22 december 2009

Dundee cake

Dundee cake

Ergens in mijn huis ligt een kleine rode multomap. Daarin diverse met de hand uitgeschreven en getypte recepten, waaronder een recept voor een Dundee cake. Het is al jaren geleden dat ik die cake gebakken heb, maar ik weet nog dat het een groot succes was. Ik heb gezocht en gezocht, maar noppes …………..ik heb de map te goed opgeborgen ☺. Als ik iets in mijn hoofd heb moet het ook gebeuren, daarom heb ik op internet gezocht naar een ander recept. Ik vond er tientallen .......... Op goed geluk onderstaand recept gekozen en deze is ook erg lekker! Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar deze Dundee cake van Dan Lepard, wie weet ga ik die morgen ook nog bakken (mijn echtgenoot zal me voor gek verklaren als hij dat hoort, want overmorgen vertrekken we naar ons "kerstvakantieadres" waar we van 's morgens vroeg tot 's avonds laat verwend gaan worden met allerlei lekkers).

Dundee cake
Recept printen
  • 220 gram zachte ongezouten roomboter
  • 220 gram donkerbruine basterdsuiker
  • 2 theelepel black treacle of keukenstroop/melasse
  • 1 eetlepel/15 ml whisky of rum
  • snuf zout
  • 6 grote eieren
  • 30 gram gemalen amandelen/amandelmeel
  • 320 gram patentbloem
  • 30 gram zelfrijzend bakmeel
  • 100 gram gekonfijte sinaasappelschil
  • 250 gram blauwe rozijnen
  • 250 gram gele rozijnen
  • 250 gram krenten
  • zonodig wat melk
  • springvorm 24 cm Ø, ingevet en bodem bekleed met bakpapier
Verwarm de oven voor op 160 °C.

Meng de patentbloem met het zelfrijzend bakmeel en het zout. Meng de gekonfijte sinaasappelschil, blauwe en gele rozijnen en de krenten door elkaar.

KitchenAid/standmixer of mixer: mix boter, suiker, black treacle en drank in ± 5 minuten licht en luchtig (gebruik bij de KitchenAid/standmixer de platte klopper). Voeg de eieren één voor één toe. Volgende ei pas toevoegen als vorige ei geheel is opgenomen. Mix na het laatste ei zeker nog 5 minuten tot een luchtig geheel. Het mengsel kan er nu geschift uit gaan zien, geen nood, alles komt goed.

Mix de gemalen amandelen erdoor. Schep er vervolgens met een spatel het bloemmengsel door en als laatste de gekonfijte sinaasappelschil en de rozijnen en de krenten. Als het mengsel te dik/stevig is roer er dan een klein beetje melk door.

Schep het mengsel in de springvorm en dek de vorm af met bakpapier of aluminiumfolie. Bak de cake in het midden van de oven in ongeveer 2 ½ uur gaar. Verwijder het bakpapier/aluminiumfolie de laatste 20 – 30 minuten van de baktijd.

De cake is goed als een in het midden gestoken prikker er droog uitkomt.

Laat de cake op een rooster afkoelen. Verwijder na ongeveer 15 minuten de rand van de springvorm. De cake wordt lekkerder als je hem een paar dagen goed verpakt op kamertemperatuur bewaard.

Dundee cake

Eet smakelijk!

Bron: SBS food

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo,
Heb zelf ook deze ierse cake vorig jaar gemaakt,maar was toch weer anders.
De smaak zal wel overeen komen.
Waar haalt u toch de tijd vandaan.
Ik ben zelf een reuze stresskip,hi,hi.
Maar hoop morgen de advocaatcake te bakken en volgende week de creme-brulee taart.
Die zal ongetwijfeld ook heerlijk zijn.
Had ik wel een vraagje.
U doet bijna elke cake in een springvorm,maar als ik het in een cakevorm doet,hoeveel langer tijd denkt u dan ongeveer.

hartelijke groet en fijne feestdagen Hilda

Levine zei

Hallo Hilda,

De tijd zal mogelijk iets langer zijn, hoewel het voor deze cake waarschijnlijk niets uit zal maken. De beste test is om in het midden van de cake te prikken met een sateprikker, als die er droog uitkomt is de cake goed en de cake moet veerkrachtig aanvoelen als je erop drukt.

Succes met bakken en prettige feestdagen :-).

marjoke zei

Hij ziet er heerlijk uit Arden en ik ben onder de indruk van hoeveel je hebt gebakken de afgelopen dagen. Zelf heb ik ook een favoriet recept voor Dundeecake waar zelfs een flinke schep marmelade doorheen gaat.
Geniet lekker van je welverdiende vakantie.

Rian zei

Ha Arden,
Mijn huis geurt naar "jouw" kerstbrood die in de oven staat.
Ik wil je alleen even heel gezellige en relaxte feestdagen toewensen. Laat je maar lekker verwennen, want dat doe jij ons ook steeds met je heerlijke recepten!
Groetjes, rian

CAHİDE zei

Süper bir lezzet!

Anoniem zei

Beste Arden,

Eerst wens ik je nog een fijne kerstdag en morgen de 2de. En alvast een heel goed oudejaarsfeest en voorlopig weer 365 nieuwe dagen naar wens!

Ik heb gisteren de gevulde fruitkrans van 4 november gebakken als kerstbrood. Hij viel enorm in de smaak. Volgens mijn man erg lekker. Dat is vaak mijn maatstaf hahaha... Die ga ik dus vaker maken.

Ik ken dat... ik heb ook veel veeel heel veel recepten. Als ik iets zoek, ga ik vaak door tot ik het gevonden heb. En anders is idd internet mijn laatste redmiddel ;-)

Deze dundee cake ga ik ook weer zéker uitproberen!!!
Hoe zou deze cake zich houden zonder alcoholische drank? Is daar ook een alternatief voor??

Groetjes van Jacqueline.

gipskruit zei

Ziet er heerlijk gevuld uit "Arden"zal van het weekend ...eindelijk je eiersalade proberen.Wou het al zo lang maar nu ga ik het echt doen.Groetjes en fijne feestdagen en een goed 2010.

Levine zei

Sorry Jacqueline voor het late antwoord, ik was even met vakantie. Je kunt de drank weglaten zonder het recept te veranderen. Je kunt het ook vervangen door sinaasappelsap.