30 september 2007

Italiaanse citroencakejes met pistachenoten

Italiaanse citroencakejes met pistachenoten

In deze cakejes wordt Marsala (een zoete Italiaanse wijn) gebruikt. Wil je geen drank in de cakejes gebruiken dan kan ook alleen melk worden gebruikt.

Italiaanse citroencakejes met pistachenoten

Uit: “Cake anders" van Linda Collister


Bereidingstijd: 40 minuten (plus afkoelen)
Benodigdheden: kleine cakevormpjes of muffinvormen, licht ingevet
  • 2 eieren, maat L
  • 130 gram kristalsuiker
  • vers citroenrasp van 1 grote citroen
  • 85 ml volle melk (of 175 ml volle melk en geen Marsala)
  • 85 ml Marsala
  • 175 ml milde olijfolie
  • 150 gram bloem
  • 25 gram maismeel
  • 1 eetlepel bakpoeder
  • mespunt zout
  • 50 gram pistachenoten, grof gehakt
  • poedersuiker, om te bestrooien
Verwarm de oven voor op 200 ºC.

Mix in een grote kom de eieren en de suiker tot een heel dik mengsel dat bleek van kleur is.

Zet de mixer op de laagste stand en meng er het citroenrasp en vervolgens de melk en Marsala en olijfolie door.

Zeef de bloem, maismeel, bakpoeder en zout boven het eimengsel.

Schep rustig met een grote metalen lepel door.

Als alle bloem is opgenomen, de noten erdoor mengen.

Schenk het beslag gelijkmatig in de vormen. Voor 2/3 vullen!

Italiaanse citroencakejes met pistachenoten

Bak de cakejes ongeveer 20 - 25 minuten tot ze terugveren als je erop drukt. Een in het midden gestoken satéprikker moet er schoon uitkomen.

Laat ze in de vormen 5 minuten afkoelen, stort dan op een rooster en laat volledig afkoelen.

Voor het opdienen met poedersuiker bestrooien.

Ook lekker met citroenmascarpone: meng 200 gram marcarpone, 50 gram poedersuiker (gezeefd), 1 eetlepel citroensap in een kom en erbij serveren.

Eet smakelijk!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Vorige week heb ik die heerlijke Italiaanse citroencakejes geproefd tijdens de zeer geslaagde demonstratie bij Dok. Terug in Utrecht heb ik meteen geprobeerd ze te maken, maar ze smaken anders. Kan dat aan de olie liggen? Ik denk ook dat de vormpjes te vol waren, of de temp. was te hoog want ze waren gebarsten.
Iris.

Levine zei

Hoi Iris,

Heb je ook de Marsala gebruikt of alleen melk? Dat maakt een groot verschil qua smaak. In welke vorm heb je ze gebakken? Was jij er in het begin van de middag? We hebben elkaar gesproken toch? je vertelde me dat je uit Utrecht kwam (heb ik de goede persoon voor me?). Als ik me goed herinner heb ik deze cakejes pas later op de middag (na 4 uur) gebakken, eerder die middag hebben we de Citroen Ricotta Muffins gebakken. Kan het zijn dat je die geproefd hebt?

Anoniem zei

Hoi Arden,
Het klopt dat wij elkaar in het begin van de middag hebben gesproken. Ik heb de kleine tulbandjes gebruikt. Nu ga ik de Citroen Ricotta Muffins proberen. Misschien had ik de verkeerde voor.
Bedankt, Iris.