25 november 2008

Kip met abrikozen en rode paprika

Kip met abrikozen en rode paprika

Vorige week stond ik bij de kassa in de supermarkt met een kar vol boodschappen. Helaas ging het hele "feest" niet door want opeens was mijn betaalpas overleden. "Pas ongeschikt, betaal anders" kreeg ik te zien op het display. Wat ik ook probeerde, pas opwrijven, andere kassa, langzaam en snel de pas door het pinapparaat halen, het lukte niet. Tsja, daar stond ik ....... Het was al bijna half 7 en ik had trek. Gelukkig had ik net genoeg contant geld bij me om een paar boodschappen te betalen. Ik haalde er de kipfilet, de rode puntpaprika's en de fles witte wijn uit. Daar moest - samen met ingrediënten uit de voorraadkast - wel iets mee te maken zijn.
En inderdaad, we hebben lekker gegeten die avond.

Kip met abrikozen en rode paprika (2 personen)
Recept printen
  • 80 gram gedroogde abrikozen, in reepjes
  • 1 dl vers geperst sinaasappelsap
  • 2 kipfilets
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 teentje knoflook, gesnipperd
  • 2 rode puntpaprika’s, in reepjes
  • 2 theelepels (gerookt) paprikapoeder
  • 20 gram bloem
  • 2 dl droge witte wijn
  • 1 dl kippenfond (of bouillon)
  • 2 theelepels gedroogde Provençaalse kruiden
  • paar draaien uit de molen gedroogde chili's
  • 1 eetlepel abrikozenjam
  • zout, versgemalen peper
Wel de abrikozen ± 30 minuten in het sinaasappelsap. Laat de kipfilet in ± 30 minuten op kamertemperatuur komen.

Bestrooi de kipfilet met zout en peper. Verhit de olijfolie in een pan met dikke bodem en bak de kipfilets om en om bruin. Haal uit de pan, leg op een bord en zet even apart. Bak de ui, knoflook en paprika op middelhoog vuur in het achtergebleven vet, ± 5 minuten. Roer het paprikapoeder en de bloem erdoor. Voeg de witte wijn, de kippenfond en de gedroogde abrikozen en het weekvocht toe. Laat de saus op zacht vuur binden. Roer er de Provençaalse kruiden, de chilipeper en de abrikozenjam door. Doe de kip terug in de pan en laat in nog ± 15 minuten op zacht vuur gaar worden. Zonodig op smaak brengen met zout en peper.

Lekker met gekookte rijst.

Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

Ron van der Wijngaard zei

Erg lekker.

Elly Daamen zei

Wat een heerlijk recept, het verhaal hoe het recept tot stand kwam is leuk.
Paprika puur als groente, heerlijk. Een smaakexplosie met de abrikozen en kruiden.