05 juni 2020

Romige pasta met kip uit de Instant Pot

Romige pasta met kip uit de Instant Pot

Mijn echtgenoot zeurt al heel lang om macaroni. Het helpt niet als ik zeg dat andere soorten pasta van hetzelfde deeg zijn gemaakt en alleen een andere vorm hebben. Nee, hij wil macaroni. Het liefst zoals zijn moeder dat vroeger maakte 😋. Zijn moeders recept heb ik niet, dus heb ik een ander recept gezocht. En tot mijn vreugde kwam ik een recept tegen voor macaroni in de Instant Pot. Alles in één pan en snel klaar. Hoppa! De Instant Pot is en blijft mijn favoriete keukenapparaat. Er zijn dagen dat ik mijn gaskookplaat niet gebruik. Meer informatie over de Instant Pot is te lezen in dit artikel.

Het recept is afkomstig van de blog Eatwell101. Ik heb minder zout, iets meer kip en iets meer Parmezaanse kaas gebruikt. Volgende keer doe ik er nog meer kaas in en maak ik het gerecht nog iets meer op smaak met kruiden.

Romige pasta met kip uit de Instant Pot (4 personen)

Kip:
  • 500 gram kipfilet, in blokjes
  • ¼ theelepel zout
  • 3 theelepels gedroogde Italiaanse kruiden
  • 2 theelepels (gerookt) paprikapoeder
  • 1 theelepel knoflookpoeder
  • versgemalen zwarte peper

Verder:
  • 2 eetlepels/30 ml olijfolie
  • 1 kleine ui, gesnipperd
  • 400 gram macaroni
  • 1 liter kippenbouillon
  • 45 gram ongezouten roomboter
  • 180 ml kookroom of slagroom
  • 100 gram Parmezaanse kaas, vers geraspt
  • handje verse basilicumblaadjes, in reepjes gescheurd/gesneden


  1. Meng de kip met de kruiden in een schaaltje.
  2. Zet de Instant Pot aan, druk op Sauté en zet de temperatuur op More. Wacht totdat Hot op het display verschijnt. Voeg de olijfolie toe, laat even heet worden.
  3. Bak de stukjes kip rondom aan. Voeg de ui toe en bak al omscheppend even mee.
  4. Voeg een deel van de kippenbouillon toe en schraap met een houten spatel de aanbaksels van de bodem los.
  5. Voeg de macaroni en de resterende bouillon toe en roer door elkaar.
  6. Druk op Keep Warm/Cancel om het Sauté programma te stoppen en doe het deksel op de pan. Zet het ventiel op Sealing.
  7. Druk op Poultry of op Manuel/Pressure Cook en stel 3 minuten high pressure in.
  8. Draai direct nadat de kooktijd is afgelopen het ventiel naar Venting en laat de stoom ontsnappen (QR). De druk is eraf als het pinnetje naar beneden valt.
  9. Open het deksel, druk op Keep Warm/Cancel om het warmhoud programma te stoppen en druk vervolgens op Sauté.
  10. Voeg de boter, kookroom en Parmezaanse kaas toe en roer door elkaar. Maak zonodig nog op smaak met zout en peper.
  11. Roer als laatste de basilicum door de pasta en serveer meteen.

5 opmerkingen:

Banketbakker Henny zei

wanneer voeg je de kook/slagroom toe ? Dit staat niet in je beschrijving

Dineren in app zei

waar is room ? ik zou er graag wat mayonaise aan toevoegen

mkitj55 zei

Zie punt 10

Anoniem zei

Maar...Ik ben zo benieuwd wat je man er nu van vond....... Ik denk lekker maar toch......

Unknown zei

Dit is zo lekker ik had er wel een paprika bij gedaan en wat chlipoeder! Echt comfortfood👌👌