20 juni 2012

Suikerbrood

Suikerbrood


Dit suikerbrood heb ik al vaak gebakken, het is altijd een succes. Of het smaakt naar een ECHT Fries suikerbrood laat ik over aan de kenners.

Onderstaand recept was afgelopen maart het "broodje van de maand" van het broodbakforum Broodnodig. Dit forum is eind 2011 opgericht door een aantal leden (waaronder ondergetekende) van een broodbakforum dat inmiddels ter ziele is. Inmiddels heeft het forum Broodnodig ruim 200 leden, die samen iets meer dan 5000 berichten hebben geschreven. Aanmelden is gratis en je kunt daar al je vragen over het bakken van brood, zowel in een broodbakmachine als in een oven, stellen.

De aluminium suikerbrood bakvormpjes die ik in het recept noem zijn te bestellen bij De Zuidmolen. In plaats van aluminium bakvormpjes kun je ook een gewoon bakblik gebruiken. Bekleed dit dan eerst met bakpapier en laat de lange kanten van het bakpapier uitsteken. Doe je dit niet dan heb je kans dat je het brood lastig heel uit de vorm kunt krijgen.

In plaats van suikerparels kun je grof gehakte suikerklontjes gebruiken. Suikerparels zijn te koop via webwinkels en molens, onder andere bij De Zuidmolen

Hieronder mijn versie van dit heerlijke brood.

Suikerbrood
  • 500 gram tarwebloem
  • 7 gram droge gist
  • 10 gram zout
  • 45 ml/3 eetlepels gembersiroop
  • 180 gram (volle) melk, lauwwarm
  • 100 gram ei (2 eieren maat M), los geklopt
  • 75 gram ongezouten roomboter, gesmolten en afgekoeld
  • 180 gram parelsuiker
  • 1 theelepel kaneel
  • 15 gram ongezouten roomboter, gesmolten en afgekoeld
  • 2 kleine aluminium suikerbroodbakvormen of 1 grotere, dik ingevet met roomboter

Hieronder staat de werkwijze voor het deeg kneden in een standmixer, maar je kunt het deeg natuurlijk ook in een broodbakmachine of met de hand kneden.

Werkwijze deeg kneden in een standmixer: Meng tarwebloem, droge gist en zout in de kom. Roer gembersiroop, melk en de eieren door elkaar, voeg dit bij het bloemmengsel en roer met een pollepel door elkaar. Kneed met de deeghaak tot het vocht is opgenomen door de bloem  (± 5 minuten). Voeg dan de gesmolten boter toe en kneed in ± 10 minuten tot een soepel deeg dat van de wand van de kom loslaat.

1e rijs: Vorm een bal van het deeg en leg de deegbal in een licht met zonnebloemolie ingevette kom, 1 x draaien zodat alle kanten met een beetje olie bedekt zijn. Dek de kom af en laat het deeg in ongeveer 60 minuten in volume verdubbelen.

Meng intussen de parelsuiker met de kaneel en de gesmolten boter. Door ook wat gesmolten boter door de suikerparels te mengen kleeft de kaneel aan de suikerparels en is zo makkelijker door het deeg te mengen.

Vulling erdoor werken: Stort het deeg op een licht met zonnebloemolie ingevette werkplek en druk of rol het deeg uit tot een rechthoek. Strooi de helft van de suikerparels erover en vouw het deeg als een brief in 3-en. Druk of rol het deeg nogmaals uit tot een rechthoek, strooi de andere helft van de suikerparels erover en vouw het weer als een brief in 3-en. Snijd nu het deeg met een deegsteker in stukken en kneed ze weer samen. Herhaal het in stukken snijden en samen kneden zonodig nog een keer, tot de suikerparels goed door het deeg gemengd zijn.

Vormen: Verdeel het deeg in twee gelijke stukken en bol de stukken deeg losjes op. Laat afgedekt 20 minuten liggen. Rol ieder stuk deeg tot een rechthoek (let erop dat ze niet breder worden dan de bakblikken) en rol ze vanaf de bovenkant op, knijp de naad dicht. Leg de deegrollen met de naad naar beneden in de bakblikken.

Suikerbrood


Oven voorverwarmen: Verwarm tijdens de 2e rijs de oven voor op 200 °C.

2e rijs: Laat de broden in 45 – 60 minuten tot bijna in volume verdubbelen. Het deeg is genoeg gerezen als je er met een vinger op drukt en het deeg veert langzaam terug.

Bakken: Bak de broden in ongeveer 30 minuten gaar en bruin. Los ze direct uit de bakblikken en laat ze afkoelen op een rooster.

Invriezen gaat prima!

Suikerbrood

48 opmerkingen:

Nell zei

Oef, heerlijk met dik roomboter! En wat ziet het er geweldig mooi uit. Je bent een echte bak*ster, Levine. Bezorg je ook aan huis ;-))

Femke (Smaakmaakster) zei

Oh, dit lijkt me echt fantastisch! Morgen stort ik me op Turks brood, maar na het weekend (of als ik de vormpjes gevonden heb), ga ik dit suikerbrood zeker een keer maken!

Anoniem zei

Dit suikerbrood smaakt fantastisch het is op voor dat het de vriezer in kan.

Anoniem zei

Suikerparels zijn ook te krijgen bij de Welkoop, deze gebruik ik altijd als ik suikerbrood bak.

Apetito zei

bedankt, Levine! mijn man zou je (en mij, na dat ik het maak)eeuwig dankbaar zijn voor dit recept ;p
bedankt ook voor het tip met de suikerklontjes, we waren al op zoek naar grein suiker :D

Eleonie Pijl zei

De suikerparels kun je ook goed zelf maken, ik heb nogal eens dat ik de gehakte suikerklontjes niet terug kan vinden in het brood. Ik doe als volgt: strooi de suiker op een grote bakplaat. Druppel er een eetlepel water overheen, roer even goed door en laat drogen (een paar uur tot een nachtje). Dan krijg je dus zelfgemaakte greinsuiker. Daarnaast gebruik ik zelf altijd een siliconenbakvorm, want dat is inderdaad de enige bakvorm waar je het (overheerlijk kleverige) brood uit kunt krijgen.
Gr. Eleonie

Mayken zei

Hai Levine,

ik wil dit brood binnenkort maken in een broodbakvorm die ik met bakpapier bekleed. Moet ik dat bakpapier ook dik invetten met roomboter?
En hoelang moet ik dit brood bakken als ik er dus 1 groot brood van maak in plaats van 2 kleintjes?

Levine zei

Mayken: baktijd voor 1 groter brood is 35 - 40 minuten. Bakpapier hoef je niet in te vetten, maar mag uiteraard wel.

Mayken zei

Als een echte Fryske Sûkerbôle dit brood ook maar enigszins benadert, hebben die Friezen met recht iets om fier op te zijn! Wat een subtiel, geraffineerd, verrukkelijk brood.
In mijn onnozelheid goot ik de 75 gram gesmolten boter in een keer bij het deeg, waardoor ik enige tijd met een in een plas boter rondklotsende deegbal kwam te zitten. Gelukkig is het goed gekomen. Wellicht een tip dus voor de nog-niet-zo-ervaren bakker: voeg de boter SCHEUTJE VOOR SCHEUTJE toe!

marleenvt zei

Hoi Levine,

Ik heb dit brood gisteren gebakken, maar had alleen een siliconen cake vorm. Dat gaat natuurlijk niet lukken, dus heb ik een tulband gepakt. Bakpapier onderin en uitproberen maar. Werkt erg goed! Na een half uurtje was het brood al klaar. Heerlijk zacht en zoet, maar niet te! En niet zo ontzettend kleverig, wat het brood uit de supermarkt eigenlijk wel altijd is. Bedankt voor het lekkere en goede recept! Deze komt hier (net als veel andere broden van jou) in de herhaling! In tulband!!

Groetjes,
Marleen.

Levine zei

Goed te horen Marleen dat het brood goed gelukt is. Maar waarom zou het niet lukken in een siliconen cakevorm? Ik zou het juist weer niet bakken in een tulbandvorm. Zo zie je maar weer :-).

Suzanna zei

Heerlijk suikerbrood, volgens mijn dochter: 'het lijkt net of het uit de winkel komt mama' , ik wist niet of dat nou een compliment was. Bleek later van wel. Ze voegde er meteen aan toe toen ze mijn gezicht zag: 'maar dan eigenlijk nóg lekkerder hoor!' ;-). Ik heb er ook stukjes gember doorheen gedaan, stiekem, en dat was erg lekker! Suikerparels had ik 'per ongeluk' in huis, dus die kwamen goed van pas. Bedankt voor het heerlijke (en goed uitgelegde) recept Levine!

Levine zei

Goed te horen dat het suikerbrood in de smaak is gevallen :-).

Mirrie-1988 zei

Vandaag ga ik dit brood voor de 2e keer bakken! Dit keer voor Vaderdag.
De eerste keer was het brood al bijna op voor het op tafel stond bij de paasbrunch!

Anoniem zei

Hallo levine,

ik heb nu 2 keer een suikerbrood gebakken maar heb het recept gebruikt van de broodbakshop die met speculaaskruiden. Op dit moment staan er 2 broodjes in de oven echter zonder speculaaskruiden.
De speculaassuikerbrood en sukerbrood van jou site verschillen wel. Waarom gebruik je in het suikerbrood recept eieren en veel minder melk dan in speculaasbrood? de hoeveelheid parels verschilt ook maar is dat naar eigen inzicht ?
En bedoel je met ongezouten boter margarine of kan dat ook ongezouten roomboter zijn ?

Levine zei

Het zijn 2 verschillende recepten. Eieren tellen voor het grootste gedeelte mee als vocht. Als je dus geen eieren gebruikt moet je meer vocht (melk) gebruiken. Met ongezouten boter bedoel ik roomboter. Ik gebruik nooit margarine. Margarine mag je ook geen boter noemen. Je kunt ook aan bovenstaand recept koekkruiden toevoegen
Dit deeg is wat 'rijker' dan het speculaassuikerbrood. Succes :-)!

Kim zei

Heel erg lekker recept! Lukt ook steeds weer erg goed, zo goed dat het bezoek laatst niet wilde geloven dat het zelf gebakken was! Ik hergebruik de bakvormen ook steeds weer, gewoon voorzichtig lossen en afwassen, gaat prima! Bedankt Levine voor het zoveelste mooie recept.

sheila zei

helaas hebben we hier geen gemberstroop in turkije? is er een andere aanvulling die ik kan gebruiken alvast bedankt

Ingrid zei

Beste Sheila,

Honing lijkt me een prima alternatief voor gembersiroop. Al mis je dan de gembersmaak.

Susanne zei

Hallo,
wat ik graag zou willen weten of ik ipv melk en roomboter ook sojamelk en plataardige margarine kan gebruiken. Dit ivm lactose allergie.

Levine zei

Beste Susanne: ja dat kan. Succes met bakken!

René zei

Dit suikerbrood al een paar keer gemaakt. Waanzinnig lekker.

Anoniem zei

Levine,

Vorige week heb ik alu. bakjes bij je gekocht tijdens de workshop (feest) broden bakken voor het maken van suikerbroden.
Gisteren heb ik dit suikerbrood gebakken en het deeg over 3 bakjes verdeeld. Het zijn hele mooie broden geworden. Ook heb ik een groot compliment gekregen van de Friese collega van mijn man: Hij vond het zo lekker en zei: Het doet niet onder voor een echt Friesch suikerbrood!
Bij deze mijn compliment aan jou voor het goede recept en nog bedankt voor de workshop vorige week. Weer veel geleerd en ik kijk nog dagelijks in je mooie boek.

Groetjes van Ellen

Levine zei

Beste Ellen, goed om te horen dat de suikerbroden zo goed in de smaak zijn gevallen en dank voor de complimenten. Veel bakplezier!

Anoniem zei

Hallo, ik ben begonnen met het maken van een zuurdesemstarter en dacht hier een suikerbrood mee te maken. De smaak is wel goed maar er zat geen lucht in... Heb je misschien tips om met een zuurdesem ook suikerbrood te kunnen maken?
Groetjes Patty

Dees zei

Hallo Levine,

Eindelijk heb ik de parelsuiker gevonden bij mijn in de buurt de Boxtelse Watermolen
En natuurlijk meteen gemaakt ik heb gekozen voor de middelgrote van de parels welke gebruik jij?
Zelf heb ik nog 50 gram actieve zuurdesem en 6 gr gist erbij gedaan.
Ik vond het jammer om een gedeelte van mijn starter voor het verversen weg te gooien vandaar.

Het brood was super ik heb een gedeelte ingevroren voor een andere keer anders is het meteen op zo lekker is het.
Bedankt voor je recept.
Groet D's

Anoniem zei

Vanmorgen gemaakt. Gemakkelijk te dien. Ik had zeer tevreden 'klanten' vandaag.
Voor herhaling vatbaar.
groetjes PATRICIA

Levine zei

Leuk om te horen Patricia!

Unknown zei

vandaag het suikerbrood gemaakt. Maar nadat de vulling er Door ging had ik 2 hoopjes super kleverig deeg waar niks mee te beginnen was. heb er maar axtra bloem Door heen gemengd Odat het nog te vormen was. wat heb ik verkeerd gedaan?

Levine zei

@Maaike: als het deeg warm is en je kneed lang om de suikerparels door het deeg te krijgen kan het zijn dat de suiker gaat smelten en dan wordt het deeg kleveriger.

Antoinette zei

Dag Levine,
Al een tijdje kijk ik met plezier rond op je blog en heb je boek inmiddels in bezit. Leerzaam en heel uitnodigend om mee aan de slag te gaan.
Mijn "dagelijks brood" komt inmiddels uit eigen oven en ook dit recept voor suikerbrood gaf een heerlijk resultaat. Dank voor je mooie blog en duidelijke uitleg!

zoete-uurtjes zei

Precies je recept gevolgd en twee perfecte suikerbroden uit mijn oven getoverd. dankjewel voor het recept

Anoniem zei

Ik zag al eerder de vraag voorbij komen ...maar geen antwoord, is de gembersiroop vervangbaar door honing of iets anders...of misschien helemaal weglaten uit recept.

groetjes Anita

Levine zei

@Anita: is eigenlijk niet te vervangen door iets anders omdat de smaak dan heel anders wordt. Als je het toch wilt vervangen zou ik agavestroop of honing gebruiken.

Anoniem zei

Bedankt voor het recept.
Als ik er 1 groot brood van maak en die 25 minuten in de oven zet op 200 graden dan wordt de bovenkant al een beetje zwart en in de onderkant en zijkant wordt de suiker hard en plakkerig. Zoals je het ook ziet in de supermarkt, niet zo lekker dus. Hoe zorg ik er voor dat ook de buitenkant zacht en soepel blijft?
Oven minder warm zetten? Afdekken met folie?

Levine zei

Oven minder warm zetten en de broden evt. ook afdekken. Succes!

Silvia Siemons zei

Bedankt voor je recept. Na een mislukte poging van een ander recept kwam ik bij die van jou uit. Ik heb hem gemaakt met bruine kandij en iets meer kaneel. Het brood is als sneeuw voor de zon verdwenen en t was heerlijk! De tweede is in de maak :-)

Silvia

Anoniem zei

Is dit brood ook te maken met speltbloem?

Levine zei

Ja hoor, dat kan. Bakze!

Unknown zei

Zeer goed gelukt, had naar verhouding wel meer gist gebruikt, anders is het met speltbrood te 'zwaar'

Anoniem zei

Hoi Levine, heb dit brood eerder ge bakken met grote tevredenheid. Na een bezoek aan de molen een zak Amerikaanse patent meegenomen en vandaag maar eens uitgeprobeerd. Ik heb 250 g tarwebloem met 250 g Amerikaanse Patent gebruikt en het resultaat was geweldig. Ook een handje heel fijngehakte geconfijte citroenschil (bij gebrek aan verse zest) maakt het brood nog lekkerder.
Gebruik jij 100% tarwebloem, of ook Amerikaanse patent?
Groetjes, Ingrid

Levine zei

Hi Ingrid, leuk te horen dat je dit brood gebakken hebt. Ik gebruik voor dit brood alleen Amerikaanse patent. Amerikaanse patent = tarwebloem (met een iets hoger eiwitgehalte).

Unknown zei

Dit suikerbrood al eerder gebakken. En nu kwamen de kinderen met het verzoek om het alsjeblieft, alsjeblieft te bakken voor het kerstdiner op school vanavond. Dus ik weet wat me te doen staat vandaag.
Geweldig toch als je brood zo op prijs wordt gesteld!

Anoniem zei

Overheerlijk! Ik zou alleen wat meer kaneelsmaak aan het brood willen. Volgende keer gaat er meer in :)

Evertje zei

Vandaag voor het eerst dit suikerbrood gebakken. Het recept 1,5 keer genomen en in 2 broodblikken gedaan. De eerste is al op! Ik ddnk dat ik ze elke week mag gaan bakken!

Jeannette zei

Gisteren dit brood voor de tweede keer gebakken. Erg smakelijk, maar met twee broodjes en 30 minuten op 200 graden geen hete lucht, lijkt me het nog net niet helemaal goed gaar gebakken. Wel een mooie kleur overigens. Welke kerntemperatuur zou ik de volgende keer moeten controleren om zeker te zijn van een mooi baksel?

Anoniem zei

Hiervan heb ik ondertussen meer dan 100 stuks gebakken, ben de tel kwijt. Ondertussen het recept wel iets aangepast (20% desem, meer suiker, meer melk en door de kaneelsuiker rollen), maar de basis lag hier. Dus dank!! Groet, Pieter

Levine zei

Ha Pieter, wat leuk om te horen :-).