17 december 2008

Panettone

Panettone

Dit heerlijke brood wordt met een biga (voordeeg) gemaakt. Begin er dus op tijd mee (avond van tevoren). De 1e keer dat ik deze panettone maakte was het erg koud is huis ('s nachts de verwarming uit) en heeft het lang geduurt voordat de biga goed was. Vol verwachting liep ik 's morgens naar het bakje met de biga, maar helaas: er zat nog geen leven in. Pas tegen het einde van de middag bubbelde het deeg er vrolijk op los. De keren daarna heb ik het bakje met de biga in de cvkast gezet waar is het altijd warmer is dan in de keuken en was de biga 's morgens goed.

Ik heb dit brood gebakken in een panettonevorm en ook al eens in een tulbandvorm. De panettonevorm heb ik ooit eens voor een paar euro gekocht bij Dille & Kamille. Het is een donkere vorm met een hoge rand en een losse bodem. In plaats van een panettonevorm kan je ook een springvorm gebruiken en met bakpapier een hoge rand te maken. Vet de springvorm in en "plak" het bakpapier tegen de rand aan. Eventueel de bovenkant vastzetten met een paperclip. Een andere optie is dit brood te bakken in een tulbandvorm. Denk eraan om de tulbandvorm goed in te vetten! Ik had (zoals op de onderste foto ook is te zien) wat moeite om het brood te lossen.

Voor de vulling heb ik gekozen voor gele en blauwe rozijnen, gedroogde cranberries en gekonfijte sinaasappelschil.

Met dit recept doe ik mee aan het Foodblog-event december: cranberries

Panettone

Panettone

Biga:
  • 205 gram tarwebloem
  • 120 gram koud water
  • 1/8 theelepel (= mespunt) droge gist
Deeg:
  • de biga
  • 340 gram tarwebloem
  • 115 gram zachte ongezouten roomboter, in 10 stukjes
  • 65 gram suiker
  • 12 gram droge gist
  • 3 grote eieren
  • 2 theelepels vanille extract
  • ¼ - ½ theelepel sinaasappelolie/extract of geraspte schil van 1 sinaasappel
  • 10 gram zout
  • 270 gram gedroogd fruit (ik heb een mengsel van gele en blauwe rozijnen, gedroogde cranberries en geconfijte sinaasappelschil gebruikt)
Verder:
  • panettonevorm, tulbandvorm of springvorm (24 cm) met hoge rand van bakpapier, goed ingevet
Biga: Maak de biga de avond van tevoren: kneed met de hand van de bloem, gist en water een stijf deegje. Bol het degene op, leg het in een licht met zonnebloemolie ingevette kom en laat het 12 - 18 uur op kamertemperatuur staan. Het is goed als het flink gerezen is en een beetje bubbelt.

Deeg: Doe de tarwebloem, de suiker, de boter en de gist in de kom van een standmixer en roer door elkaar. Voeg de biga, eieren, vanille extract, sinaasappelolie/extract of geraspte schil en het zout toe. Kneed met de deeghaak in ± 15 minuten tot een kleverig, maar soepel deeg. Het deeg blijft nog wat plakken aan de wand en bodem van de kom. Zeker in het begin zal het lijken alsof het te vochtig is en er bloem bij moet. Niet doen! Na ± 15 minuten kneden wordt het een mooi, maar nog wat kleverig deeg.

1e rijs: Vorm een bal van het deeg en leg de deegbal in een licht met zonnebloemolie ingevette kom. Dek de kom af en laat het deeg 1 - 1½ uur rijzen. Het zal waarschijnlijk niet in volume verdubbelen.

Vulling door het deeg verdelen: Rol het deeg met een deegroller op een licht met zonnebloemolie ingevette werkplek uit tot een rechthoek. Verdeel 1/3 van de vulling over de deeglap, laat de randen vrij. Vouw de linkerkant van het deeg tot net over het midden, doe dat ook met de rechterkant. De deegranden overlappen elkaar nu iets. Druk de naden met de deegroller (of met je vingers) dicht. Draai het deeg en herhaal het uitrollen, vulling erover, vouwen en naden dichtdrukken nog twee keer.

Rusten en vormen:
Panettonevorm en springvorm met hoge rand van bakpapier:
Bol het deeg goed op en leg het in de goed ingevette vorm.

Panettone

Tulbandvorm:
Laat het deeg 10 minuten afgedekt liggen en vorm er dan een bal van. Maak met je vingers een gat in het midden en leg het deeg in de goed ingevette tulbandvorm.

Panettone

Panettone

2e rijs: Dek het deeg af en laat het ± 2 uur rijzen. Het deeg zal waarschijnlijk niet helemaal verdubbelen in volume. Geen probleem, tijdens de 1e 15 minuten in de oven rijst het nog behoorlijk.

Panettone

Oven voorverwarmen: Verwarm in de tussentijd de oven voor op 180 ºC (boven-/onderwarmte).

Bakken: Bak de panettone op de onderste richel in ± 40 minuten gaar en bruin. Dek als de bovenkant te snel bruin wordt af met aluminiumfolie (na ± 20 minuten). Het brood is gaar als de interne temperatuur ± 95 ºC is (of check met een prikker, die moet er droog uitkomen).

Panettone

Laat het brood 5 minuten in de vorm staan en stort dan op een rooster.

Panettone

Panettone

18 opmerkingen:

Anoniem zei

BRAVISSIMA Arden! Wat een leuk en slim oplossing om panettone te bakken! Tulban Panettone... Geweldig! Echt! ^_^ (en in ben Italiaans!)
Mijn complimenten voor jouw blog ik heb het via google gevonden, ik was op zoek naar "pain de mie bakvorm" en toen kwam jij uit!
Je bent bookmarked!

ciao e a presto!
^_^ Donatella

Anoniem zei

Hoe lang is dit houdbaar?
Groetjes,
Annemiek

Levine zei

Sorry Annemiek voor het late antwoord, ik was even met vakantie. Dit brood is enkele dagen houdbaar, daarna wordt het snel droog.

Anoniem zei

bevat geen melk?

Levine zei

Nee bevat geen melk, dat heb je goed gezien ....

Anoniem zei

ok,bedankt,ga morgen al maken!!
Anna Maria

Anoniem zei

H E E R L I J K!!!!
Had niet verwacht dat zo lekker zou zijn!! Mijn complimenten hiervoor!!
Anna Maria

Levine zei

Goed te horen dat de panettone goed gelukt is :-).

Anoniem zei

Danielle: Ik heb er net een gekocht als kerstgeschenk. Dom, dom dom. Kosten: 20 euro (in kerstverpakking). Doe ik nooit meer. Ik ben een bak gek. Dus dat recept van jou ga ik uitproberen. Dank!!

Anoniem zei

We hebben net de 2e panettone gemaakt naar dit recept. Al weer goed gelukt! Met wat kleine aanpassingen (rozijnen vervangen door gedroogd fruit) ook prima geschikt voor iemand met een notenallergie.
Dankjewel!

Liliane zei

Hallo, Kun je dit ook maken met verse gist? Wat zijn dan de verhoudingen?

Alvast bedankt!

groetjes, Lilian

Levine zei

Hoi Lilian, uiteraard kan dat. Neem 3 x zoveel verse gist als droge gist. Succes!

René zei

Vandaag op 2e kerstdag gemaakt. Supergoed gelukt.
Een volgende keer wil ik er een creme-saus bij maken.
Weet je toevallig een receptje hiervoor?

Wouter zei

Hartstikke lekker. Ik heb het deze Kerstperiode tweemaal gemaakt. De tweede keer heb ik van 1 ei alleen de dooier gebruikt en 50 gram water toegevoegd. Hierdoor is het brood malser. Verder heb ik er gehalte pistachenootjes in gebruikt. Ik heb deze ook eerst geweekt in water en daarna laten "drogen", net als de rozijnen.

Unknown zei

Ik heb de tulband-panettone vandaag gemaakt van speltbloem. Hij staat nu af te koelen.
Hij is echt gigantisch geworden. Misschien doordat ik die 1/8 theelepel gist voor de biga niet goed begrepen had? Ik heb zo'n maatschepje gebruikt voor 1/4 teaspoon en die halfvol gedaan, maar dat was meer dan een mespuntje... De volgende ochtend was de schaal met biga, waar een liter inpast overvol, met een kop erop. Hoeveel gram gist had het moeten zijn? Ik heb een precisieweegschaal.
Misschien dat de 1% speltverbetermiddel die ik aan de biga en aan het gewone deeg heb toegevoegd ook een rol speelt. Ik heb de 1e rijs maar 1 uur gedaan, want toen was het deeg al meer dan verdubbeld en de 2e rijs maar 1 uur gedaan, omdat hij toen al zover boven de tulbandvorm uitstond dat ik bang was dat het er overheen zou gaan.
Tijdens het afbakken moest er al na 5 minuten een velletje aluminiumfolie bovenop omdat de bovenkant een paar mm van het verwarmingselement afstond en dus vrijwel meteen bruin werd. Het paste maar net ;)
Hij ziet er in elk geval schitterend uit! Nu nog afwachten hoe hij smaakt :D
Groeten,
Albertina

Unknown zei

Anneke vraagteken ik de gedroogde vruchten eerst ook weken in Marsala dan krijgt het denk ik meer smaak.
Daarna de vruchten goed laten drogen.
Het lijkt mij een heerlijk recept, ga ik volgende week proberen

Unknown zei

kan het deeg voor de panettone ook met de hand worden gekneed en zo ja hoe lang moet dat dan?

Ton zei

Livine wat een heerlijk recept. Hier in Brazilië wat andere tijden aangehouden met de rijs tijden. Hier in het noord oosten hebben geen last dat het te koud is. De smaak was goed en wat een heerlijk luchtig deeg. Bedankt voor dit heerlijke recept