14 juli 2007

IJs!!

Roasted Banana Ice Cream

Al jaren heb ik een ijsmachine, maar de laatste tijd heb ik hem weinig gebruikt. Reden onbekend. Uit het oog uit het hart zullen we maar zeggen. Onlangs heb ik me voorgenomen "vergeten keukenspullen" te gaan gebruiken. Na de rookoven is nu de ijsmachine aan de beurt.

Op internet vond ik een aantal ijsrecepten uit het dit voorjaar verschenen boek "The Perfect Scoop" van David Lebovitz. Op verschillende foodblogs en sites lees ik lovende kritieken over dit boek en tjsa ....inmiddels ben ik in blijde afwachting van dit boek. En echt geloof me: je kunt het door de gunstige euro-dollarkoers beter bij Amazon.com in Amerika bestellen dan bijvoorbeeld bij Bol.com in Nederland of Amazon.uk in Engeland. Zelfs met verzendkosten erbij is het goedkoper (zo'n 8 euro) om het uit Amerika te laten komen dan het hier te kopen. Enige nadeel is dat je er wat langer op moet wachten. In de tussentijd kan ik me alvast vermaken met de online recepten.

Als ik in een ijssalon een ijsje neem dan kies ik bijna altijd voor chocolade-, caramel- of hazelnotenijs of iets in die trant. Om die traditite meteen maar even te doorbreken heb een hele andere smaak ijs gemaakt, namelijk bananenijs! Niet zomaar een simpel ijsje: de bananen worden eerst met bruine suiker en een klontje boter in de oven gebakken. De bruine suiker carameliseert en dat samen met de plakjes banaan ..... mmmm. Dat alleen al zou je als toetje kunnen eten met een toefje slagroom erbij dat langzaam smelt door de warme bananen.

Roasted Banana Ice Cream
  • 3 medium rijpe bananen
  • 70 gram bruine basterdsuiker
  • 15 gram ongezouten roomboter, in kleine stukjes
  • 375 ml volle melk
  • 2 eetlepels suiker
  • ½ theelepel vanille extract
  • 1½ theelepel citroensap
  • ¼ theelepel zout (ik heb fleur de sel gebruikt)
Verwarm de oven voor op 200 ºC. Vet een ovenschaal in. Snijd de gepelde bananen in schijfjes en meng in de ovenschaal met de bruine suiker en de klontjes boter. In het midden van de oven 40 minuten bakken, 1 keer (halverwege) omscheppen.

Pureer de bananen en de dikke siroop samen met de melk, suiker, vanille, citroensap en het zout in een foodprocessor.

Laat het mengsel door en door koud worden in de koelkast. Giet het in een ijsmachine en laat het tot ijs draaien.

Het ijs is in mijn ijsmachine wel bevroren maar nog erg zacht als het gedraaid is, daarom zet ik het altijd nog een paar uur in de vriezer om stevig te worden.

Leesvoer:
DavidLebovitz.com
Vanilla Ice Cream
Salted Butter Caramel Ice Cream
Malted Milk Ice Cream (aanrader, erg leuk!!)
Simply recipes
Coffee Ice Cream
Pear Sorbet
Coconut Pinkcherry Yogurt Ice Cream

Eet smakelijk!

3 opmerkingen:

noskos zei

Dat recept ziet er echt heerlijk uit! Nu nog een ijsmachine :-)

Groeten,

Noskos

Levine zei

Kan ook zonder ijsmachine hoor. Doe het ijs dan over in een bak, zet in de vriezer en roer ieder half uur even om, zo voorkom je dat er ijskristallen gevormd worden.

Caroline Brouwer zei

Wow, deze klinkt wel er lekker! Binnenkort maar eens maken!