05 augustus 2009

Coleslaw (koolsalade)

Coleslaw

Raar maar waar, ik weet me nog de allereerste keer dat ik coleslaw at te herinneren: ongeveer 28 jaar geleden bij een Kentucky Fried Chicken in Nassau, de hoofdstad van de Bahama's! De kip vond ik maar zo-zo, maar de coleslaw vond ik geweldig. Ik heb het in de loop der jaren een aantal keren geprobeerd zelf te maken, maar die pogingen sloegen nergens op. Uit nood kocht ik daarom af en toe kant-en-klare coleslaw. Maar hoera - met dank aan Katie van Chaos in the kitchen - maak ik het voortaan zelf. Ik weet nu ook wat ik fout heb gedaan. Ik heb er nooit aan gedacht om melk en karnemelk in de dressing te verwerken. Tsja, je moet er maar op komen.....

Coleslaw (koolsalade)

  • 450 gram witte kool, fijngesneden
  • 75 gram worteltjes, in dunne reepjes
  • 1 sjalotje, gesnipperd
Dressing:
  • 60 ml melk
  • 60 ml karnemelk
  • 125 gram mayonaise
  • 1½ eetlepel azijn
  • 1½ eetlepel citroensap
  • 50 gram suiker (of meer naar smaak)
  • ½ theelepel zout
  • snuf peper
Doe de witte kool, wortel en sjalot in een kom. Meng de ingrediënten voor de dressing door elkaar. Meng door het koolmengsel. Zet afgedekt een paar uur in de koelkast. De dag ervoor maken is nog lekkerder. Blijft een aantal dagen goed in de koelkast.

34 opmerkingen:

Nathalie zei

Melk en karnemelk in de dressing? Daar zou ik zelf ook nooit op zijn gekomen. Maar dit recept ga ik zeker proberen (ben ook al tijden op zoek naar een goed 'coleslaw-recept'. Dank je wel!

Unknown zei

Het is een heerlijk recept. Dank je wel, Arden. Gisteren hadden we een barbecue op de zorgboerderij waar zowel Jan als ik werken en ik moet zeggen, de koolsla was een succes. Ga ik zeker vaker maken.

Monica zei

De salade is zeker een succes. Erg smakelijk. Dank voor het recept

Anoniem zei

Echt een goede en makkelijke versie van de coleslaw

Jazzl zei

Oh geweldig!! ... Ook ik rijd af en toe langs KFC voor een bakje 'echte' coleslaw. Ben dus heel blij met je recept.

Annemarie zei

Hallo Arden,

Dit lijkt me de perfect coleslaw!

Alleen ik woon in Egypte en ik heb hier nog geen karnemelk ontdekt :-(
Weet je een alternatief voor me, yogurt misschien?

Groetjes Annemarie

PS-je: je hebt een geweldige site!!!

Anoniem zei

hallo

Verkopen ze wel Ayran in Egypte? Volgens mij is dat ook karnemelk!
Succes
gr inge

Unknown zei

Ik ben net klaar met de coleslaw! En ik vind het heerlijk. Heb iets minder suiker gebruikt, maar smaakt nog steeds als echte coleslaw. En ook lekker light. 48 kcal per 100 gram. Jammie....

Tonia zei

Donderdagavond de coleslaw gemaakt en gisteravond gegeten. Het smaakt echt hartstikke goed. Volgende keer gebruik ik iets minder suiker. Eindelijk eens een recept voor echt coleslaw. Bedankt!

Karel zei

Ik had zelf al eens zitten kl*ten (pardon: modderen) maar dit recept is het helemaal.
Je moet er inderdaad maar opkomen: melk en karnemelk. Ik was gestrand in de yoghurt...

Anoniem zei

Vandaag en gister klaargemaakt, gister met yoghurt omdat ik geen karnemelk had en vandaag dus wel met karnemelk heerlijk! Alleen heb ik maar 1 eetlepel (15ml) suiker gebruikt want ik wilde het een beetje 'gezond' houden. Welke mayonaise gebruiken jullie? Ik zat een beetje te twijfelen tussen de Zaanse en Hellmans... In elk geval prima recept ben blij dat ik hem tegenkwam.

Levine zei

Ik gebruik bijna altijd de mayonaise van Hellmans.

Anoniem zei

goh goh Levine, ik wou dat ik jou neus had voor goede recepten uitkiemen. Net deze gemaakt voor een bbq morgen en mmmm die dressing is idd 'right on the money'. We zullen er zeker met veel plezier van eten. Bedankt!
Groetjes, Joelle

Anoniem zei

Pieter,

Hij is heerlijk. En idd, de melk karnemelk zijn de truc. Ik neem deze van je over haha

De Zandeik zei

Vandaag gemaakt en inderdaad een zeer lekker recept. Dank.

Anoniem zei

lijkt me heerlijk Levine, ik heb hem opgenomen in mijn receptenboek. Dank je. En wat heb je toch een heerlijke site om op te snuffelen en ideeen op te doen.

fijn weekend. groetjes Marianne

Levine zei

Marianne, bedankt voor de complimenten, altijd leuk om te horen :-).

Hatice zei

heerlijk vind ik deze salade.ik voeg nog gekookte kip,dille en augurken erin.en dan wordt het maaltijd salade. in plaats van karnemelk doe ik yoghurt in.
gr.Hatice

Anoniem zei

Zoo grappig zit hier op de bank en denk jaaa die salade van de kentucky zou lekker bij mijn gerecht zijn kom ik op poging 2 gewoon op jou uit. Supper grappig en mega bedankt xXx

Manon zei

Net voor de zoveelste keer dit recept gemaakt om te serveren bij Pulled Pork (van de BBQ). Echt HEERLIJK! The best!

Anoniem zei

Heerlijk! Echt altijd succes met dit recept!

Anoniem zei

Heb het net gemaakt voor de eerste keer. Zo eenvoudig en toch zo lekker. Ik ben blij dat ik eindelijk het recept heb gevonden! Dank je!

Anoniem zei

Hoi,

De hoeveelheden zoals omschreven voor hoeveel personen is dit ongeveer ??

Groetjes Alwin

Levine zei

Alwin: voor 3 - 4 personen, maar ligt er ook aan of je er nog een andere groente bij hebt en of het grote of kleine eters zijn.

Unknown zei

Super recept. Heb m net geprobeerd en idd zou er zelf nooit opgekomen zijn. Erg lekker en zeker voor herhaling vatbaar

Petra zei

De coleslaw net gemaakt en hij is nu al lekker,dankjewel voor het delen!

Unknown zei

Wat een heerlijke coleslaw is dit.
Ik had geen witte kool in huis dus ik heb 'm gemaakt met spitskool.
Dank je wel voor het delen van dit geweldige recept.

Will zei

Nog beter is om de gesneden kool te kneden zodat het overtollige vocht loslaat. Dit kan met een beetje zout. Kool word daardoor heel mals.

Anoniem zei

Wat een heerlijke Salade is dit. Al meerdere versies geprobeerd maar deze wordt het in het vervolg!
Bedankt!

Anoniem zei

Ik ben dol op koolsalade en heel veel verschillende recepten al uitgeprobeerd, maar het resultaat was altijd zonder de smaak die ik zocht.
Deze is precies goed en zoals ik vind dat een goeie koolsalade moet smaken. Heel blij.
Hartelijk dank ervoor!

Judith zei

Dit is echt de allerlekkerste coleslaw die ik ooit gegeten heb, lekker fris en en toch een beetje romig. Ik doe er altijd nog wat rozijnen door en neem de helft van de suiker. Ik maak deze salade altijd standaard als we gaan bbq-en en dat doen we heel regelmatig!

Anoniem zei

Zaterdag deze coleslaw gemaakt en het was super! Deze ga ik vaker maken.

Marion Diemont zei

Hoi Levine, heb vandaag deze salade gemaakt, gevaarlijk lekker !!!

Anoniem zei

Zeker beste recept. Ik heb slagroom gebruikt plaats van melk