel bevroren maar nog erg zacht als het gedraaid is, daarom zet ik het altijd nog een paar uur in de vriezer om stevig te worden.

Eet smakelijk!

8 opmerkingen:

Gerrit Jan Groothedde zei

Deze doe ik in de map voor mijn vriendinnetje: dit is bij elke gelatería haar favoriete ijsje!

Overigens is een ijsmassa met veel alcohol altijd een probleem in een voorvriesmachine, die de klus in zo'n 40 minuten moet klaren omdat hij anders niet koud genoeg meer is. Het is dan een goed idee om de massa al even "voor te vriezen" in de vriezer (ongeveer een uurtje, tot dikvloeibaar, af en toe kijken en eruit halen vóór zich kristallen gaan vormen). In een zelfvriezer lukt dit beter.

Anoniem zei

Een heerlijk ijsje Arden...
Alleen zou ik de ijscompositie(eigeel-suiker-hete melk)niet op een laag vuur laten binden,maar zou het ''au bain marie'' doen.Heb dat vroeger ook zo geleerd en nog even op gezocht in een vaktheorieboek.Zo heb je de minste kans dat het aanzet aan je pan,al roer je het nog zo goed.
En...het en het zou idd.doodzonde van die heerlijke rum zijn,om daar cola oid. bij te doen.
groetjes Cor.

Gerrit Jan Groothedde zei

Ik heb 'm meteen maar even gemaakt vanavond. Inderdaad heerlijk, en dat vindt vriendinnetje ook. Dank!

Levine zei

Cor: bedankt voor dt tip. Maar ik ben een eigenwijs persoon. Ik laat nooit de ijscompositie au ban marie binden, maar altijd op heel laag vuur. Gaat altijd goed en mijn pannetje is nooit aangezet. Maar je weet maar nooit misschien ga ik je tip ooit eens opvolgen :-).

Gerrit Jan: graag gedaan, goed te horen dat het ijs lekker was.

Anoniem zei

Hoi Arden,

Het klinkt heerlijk je ijsje, nu ben ik een leek wat betreft ijs maken maar waarom zou ik cola bij de rum willen doen?

groetjes marion.

Levine zei

Marion: ik heb geen flauw idee waarom je cola bij goede rum zou doen :-). Zonde van de rum ...

Tonia zei

Hoi wat een heerlijk ijs , het is echt een favoriet geworden bij ons.
Heb nog wel een vraagje, ik maak graag ijs maar wat doe jij met al die eiwitten die overblijven. Als ik er allemaal schuimpjes van moet maken, dan hoeven we die binnenkort ook niet meer.

Gr. Tonia

Anoniem zei

gevonden! Handig! Recipes To Use Up Leftover Egg Whites:
http://www.davidlebovitz.com/2007/09/recipes-to-use/