11 augustus 2009

Brood met zaadjes (5)

Brood met zaadjes

Brood met zaadjes gaat er hier altijd in als 'koek'. Maar toch maak ik het iedere keer weer net ietsje anders of zelfs een geheel ander recept.

Brood met zaadjes

Recept printen
  • 300 gram tarwebloem
  • 260 gram volkorenmeel
  • 7 gram droge gist
  • 15 gram (volle) melkpoeder *
  • 15 gram maanzaad
  • 15 gram sesamzaad
  • 15 gram lijnzaad (heel)
  • 15 gram pompoenpitten
  • 15 gram zonnebloempitten
  • 25 gram ongezouten roomboter
  • 355 gram water, lauwwarm
  • 11 gram zout
  • bakblik van 30 cm, ingevet
* melkpoeder is verkrijgbaar bij de supermarkt van het merk Elk/Campina (mager) en van Nestlé (vol) bij de toko/Aziatische winkel en soms bij de supermarkt.

Werkwijze KitchenAid/standmixer: doe alle ingrediënten, behalve het zout, in de kom van de KitchenAid/standmixer. Roer met de platte klopper of een pollepel door elkaar. Kneed met de deeghaak in ± 15 minuten tot een soepel deeg dat van de wand loslaat. Voeg na 5 minuten kneden het zout toe. Voeg nog wat bloem toe als het deeg te nat is of wat water als het deeg te droog is.

Doe het deeg over in een licht met olie ingevette kom, 1 keer keren zodat alle kanten met olie bedekt zijn. Dek de kom af. Laat rijzen tot het deeg verdubbeld is, ± 1 uur.

Stort het deeg op een licht met olie ingevette werkplek, sla voorzichtig door (= lucht eruit drukken, niet kneden) en maak er een bal van. Laat het deeg afgedekt 20 minuten liggen (het deeg is daarna makkelijker te vormen). Vorm er dan een brood van: rol het deeg met een deegroller uit tot een rechthoek, even breed als het broodbakblik. Rol vanaf een lange kant stevig op en druk de naad dicht. Leg het deeg met de naad naar beneden in het bakblik.

Dek af met ingevet folie en laat het in ± 60 minuten tot bijna dubbel volume rijzen. Het deeg is genoeg gerezen als je er met je vinger op drukt en het deeg veert langzaam terug.

Verwarm intussen de oven voor op 220 ºC. Bak het brood 15 minuten en verlaag dan de temperatuur naar 200 ºC en bak in nog ± 20 minuten gaar en bruin. De interne temperatuur is dan ± 95 ºC.

Stort het brood direct op een rooster en laat afkoelen voordat je het gaan snijden.

Nog meer broden met zaadjes (de recepten openen in aparte vensters):
Brood met zaadjes (1)
Brood met zaadjes (2)
Brood met zaadjes (3)
Brood met zaadjes (4)

Eet smakelijk!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Heerlijk brood en recept klopt tot op de gram en minuut. En blijvertje. Dank je wel. Groet, Rijk

Caroline Brouwer zei

Deze vandaag gemaakt. Heerlijk en inderdaad alles klopte weer!

Anoniem zei

Hoi Levine,

Dit brood hebben we al meerdere keren gemaakt en is echt super lekker! Wij doen er altijd lekker veel zaden in en rollen hem voor de tweede rijs ook altijd nog lekker door de pompoenpitten en de zonnebloempitten. Nog nooit mislukt! Groetjes Manon

Anoniem zei

Hallo Levine,

Ik had toch nog een vraagje: ik werk liever gewoon met volle melk, dat hebben wij ook altijd in huis. Is daar een formule voor? Op het broodbakforum (ik ben daar ook lid, alleen nog niks geplaatst) zag ik Cor dit zeggen:

Een deeg voor VLECHTBROOD /recept 'schoolsite' mag je best iets steviger aanhouden.In dit recept wordt op 1000 gram bloem/100%, 500 gram water en 65 gr. melkpoeder = 565 melk = 56,5%. gebruikt.
Bij het recept zie je ook enkele voorbeelden,hoe je kunt vlechten,van doodsimpel tot uiterst ingewikkeld.

Zou ik in dit recept (en alle volgende recepten) dan gewoon het water en de melkpoeder bij elkaar tellen? Dat lijkt mij ergens niet te kloppen omdat water een ander gewicht heeft als melk? En kan je ooit ook teveel melk gebruiken en moet je dat dan eventueel vervangen door een deel water? Ik heb echt wat afgezocht, maar kan het nergens vinden !

Groetjes Manon

Anoniem zei

Ow, ja! En hoe reken ik dan uit hoeveel vocht jij in dit recept hebt gebruikt? Tel ik dan het water en daar het melkpoeder bij op. Of moet ik in die bereiking alleen rekening houden met het water? Dan zou het om precies te zij 63,39 % water zijn. Ik ben namelijk het recept aan het omzetten naar mijn grote bakblik waar 750 Gr. meel/bloem in kan.

Groetjes Manon