15 december 2009

De “Help, ik heb geen tijd kerststol”


Wat een uitkomst is deze overheerlijke 'Help, ik heb geen tijd kerststol'!

Deze stol is net als de Amandelstol een snel te maken kerstbrood. In het deeg wordt geen gist verwerkt, het brood hoeft niet te rijzen en is daarom veel sneller klaar. Ook voor mensen die geen ervaring hebben met brooddeeg en/of gist maar “eng” vinden is deze stol een uitkomst.

Deze snelle stol is een bewerking van een recept dat ik vond op de site van King Arthur Flour.

Laat de stollen 1 dag 'rusten' (goed ingepakt in plastic of aluminiumfolie) voordat je ze aan gaat snijden want ze smaken de volgende dag(en) nog lekkerder!

Kerststol (2 kleine stollen)

Deeg:
  • 300 gram zelfrijzend bakmeel
  • ½ theelepel bakpoeder
  • 100 gram suiker
  • 5 gram zout
  • 115 gram koude ongezouten roomboter, in blokjes
  • 225 gram (magere) kwark
  • 1 groot ei
  • 1 theelepel vanille extract
  • geraspte schil van 1 citroen 
  • 170 gram gedroogd/gekonfijt fruit (bijvoorbeeld een mengsel van gele en blauwe rozijnen, cranberry’s, sukade, oranjesnippers en bigarreaux)
  • 45 gram amandelen
Afwerking:
  • ± 90 gram ongezouten roomboter, gesmolten
  • ± 90 gram poedersuiker

Rooster de amandelen in een droge koekenpan of in een op 180 C voorverwarmde oven en hak ze daarna grof. Zet apart tot gebruik.

Verwarm de oven voor op 160 °C.

Meng zelfrijzend bakmeel, bakpoeder, suiker en zout in een grote schaal of de kom van een standmixer. Snijd de koude roomboter er met 2 messen doorheen of gebruik hiervoor de platte klopper van een standmixer. Meng het gedroogde/gekonfijte fruit en de amandelen erdoor.

Meng in een aparte schaal kwark, ei, vanille en geraspte citroenschil (en als je het hebt de Buttery Sweet Dough Flavor) door elkaar.

Schep met een spatel het kwarkmengsel door de droge ingrediënten of meng met de platte klopper in de standmixer door elkaar tot alles net gemengd is.

Stort het deeg op een licht met bloem bestoven werkoppervlak en kneed het 2 – 3 keer tot een samenhangend deeg.

Verdeel het deeg met een deegsteker in twee gelijke stukken. Druk of rol ieder stuk deeg uit tot een lap van ± 20 x 17 cm en ± 1,2 cm dik. Vorm ieder stuk deeg tot een stol en leg een paar centimeter uit elkaar op een met een bakmatje of bakpapier beklede bakplaat.

Bak de stollen in het midden van de oven in ± 40 minuten gaar en lichtbruin. Een in het midden gestoken prikker moet er schoon uitkomen.

Leg de stollen op een rooster, bestrijk ze rijkelijk met gesmolten boter en bestuif met een ruime hoeveelheid poedersuiker. Bestrijk de stollen als ze afgekoeld zijn nog een keer met gesmolten boter en bestuif weer met poedersuiker. Verpak in plastic of aluminiumfolie. De stollen blijven ongeveer 1 week goed.

Kerststol met kwark (zonder gist)


4 opmerkingen:

Jacqueline zei

Wat zien jouw recepten er altijd weer lekker uit.
Jammergenoeg kan ik veel van die recepten niet gebruiken omdat ik coeliakie/glutenintolerantie heb.
Ik gebruik dus glutenvrij meel en dat gedraagt zich heel anders dan glutenvol meel.

Maar ik blijf je blog lekker volgen. Al is het alleen maar om die prachtige foto's

Ernestine zei

hoi Levine,
heb net de tweede stol van jouw site gemaakt, de eerste was heerlijk!! (die met het filmpje) maar deze lukt vooralsnog niet helemaal bij mij? Ik heb er nog een boel bloem bij moeten doen om een deeg te krijgen wat niet meer al te erg plakte en wat ik dus tot een lap kon maken. Als ik de hoeveelheden vol wordt het een bijna cakedeeg. Doe ik iets niet goed? Het enige waarin ik ben afgeweken is dat ik bloem met bakpoeder ipv zelfrijzend bakmeel heb gebruikt.
groetjes
Ernestine

sheila zei

Hoi Ernestine en Levine ik heb precies hetzelfde probleem :( het is een plakdeeg lol het blijft overal aan plakken bij mij heb er ook extra bloem bij moeten doen en best veel om het te kunnen gebruiken... het is nu net uit de oven en het ziet er niet super uit:( ik weet ook niet wat er mis is met ons deeg hoop dat ze dit leest en ons vooruit kan helpen we hebben nog een ruime week voordat de kerst in zicht komt:)

Levine zei

Ernestine en Sheila, je kunt dit deeg niet vergelijken met brooddeeg. Dit deeg is inderdaad plakkeriger, je moet het ook niet echt lang kneden. Het is een kwestie van snel werken. Er staat nog een ander kerstbrood op mijn blog dat met kwark wordt gemaakt, dat deeg is makkelijker te verwerken.