17 juli 2007

Zalm uit de rookoven, lintpasta met walnotensaus en zeekraal

Gerookte zalm, pasta met walnotensaus en zeekraal

Eergisteren beloofde ik de recepten van ons geslaagde diner van zondag. Het menu bestond die dag zalm uit de rookoven, lintpasta met walnotensaus en zeekraal.

Zalm roken is een fluitje van een cent en eigenlijk geldt dat ook voor de pasta en de zeekraal. Het duurt maar iets langer dan "aardappelen, vlees en groente" klaarmaken. Nadat ik mijn bord tot de laatste kruimel had leeggegeten zei ik voldaan tegen mijn echtgenoot "dit is toch echt véél en véél lekkerder dan bijvoorbeeld andijvie met een gehaktbal en aardappelen". Hij moest daar even over nadenken en gaf vervolgens het antwoord "nou ...... andijvie met een balletje vind ik eigenlijk toch ook wel heel erg lekker". Afijn .....

Vorige week kocht ik een fles extra vergin olijfolie met citroen, die kon ik gelijk goed gebruiken, zowel bij de zalm als bij de pasta met walnotensaus. Erg lekkere olie trouwens.

De recepten zijn voor 2 personen met veel honger.

Zalm uit de rookoven
  • moot zalm van ± 300 gram
  • (citroen)olijfolie
  • 1 eetlepel houtmot (Oak)
  • rookoven
Leg de houtmot in het midden op de bodem van de rookoven. Leg de lekplaat erop. Bekleed de bovenkant van de lekplaat met aluminiumfolie. Vet het rooster in met wat olie en zet op de lekplaat.
Vet de zalm in met wat (citroen)olie en leg op het rooster.
Schuif het deksel half op de rookoven en zet op het vuur (gebruik 1 of 2 gelijke gaspitten, afhankelijk van de grootte van de rookoven). Zodra het begint te roken deksel dichtschuiven en op halfhoog vuur 20 minuten laten roken.

Lintpasta met walnotensaus (Fettucine con salsa di noce)
  • 200 gram (eier)lintpasta
  • klont boter
  • vers geraspte Pecorino Romana of Parmezaanse kaas
Voor de saus:
  • 75 gram walnoten
  • 25 gram pijnboompitjes
  • 1 teentje knoflook, in kleine stukjes
  • 20 gram Pecorino Romana of Parmezaanse kaas
  • 1 eetlepel citroenolijfolie (of 1 eetlepel olijfolie + 1 theelepel geraspte citroenschil)
Maak eerst de walnotensaus: hak de walnoten, de pijnboompitjes, knoflook en de kaas in een foodprocessor fijn. Niet te fijn, er moeten nog stukjes walnoot te zien zijn. Voeg de citroenolie toe en laat de foodprocessor nog een paar seconden draaien.

Kook de pasta beetgaar en laat uitlekken.

Verhit in een grote pan (ik heb de "pastapan' weer gebruikt) een klont boter. Laat de boter smelten en lichtbruin worden. Voeg het walnotenmengsel toe. Goed roeren anders bakt het aan. Voeg de pasta toe en meng er snel de walnotensaus erdoor.

NB: ik heb niet alle walnotensaus gebruikt; voor 200 gram was het iets te veel.

Bron: Cook (almost) anything at least once

Zeekraal
  • 100 gram zeekraal
  • klontje boter
Snijd de houtige uiteindjes van de zeekraal. Doe in een grote kom en giet er kokend water op. Laat ± 3 minuten staan en giet dan af. In een (voorverwarmde) schaal doen en er een klontje boter door roeren.

Wat is zeekraal?
Zeekraal is een stengelgroente en bestaat uit vertakte, vlezige, groene of roodachtige stengeltjes. De groente wordt alleen als jonge plant gegeten en heeft en uitgesproken zoute, visachtige smaak. Vroeger werd zeekraal in het wild geplukt op zilte kustgronden en was de groente alleen plaatselijk verkrijgbaar, zoals in Zeeland. Tegenwoordig worden ze geteeld en in de handel gebracht. De jonge malse stengeltjes zijn verkrijgbaar vanaf april tot juli.

Eet smakelijk!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo, Ik heb gisteren de quiche met tomaten gemaakt. Ik heb nog nooit zo een lekkere bodem gemaakt. Hij was zo goed gelukt. Dank je wel voor het recept.

Ik had ook nog een vraag: waar kun je keramische bakbonen kopen?

Groetjes, Monica

Levine zei

Hi Monica,

Keramische bakbonen zijn te koop in kookwinkels.

Leuk te horen dat de tomatentaart en dan vooral de bodem zo goed gelukt was :-).

Anoniem zei

Zo, we hebben gesmuld. Perfecte combinatie van die zoute zeekraal met die gerookte zalm. De notenpesto bleef inderdaad in de pan aankoeken. Achteraf was het denk ik handiger geweest om de noten door de warme pasta te mengen. Maar al met al erg lekker gegeten. Bedankt voor de tip. Rijk

Marjet zei

Ik ben helemaal blij met je recepten, vanmiddag gaan we in onze rookoven een stukje zalm leggen en misschien ook wel de tomaten. Je beschrijft alles duidelijk en zonder poespas. Je staat onder mijn favorieten!
Bedankt Marjet

Levine zei

Hallo Marjeth,

Graag gedaan en ik hoop dat alles goed gelukt is :-).