27 december 2016

Nieuw keukenspeelgoed: de Instant Pot

Instant Pot

Ik heb een zwak voor keukenapparaten, bij voorkeur met een stekker eraan. Ik heb helaas maar een kleine keuken, dus ik moet selectief zijn. Hoewel? Als ik zo om me heen kijk dan heb ik al een aardige verzameling staan. Veel apparaten gebruik ik regelmatig, anderen maar af en toe.

Neem bijvoorbeeld de slowcooker. Zo’n slowcooker is op zich heel makkelijk: je doet alle ingrediënten erin, je zet het apparaat aan en je hebt er uren geen omkijken naar. Helaas kan ik in de slowcooker die ik heb niks aanbraden. Bij sommige gerechten is dat wel lekkerder. Om die reden was ik al een tijdje met een schuin oog aan het kijken naar een slowcooker waarin dat wel kan.

Twijfel, twijfel, zal ik wel of niet een nieuwe slowcooker kopen. Het komt me namelijk niet altijd uit om de slowcooker te gebruiken. Ondanks dat er eigenlijk niets kan gebeuren (kan niet overkoken, niet aanbranden) vind ik het een onprettig idee om dat ding de hele dag aan te laten staan als ik niet thuis ben.

En toen las ik op een avond ineens iets over een Instant Pot. Een 7 in 1 apparaat waarin je onder andere kunt aanbraden, sudderen, rijst koken, stomen, soep maken, yoghurt maken, slowcooken maar ook op high pressure kunt koken. Een snelkookpan maar dan met een heleboel andere functies. Ik typte bij Google de zoekopdracht ‘Instant Pot’ in en er ging een wereld voor me open. Ik was meteen verkocht.

Ik kwam er al snel achter dat de Instant Pot niet in Nederland te koop is, maar wel bij Amazon.uk en bij Amazon.de. En ik zocht op het juiste moment: het was namelijk Black Friday en de Instant Pot was flink afgeprijsd!

Een paar dagen later stond de Instant Pot op mijn aanrecht en inmiddels heb ik hem al een aantal keren met groot succes gebruikt. Ik was vooral benieuwd naar het koken op high pressure, de snelkookfunctie. Ik vind het geweldig. Snel klaar met behoud van smaak. Suddervlees is bijvoorbeeld in ongeveer 45 minuten gaar. Daar moet dan nog wel de tijd bijgeteld worden voordat de druk is opgebouwd (± 10 minuten) en de druk moet er ook weer af (ook ± 10 minuten). Als ik nu om 4 uur ’s middags thuis kom en bedenk dat ik hachee wil eten dan kan dat. Ik kan er dan zelfs ook nog rode kool in maken (8 minuten op high pressure). We eten altijd pas rond half 8, dan heb ik dus ruim de tijd.

Rode kool uit de Instant Pot

Rode kool uit de Instant Pot

De Instant Pot is echt een veelzijdig apparaat. Je kunt alles met de hand instellen en je kunt ook kiezen uit verschillende programma's. Ik ben er erg blij mee, mijn beste aankoop sinds tijden. Op mijn Pinterest pagina heb ik inmiddels een groot aantal recepten verzameld voor de Instant Pot c.q. snelkookpan. Nu nog tijd vinden om alles uit te proberen! Vanaf nu zullen er regelmatig ook recepten voor de Instant Pot op mijn blog komen.

Wil je meer lezen over de snelkookpan in het algemeen? Lees dan dit artikel eens op Koken met kennis en bekijk de recepten. Eke Mariën gebruikt een snelkookpan die je op het fornuis verwarmt, het principe is echter bijna hetzelfde als in een elektrische snelkookpan.

28 opmerkingen:

Silvia zei

Ik heb hem gekocht. Na jou enthousiaste verhalen op Facebook heb ik niet voor de slowcooker maar voor de Instant Pot gekozen. Ik moet hem nog uitpakken. Graag volg ik je enthousiaste verhalen en de recepten zie ik graag voorbij komen!

Levine zei

Wat leuk Silvia! Er is een groep waar ik al een aantal recepten hebt geplaatst: Koken met de InstantPot pressure cooker. Of ben je daar al lid van?

Silvia zei

Van deze groep was ik nog geen lid, maar heb me meteen aangemeld!

Beline zei

Volgens mij kan je op de "Yoghurtmaak- stand" ook heel goed deeg laten rijzen. Ik ga nog wat reviews lezen, maar ik ga hem denk ik ook kopen.
Iets anders, mijn kinderen zijn compleet verslaafd geraakt aan je kaneelbroodjes uit je 2e boek. Ieder weekend moeten ze op tafel staan en vandaag heb ik (met mijn neuwe rijsmandje) een Pain Cordon gemaakt. Het ziet er precies zo uit als op de cover van je boek! :-)

Anoniem zei

Ook ik heb de instant pot gekocht na Levine's enthousiaste verhalen. Nog geen moment spijt van. Deeg laten rijzen gaat fantastisch op de yoghurt stand less.

Astrid zei

Kun je ook brood bakken in de Instant Pot?
Kan er weinig over vinden..

Levine zei

Nee, dat kan niet.

Unknown zei

Heb een vraag over de instantpot, zit er ook een grill functie op of alleen aanbraad?

Levine zei

@Ilonka: Nee, je kan er niet in grillen.

Anne zei

Ik overweeg de aanschaf van een instant pot. Maar wil graag weten hoe hoog het verbruik aan stroom is op de slowcook functie. Heet graag je advies! Dank!

Levine zei

Beste Anne-Riet, ik heb geen flauw idee.

Anoniem zei

Ik heb vandaag mijn Instant pot binnen gekregen en wil er graag mee aan de slag. Ik heb alleen een vraag want er zit eencondensamion collector bij die ik ergens aan moet bevestigen, maar ik heb geen flauw idee waar ik dit moet bevestigen. Is er iemand die mij hierbij kan helpen anders durf ik hem niet te gebruiken. Alvast mijn dank!

Anoniem zei

Ik bedoel de: condensation collector (een klein plastic beker achtig dingetje)

Levine zei

Zie de gebruiksaanwijzing. Hangt rechtsboven de stekker zeg maar.

Unknown zei

Hoi Levine,
Ik heb 2 weken geleden ook mijn istantpot binnen gekregen.en al je lekkere hachee en rode kool gemaakt, heerlijk.
hoelang laten jullie je brood rijzen op de yoghurt stand en hoeveel deeg kan er dan in.

Levine zei

Hi Anja, leuk dat je ook een Instant Pot hebt gekocht! Ik heb brooddeeg nog nooit laten rijzen in de Instant Pot. Algemene werkwijze voor deeg laten rijzen: het deeg is goed gerezen als het ongeveer in volume is verdubbeld en als je er met een vinger in prikt dan moet het gat zichtbaar blijven. Ik schat dat je ongeveer 1 kilo deeg in de pot kunt laten rijzen.

Unknown zei

Hoi Levine,
Ik heb een vraag over de Instant Pot en ik kom er zelf niet helemaal uit. Heeft de Instant Pot ook dezelfde functies als een slowcooker? Of is het echt alleen een snelkookpan? Ik wil namelijk graag een slowcooker aanschaffen om vlees echt lang te kunnen laten garen. In een gewone pan moet je er bij blijven en dat is toch vervelend. Dus mijn vraag was of zoiets ook mogelijk is met een Instant Pot?

Levine zei

Hi Lisa, je kan de Instant Pot ook gebruiken als slowcooker. Staat in het artikel. Als dat nodig is kan je vlees er ook eerst in aanbakken en dan de slowcookfunctie instellen. Maar, ik slowcook nooit meer sinds ik de Instant Pot heb. Ik doe nu wat ik anders in de slowcooker deed in de Instant Pot op de pressure cooker stand. Behoudt van smaak en structuur en veel sneller klaar. Als je op de foto klikt met de rode kool in de pan kan je hem vergroten en zo alle knoppen zien, incl. de Slow Cook stand.

Unknown zei

Hallo Levine, ik wil een instant pot aanschaffen, nu zie ik dat er een 6 l en 8 l uitvoering is.
Kun je mij advies geven over wat een fijne maat is voor bv 5 personen?

Levine zei

Hi Jeanet, dan zou ik voor de 8 l uitvoering gaan. Succes!

Samm zei

Hoi! Je kan brood bakken in de Instant pot! Ik heb het nog Niet geprobeerd, maar als je op Amerikaanse sites zoekt 100%,mn schoonmoeder maakt ook regelmatig bolletjes uit de IP. Het worden zachte bolletjes, beetje zoals Een broodje bapao.

Anoniem zei

Beste Levine,

Ik googelde op de 'Instant Pot'en kwam zodoende op jouw website. Wat een leuk artikel heb je hierover geschreven! Ik heb een vraagje: kun je de Instant Pot ook instellen op een bepaalde temperatuur? Dus bijv. 70 graden, voor het maken van bottenbouillon oid?

Alvast dank voor je reactie!

Met vriendelijke groet,
Adinda

Levine zei

@Adinda, Geweldig apparaat die Instant Pot. Je kunt hem echter niet op een vooraf bepaalde temperatuur instellen. Je kan wel de slowcook stand (laag/middel/hoog) instellen. Voor bouillon kan je ook de high pressure stand gebruiken. Sneller klaar en veel smaak.

Unknown zei

8 liter het béste voor een grotere familie.

Francisca zei

Hoi hoi ik wil er ook graag een aanschaffen na alle enthousiaste verhalen en ons bezoek aan usa! Welk merk hebben jullie?

Duda zei

Hoi! Ook ik ben erg enthousiast na het lezen van al dit. Ik zie echter ook bij elke amazon link staan dat het de 110v versie betreft voor Noord Amerika die niet werkt in een 220/240volt omgeving. Waar kochten jullie dan je exemplaar aub? Alvast bedankt!

Unknown zei

Een vraagje voor twee personen wat is dan een ideale inhoud ? Ik wil niet steeds invriezen behalve erwtensoep

Unknown zei

Beste Levine,ik heb een instant pot maar wil graag een Nederlandse gebruiksaanwijzing heb jij die ? En ik zie op filmpjes en ook op jouw foto de knop manual die zit er bij mij niet op.
Ik heb de instant pot duo 60. Al vast bedankt