15 december 2008

Romige aardappelschotel

Romige aardappelschotel

Vaak wordt er in aardappelschotels uit de oven kaas verwerkt, maar soms wil ik dat niet. Dan is deze schotel een goed alternatief. De aardappels worden eerst even in melk en slagroom gekookt en daarna in de oven verder gaar gemaakt. De schotel kan al ruim van tevoren worden voorbereid. Handig voor als je gasten krijgt, je hoeft alleen maar de schaal uit de koelkast te halen en in de voorverwarmde oven te zetten en 35 minuten later is deze aardappelschotel klaar.

Romige aardappelschotel

Recept printen
  • 1 kilo vastkokende aardappelen
  • ¼ liter melk
  • ¼ liter slagroom
  • zout en versgemalen peper
  • 2 teentjes knoflook
  • snufje (vers geraspte) nootmuskaat
Voorbereiden: aardappelen in plakjes snijden van ½ cm. In pan met dikke bodem aardappelen, melk en slagroom aan de kook brengen en met deksel op de pan ± 10 minuten koken.

Romige aardappelschotel

Lage ovenschotel invetten en met schuimspaan aardappelen erin scheppen. Bestrooien met zout en peper.

Romige aardappelschotel

Zonder deksel op de pan op matig vuur het roommengsel in ± 5 minuten tot de helft laten inkoken. Knoflook erboven uitpersen en nootmuskaat erdoor roeren. Over aardappelen schenken.

Romige aardappelschotel

Afdekken met aluminiumfolie en tot gebruik in koelkast zetten. Tot zover kan dit gerecht worden voorbereid. Dit kan zelfs een dag van tevoren worden gedaan.

Bereiden: oven voorverwarmen op 200° C. Op rooster in het midden van de oven aardappelen in ± 25 minuten gaar laten worden. Folie verwijderen en in nog ± 10 minuten goudbruin laten kleuren.

Romige aardappelschotel

Eet smakelijk!

1 opmerking:

Hanaâ zei

Mijn man is niet zo gek op kaas (ik wel natuurlijk). Dit is een goed alternatief. Vroeger gebruikte ik altijd een potje Aardappel Anders. Is hier niet te krijgen maar dit (from scratch) is toch veel beter, vind ik. Ik neem aan dat als ik wel kaas erin wil doen, dat ik na het uitvissen van de aardappels en het inkoken van de melk/room, de kaas erin kan doen...