10 januari 2010

Lichtbruin brood met honing

Lichtbruin brood met honing

De 1e week van januari zit er alweer op en ik had tot vandaag nog helemaal niets gebakken. Bijna niet voor te stellen, maar echt waar..... Dit lichtbruine brood met honing vond ik wel een goed begin van mijn bakcapriolen in 2010.

Lichtbruin brood met honing (2 broden)
  • 455 gram volkorenmeel
  • 10 gram droge gist
  • 360 gram water, lauwwarm
  • 2 grote eieren, losgeklopt
  • 485 gram tarwebloem
  • 60 ml/4 eetlepels zonnebloemolie
  • 60 ml/4 eetlepels honing
  • 100 gram water, lauwwarm
  • 18 gram zout
  • 2 bakvormen van ± 23 cm (9 x 5 inch), ingevet
Werkwijze deeg in standmixer kneden: Meng volkorenmeel, gist, water en eieren in de kom. Mix met de platte klopper in 4 minuten tot een slap deeg. Verwijder de platte klopper, schraap de wand van de kom schoon en laat het deeg afgedekt 1 uur staan.

Voeg tarwebloem, zonnebloemolie, honing, water en zout toe. Kneed met de deeghaak in 10 minuten tot een soepel deeg dat van de wand loslaat. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.

1e rijs: Vorm een bal van het deeg en leg de deegbal in een licht met zonnebloemolie ingevette kom. 1 keer keren zodat alle kanten met een beetje olie bedekt zijn. Dek de kom af met een douchemuts of plasticfolie en laat het deeg op kamertemperatuur in volume verdubbelen, ± 1 uur.

Vormen: Stort het deeg op een licht met zonnebloemolie ingevette werkplek. Druk de lucht uit het deeg (doorslaan) en verdeel het in twee gelijke stukken. Bol beide deegstukken losjes op, dek ze af en laat ze ± 20 minuten rusten.

Vorm vervolgens ieder stuk deeg tot een brood - zie foto's bij Wit brood (2) - :
  • platdrukken/uitrollen tot een rechthoek;
  • vouw de rechterkant tot net over het midden van het deeg, doe hetzelfde met de linkerkant;
  • weer plat drukken/uitrollen (tot breedte van het bakblik);
  • rol dan het deeg vanaf de bovenkant stevig op en druk de naad dicht;
  • leg het deeg met de naad naar beneden in een ingevet bakblik.
2e rijs: Dek het deeg af met ingevet plasticfolie en laat het in ± 1 uur bijna in volume verdubbelen. Het deeg is goed als je er met een vinger op drukt, de afdruk even zichtbaar blijft en dan langzaam terugveert.

Oven voorverwarmen: Verwarm tijdens de 2e rijs de oven voor op 190 ºC (boven-/onderwarmte).

Bakken: Bak de broden in 35 - 45 minuten gaar en goudbruin. Stort de broden direct na het bakken uit de bakblikken en laat ze op een rooster afkoelen.

Bron: aangepast recept uit Baking in America

14 opmerkingen:

Laura Blaauwiekel zei

Weer een lekker broodje met honing!
je honey and saffron loaf heeft hier een heel groot succes. Vrijdag heb ik 3 gebakken en kado gegeven. Het is zelfs gelukt om ze mooi rond te maken.Bedankt!

jolanda zei

hoi arden wat een lekker brood zeg mijn gezin vond het heerlijk ik heb je blog past ontdekt maar dit is mijn derde recept en het smaakt allemaal even heerlijk oja nog een vraagje zou ik in dit recept de volkorenmeel ook nog kunnen vervangen door bloem zodat ik een wit brood krijg?

Arden zei

Hoi Jolanda, ja dat kan, maar je zult dan waarschijnlijk iets minder vocht moeten toevoegen. Begin met 345 gram en als het deeg te droog is voeg je nog maximaal 15 ml toe.

Rachel zei

Ik sta al de hele week extra vroeg op om een brood (of twee...) te maken van jouw site. Dit brood was dus vandaag aan de beurt en het is echt heel erg lekker!

Mama Muis zei

Heerlijk brood dit, paar keer gemaakt inmiddels, lukt altijd!

jolanda bleijenberg zei

ik bak van dit brood er iedere week wel een stuk of vier, mijn gezin wil niks anders meer, in de vriezer gaat ook prima, alleen gebruik ik ipv honing,twee eetlepels suiker(budget)en sinds gister 10 gram bakkerszout,volgens mij is dit namelijk zouter als gewoon zout,vind jij dit ook? en ik heb gister een brood en 12 bolletjes gemaakt uit dit recept, ik heb nog nooit zulke lekkere bruine bolletjes gegeten

crea-tetje zei

Hoi levine,
Ik heb een vraagje..omdat dit deeg zoveel moet rijzen kost het veel tijd. kan je het deeg al de avond van te voren maken? Zodat je morgens het in de oven kan doen en je vroeg lekker vers brood hebt?.
Gr jannet

Levine zei

Nee dat kan niet. Je kunt deeg niet zo lang laten staan/rijzen. Tenzij je het in de koelkast zet voor de laatste rijs.

crea-tetje zei

Dat scheelt natuurlijk 2uur vroeger op staan. dankjewel

jasmijn zei

vandaag het brood gebakken. Beide rijs momenten kwam het brood goed omhoog, heb het brood laten rijzen dmv van de oven. na de tweede keer rijzen het brood er even uitgehaald om de oven te kunnen voorverwarmen. Maar helaas tijdens het bakken komt het brood niet goed omhoog. kan je zo vertellen wat ik fout doe?

Levine zei

Jasmijn: als het brood tijdens het bakken niet verder rijst heb je het te lang laten rijzen. Kortere 2e rijs aanhouden dus.

Anoniem zei

Vandaag gemaakt. Lekker hoor! :)
groetjes patricia

Nanda Janssen zei

Sinds twee maanden het broodbakken ontdekt. Wat ontzettend leuk om te doen. En sinds ik dit brood hebgebakken vragen de kinderen steeds wanneer het weer op tafel komt. Zeker als het vers gebakken is vinden we het net een gebakje.

Levine van Doorne zei

Hallo Nanda, wat leuk om te horen. Veel bakplezier!