12 augustus 2007

Hartige cake met rucola en Pecorino Romano

Hartige cake met Rucola en Pecorino Romana

Gistermiddag zat ik net in een een nieuw kookboekje te bladeren, toen mijn dochter belde: "mam, ik kom vanavond bij je eten". Heel gezellig, want eigenlijk zou ik in mijn eentje moeten eten. Gelijk een goed moment om wat nieuws uit te proberen.

Eerder die dag was ik weer eens (bewust ☺) verzeild geraakt bij kookwinkel DOK in de Passage in Den Haag. Al snuffelend tussen de kookboeken kwam ik het boekje "Brood & Cake, meer dan 65 inspirerende recepten" tegen. Door de titel werd ik op het verkeerde been gezet, want bij brood stel ik mij altijd recepten met gist erin voor. Niet het geval in dit boek, maar cakes, zowel hartig als zoet. Het is uit het Engels vertaald en daar komt de verwarring uit voort, '(quick) bread' en 'cake' worden in de Engelse taal door elkaar gebruikt, zo ook in dit boek. Leuk boekje, veel variatie, voor elk wat wils. De recepten zijn kort en bondig beschreven en niet moeilijk te maken.

Het eerste brood, of cake hoe je het noemen wilt, wat ik uit dit boekje heb gebakken is gelijk een blijvertje. Zeker ook geschikt om met andere ingrediënten te varieren of toe te voegen. Natuurlijk was ik wel weer eigenwijs en heb een ietsiepietsie aan de verhoudingen gesleuteld. De vorm die ik al kletsend uit de kast had gepakt was eigenlijk iets te groot voor de hoeveelheid deeg met als gevolg een wat lager brood. In het recept staat dat je het brood volledig moet af laten koelen voordat je het gaat eten, maar wij hebben het lauwwarm gegeten. Veel lekkerder!

Zo heb ik het gemaakt:

Rucola-pecorinobrood
  • 300 gram bloem
  • 2 tl bakpoeder
  • versgemalen zwarte peper
  • 1 dl olijfolie
  • 2 eieren
  • 2 dl melk
  • 100 gram geraspte Perorino romano (te vervangen door Parmezaanse kaas)
  • 100 gram rucola, grof gehakt
Verwarm de oven voor op 180 ºC. Vet een kleine cakevorm licht met boter in en bekleed met bakpapier zodat aan de twee lange kanten het bakpapier uitsteekt (kan je naderhand het brood er zo uit tillen).

Zeef bloem en bakpoeder boven een grote kom en roer de peper erdoor.
Klop in een andere kom de olie, eieren en melk door elkaar en roer het mengsel luchtig en goed door de bloem. Schep de pecorino en rucola voorzichtig door het mensel. Niet te lang mengen!

Schep het deeg in de bakvorm en bak het brood ± 1 uur of tot het mooi gerezen en goudbruin is en een in het midden van het brood gestoken prikker er schoon uitkomt.

Even laten afkoelen in de vorm en dan storten. Aansnijden en eten maar.

Daarbij had ik een salade gemaakt van verschillende soorten sla, een avocado in stukjes, partjes tomaat, een handje croutons en een vinaigrette van citroenolijfolie, witte wijnazijn, wat mosterd, zout en peper.

Hartige cake met Rucola en Pecorino Romana
Eet smakelijk!

1 opmerking:

Marion B. zei

Ga ik proberen Arden, ik heb een rucola verslaafde in huis (we laten het zelfs in onze tuin groeien) maar dit heeft hij vast nog nooit gehad.
Groetjes Marion.