18 september 2008

Frans Landbrood

Frans Landbrood

Dit brood bak ik regelmatig. Het is een ongecompliceerd brood met een lekkere "chewy" korst.

Frans Landbrood


Frans landbrood

Poolish:
  • 240 gram water, kamertemperatuur
  • 2 gram (½ theelepel) instant gist
  • 200 gram tarwebloem
  • 20 gram volkorenmeel
  • 20 gram roggemeel
Deeg:
  • de poolish
  • 200 gram water, kamertemperatuur
  • 1 eetlepel gerstemoutstroop (reformwinkel)
  • 2 gram (½ theelepel) instant gist
  • 500 gram tarwebloem (bv Franse bloem T65)
  • 14 gram zout
Maak de poolish de avond van tevoren: Roer bloem, volkorenmeel, roggemeel, gist en water  door elkaar. Laat afgedekt 8 - 16 uur op kamertemperatuur staan. Gebruik de poolish voordat hij weer in gaat zakken.

Deeg kneden in standmixer/spiraalkneder/broodbakmachine: Doe alle ingrediënten inclusief de poolish in de kom. Kneed in 10 - 15 minuten tot een soepel deeg. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.

1e rijs: Vorm een bal van het deeg en leg de deegbal in een licht met zonnebloemolie ingevette kom, 1 x draaien zodat alle kanten met een beetje olie bedekt zijn. Dek de kom af en laat het deeg op kamertemperatuur rijzen. Vouw het na ± 30 minuten (s&f, zie  dit filmpje). Laat het deeg verder rijzen tot het in volume verdubbeld is,  60 - 90 minuten.

Vormen: Stort het deeg op een licht met olie ingevette of met bloem bestrooide werkplek en verdeel het met een deegsteker in twee gelijke stukken. Bol beide stukken deeg losjes op en laat de deegbollen afgedekt ± 20 minuten rusten. Bol het deeg nogmaals op voor ronde broden of vorm er langwerpige broden (batard) van. Let het deeg ondersteboven - met de onderkant = lelijke kant naar boven - in bebloemde rijsmandjes. In plaats van een rijsmandje kan ook een vergiet of een broodmandje gebruikt worden, bekleed met een dik bebloemde theedoek. Laat het deeg afgedekt ± 45 minuten rijzen of totdat het volume ± 50% groter is.

Oven voorverwarmen: Verwarm intussen de oven met daarin een broodbak-/pizzasteen voor op 230 ºC. Zet de laatste 10 - 15 minuten een lege hittebestendige lage schaal, bijvoorbeeld een braadslede, op de bodem of onderste richel van de oven en verwarm mee.

Bakken: Leg een groot stuk bakpapier op een pizzaschep of op een omgekeerde bakplaat (= zonder rand). Stort het deeg voorzichtig uit het rijsmandje op de pizzaschep of omgekeerde bakplaat. De goede kant van het deeg - wat de onderkant in het rijsmandje was - komt nu bovenop te liggen.

Frans Landbrood

Snijd het deeg met een scherp mes in.

Frans Landbrood

Frans Landbrood

Frans Landbrood

Schuif beide broden met papier en al op de hete steen. Doe in de meeverwarmde ovenschaal/braadslede wat ijsblokjes of giet er 1,5 dl kokend water in (pas op voor je handen!). Doe de ovendeur direct dicht.

Verlaag na 20 minuten de oventemperatuur naar 200 ºC. Trek het bakpapier onder de broden vandaan en haal de ovenschaal/braadslede uit de oven (pas op: er kan nog heet water in zitten).
Bak het brood in nog ± 15 minuten gaar en goudbruin.

Frans Landbrood

NB: het brood kan ook gebakken worden op een bakplaat.

Laat de broden op een rooster volledig afkoelen.


76 opmerkingen:

Aranka zei

goed idee, dit broodje/deze broodjes.
Hij deed het erg goed met m'n pompoensoepje, waarvoor eerst een rijke kippebouillon getrokken :-)

groetjes
Aranks

Anoniem zei

bedankt voor je lekkere recept. We hebben lekker gesmuld van het landbrood gisteren.

groetjes
Jolanda

Hilde zei

Lijkt mij inderdaad een lekker brood. Ik ga het recept dit weekend eens uitproberen.

Anoniem zei

Ik maak dit brood zeer regelmatig en is het enige recept wat nooit mislukt!
Ik vervang meestal zo'n 300 gram bloem door volkorenmeel, lekker en gezond. Het fijne vind ik ook dat het allemaal niet zo nauwkeurig komt met dit brood. Ik kan gerust de hele middag weg blijven tijdens de eerste rijs, gaat niks mis mee! Ook qua vorm valt er veel te varieren, ik bak ze soms in een bus, en soms verdeel ik het deeg in 3-en en vorm er stokbroden van. Heerlijk! blijft ook lang goed.
Thanks voor het super recept!

Groetjes Iris

Anoniem zei

Mij mislukt brood bijna altijd! ( als ik het uit de oven haal glanst niet, en blijft nooit mooi rond)
Zelfgebakken brood vind ik heerlijk dus ik geef het niet op. Jouw franse brood ziet er heerlijk uit en ik zou het willen proberen te maken, maar waat koop jij die verschillende soorten bloem? Ik koop altijd patent AH bloem (wit).

Levine zei

Hallo Laura, ik koop mijn bloem en meel voor het bakken van brood meestal via internet bij Bakkertje Thuis (http://www.bakkertjethuis.nl/site/). Het wordt keurig thuis bezorgd. Patentbloem is minder geschikt om brood mee te bakken, het eiwit-/glutengehalte is namelijk te laag. Ook bij sommige molens is broodbloem, volkorenmeel enz. te koop.

Mocht je in de buurt van Den Haag wonen: ik geef af en toe op woensdag broodbakcursus bij mij thuis voor max. 2 personen.

Je kunt me ook mailen als je meer vragen hebt, zie mijn mailadres bovenaan in de linkerkolom. Dat is wat makkelijker antwoorden dan in dit kleine scherm.

Cindy O. zei

Ik wil heel graag dit brood maken, ziet er heerlijk uit.
Echter hoe kom ik aan de moutextract?? Ik woon in Hoorn NH, heeft iemand een idee?

Levine zei

Hallo Cindy, moutextract of gerstemoutstroop kan je vaak bij een reformwinkel kopen. De Tuinen heeft het ook een tijdje gehad, weet niet of ze het nu ook nog hebben. Zie ook dit artikel: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2006/10/sesame-bread-sticks-soepstengels.html
Je kunt het weglaten zonder het recept verder te veranderen of gebruik eventueel honing.

noesch zei

Dag Arden,

Zou me graag eens wagen aan zo'n soort brood, maar zit wat verveeld met de grote hoeveelheden. Ik vrees dat mijn panasonicbbm die hoeveelheden niet trekt ? En alles halveren lijkt me zo bizar precies ?

Gr,

Noesch

't Was een heerlijke dag. zei

Lekker brood en inderdaad een chewy korst. Hoeveelheden kloppen weer als een bus. Prachtig deeg.
Bedankt, Rijk

Levine zei

@Noesch: je kunt de hoeveelheden gewoon halveren en het deeg kneden in de Panasonic.

@Rijk: graag gedaan weer :-).

noesch zei

Zal er de komende weken eens wat mee experimenteren. Zou op een totale bloemhoeveelheid willen komen van een 500 gr à 600 gr(met bloem van poolish inbegrepen). Dat kan mijn pana draaien en dan heb ik een brood waar we toch een dagje voort mee kunnen.
Mercikes !

Noesch

Anoniem zei

Beste Arden,

Vandaag het Franse landbrood gebakken, maar nog niet zo tevreden over het resultaat. De korst was niet echt dik en knapperig. Heb je nog een tip wat ik anders kan doen?

Anja

Levine zei

@Anja: tsja, dat kan ik van afstand moeilijk zeggen. Heb je het recept precies gevolgd, heb je met stoom en op een steen gebakken? Is je oven heet genoeg? En ook belangrijk: wat voor bloem heb je gebruikt?

Willemijn zei

Hoi Levine,

Ik wil van het weekend het landbrood gaan proberen. Ik heb alleen geen rijsmandje. Is stevig opbollen genoeg?

Groeten Willemijn

Levine zei

Willemijn: ja dat kan. Staat ook onderaan in het bericht dst dat kan (onder lattste foto). Succes met bakken

Rik H. zei

Dit is het eerste brood dat ik op mijn nieuwe baksteen heb gebakken en het is (bijna) helemaal gelukt!
Het brood is mooi stevig en de korst heerlijk knapperig, inclusief de krimpscheuren die ook in Frankrijk op de broden met harde korst zitten.
Was alleen vergeten om de oven van de hetelucht stand te halen na het opwarmen (volgens de leverancier van de baksteen 'moet' ik zo de oven met steen opwarmen), hierdoor is de korst wat donker geworden.
Alweer bedankt voor dit recept, groet Rik.

Apetito zei

ik heb het vandaag gemaakt, heel makkelijk...vond ik, ik was het volkorenmeel vergeten in de poolish en heb de gerststroop vervangen met honing, had alleen maar gewone meel, ging goed ook...heerlijke brood, volgende keer probeer ik ook met 1/3 volkorenmeel. bedankt!!

Corine zei

Bedankt voor het recept. Ik heb het vanmorgen gemaakt. I.p.v. moutextract heb ik een wat honing gebruikt. Het brood ziet er goed uit. En het smaakt ook goed! Ben superblij en ga zeker nog wel meer van je recepten uitproberen.

Groeten, Corine

Levine zei

Goed te horen Corine :-). Bakze!

Saskia zei

Vandaag weer poolish gemaakt en morgen weer bakken. Vorige week hebben de kinderen heerlijk gesmuld van te nog warme brood. Een geweldig recept. Bedankt voor het delen op di blog!!

Ilse zei

Hoi Levine,

Vandaag heerlijk genoten van dit brood, mijn moeder ook die er een voor moederdag kreeg;-). Ik heb het met speltbloem gemaakt, maar zou het ook graag een keer met meer spelt volkorenmeel willen maken. Heb je een tip over de verhoudingen, 50-50 misschien? Alvast bedankt, ilse

Levine zei

@Ilse: goed te horen dat het brood in de smaak valt. Je kunt variëren met de verhoudingen. 50/50 speltbloem en speltmeel kan, maar ook andere verhoudingen zijn mogelijk. Als je meer volkorenmeel toevoegt moet je ook iets meer vocht toevoegen omdat meel meer vocht kan opnemen.

Marjolein zei

Ik heb de poolish gemaakt en morgen ga ik dit brood maken! Ik zit met beperkte middelen, misschien heb je een tip hoe hier mee om te gaan: een piepklein combimagnetron oventje die niet warmer kan dan 230 gr C en waarvan ik moeilijk een temp kan laten zakken zonder dat hij enorm gaat afkoelen. Ik heb ook alleen een ronde bakplaat met rand, geen plaat of steen. Eigenlijk kan dit oventje gewoon niet maar het is even alles wat ik heb. Heb je nog een tip? Dank!

Levine zei

Hallo Marjolein, excuses voor het late antwoord. Je hebt het brood natuurlijk allang gemaakt. Is het gelukt? Iedere oven is anders, dus ik kan niet echt een advies geven over hoe het brood te bakken in jouw oven. Kwestie van uitproberen.

Lauren zei

Inmiddels vele broden geprobeerd, maar deze steekt er met kop en schouders boven uit. Er gaat even wat tijd in zitten, maar dat heb ik er zeker weten voor over.

TOP!!

Ronald zei

Onze nieuwe favoriet! Even een vraagje: kan ik dat moutextract vervangen door geroosterde mout, en zo ja hoeveel? Moutextract is hier in Argentinie vreselijk aan de prijs. http://i39.tinypic.com/n2zevr.jpg

Inge zei

Grappig, dit recept kom ik overal tegen op Internet. Het is dan ook een fantastisch recept. Ik had rijsmandjes besteld en er een recept voor landbrood bijgekregen. Nou dat was niks :-). Ik houd het vwb booodrecepten wel bij de recepten van Levine!

Anoniem zei

Heb het ook gebakken erg lekker, alleen heb ik een vraag waarom is mijn brood niet zo wit vanbinnen als bij de bakker, bij mij is het een beetje grauw eigenlijk. Of gebruik ik de verkeerde bloem.? Gr. Willma

Anoniem zei

Vandaag dit brood gebakken en het deeg in tweeën gedeeld. Ik heb geen broodsteen dus het alternatief gedaan op een bakplaat. Ik heb wel twee aardige broodjes maar ze zijn niet hoog geworden. Heb met de hand gekneed +/- 20 minuten want het deeg wikkelde zich voortdurend om de haak van mijn standmixer. Daarna in een zelfgemaakte rijs bak gedaan. Niet in een rijsmandje maar gewoon op bakpapier op de bakplaat.
Hierna afgebakken. Rijst brood nog door tijdens het afbakken of moet het voor het afbakken helemaal gerezen zijn? Nou ja voor een eerste brood geen ramp maar kan wel beter! Alvast bedankt voor je antwoord en bedankt voor de tips op je site! Astrid

Levine zei

Astrid: het brood rijst inderdaad nog door in de oven = ovenrijs. Dat hoort bij ieder brood zo. Oefening baart kunst. Dat ze niet hoog zijn geworden kan komen doordat het deeg niet lang/ goed genoeg gekneed is of dat ze niet strak genoeg gevormd zijn.

Glanluadh zei

Gisteren dit recept gevonden, vannacht 10 keer wakker geweest met de vraag of het wel goed zou gaan met mijn poolish, vanmorgen 20 keer het recept doorgelezen. En nu eindelijk is het zover:
Mijn zelfgemaakte Franse Landbroden liggen af te koelen op het rooster.
Dank je wel voor dit geweldige recept !

Hetty Millenaar,
Berkel en Rodenrijs

Anoniem zei

Wat een heerlijk brood is dit zeg! Ik ben zoekend naar een manier waarop ik zit brood 's avonds klaar kan zetten en 's ochtends bakken, zodat we een heerlijk vers brood bij het ontbijt hebben. Is het mogelijk dit brood vast 20 minuten op 230*C te bakken en de volgende ochtend op 200*C 15 minuten af te bakken?

Ik heb al geprobeerd de 2e rijs over de nacht te doen, maar het resultaat hiervan is helaas een ingezakt compact brood de volgende dag.

Levine zei

2e rijs gedurende de nacht op kamertemperatuur is inderdaad te lang, dan stort het deeg in = overrijs. Je kunt het wel in de koelkast laten rijzen en dan de volgende ochtend afbakken. Of voorbakken: op lagere temperatuur bakken zodat het brood niet zo bruin wordt, dan volgende dag afbakken op de juiste temperatuur totdat de korst mooi bruin is. Of 's avonds afbakken zoals in recept staat en 's morgens even oppiepen: op 200 graden ong. 5 minuten.

Levine zei

Ronals: je kunt moutextract vervangen door geroosterde mout, maar dat zal een donkerder kleur geven aan het brood. Je kunt het moutextract ook weglaten.

Levine zei

Wilma: dat kan inderdaad aan de gebruikte bloem liggen. Is waarschijnlijk iets minder uitgezeefd. Niks mis mee :-).

kokkerelles zei

Vandaag het Franse landbrood gemaakt. De korst was beetje donkerder dan jouw brood. Zou ik de plaat lager in de oven moeten doen? Maar van binnen is ie perfect!! Het is een wel een hoop werk maar erg leuk als het lukt! Ga binnenkort jouw hamburgerbroodjes maken!

Levine zei

Of de oventemperatuur iets lager zetten ....

Unknown zei

Hallo Levine,

In mijn zoektocht naar moutextract op deze site terechtgekomen, inmiddels het Frans landbrood gebakken en gegeten, echt super !! Ook jou rozijnenbrood is heerlijk, nu is het semolina brood aan de beurt, spijtig dat ik jouw site niet eerder ontdekt heb !!

Bianca zei

Vorige week je blog ontdekt en gelijk maar begonnen. De broden waren echt heerlijk en man en kids willen nu elk weekend vers brood!

Levine zei

Ivo en Bianca: goed te horen dat het brood goed gelukt is. Veel bakplezier!

Anoniem zei

Dat was het tweede recept van jouw site. Eerst de kaneelbroodjes en nu dit Franse landbrood. De kaneelbroodjes bak ik inmiddels een keer per maand zo lekker vinden wij die. Het Franse landbrood was de tweede topper. Heerlijke smaak en ook mooi om te zien. Dit weekend staat ie weer op de planning samen met het Golden Cake Bread. Ben benieuwd...

Groetjes, Nicola

Levine zei

Hallo Nicola, leuk om te horen dat de kaneelbroodjes en het Franse Landbrood goed gelukt zijn. Succes met bakken van het Golden Cake Bread!

miesje1959 zei

Hallo Levine,
Het brood heb ik gebakken.
De poolish had ik gemaakt en wilde het 16 uur laten staan. Na 7 uur was het al in folume verdubbeld.
Echter toen ik 's morgens het deeg wilde kneden ( het stond toen 16 uur)was de poolish flink ingezakt.
Wel zaten er luchtbelletjes op.
Eigenlijk wist ik niet of ik de poolish nog wel kon gebruiken.
Toch maar gewoon volgens de beschrijving verder gegaan.
Het deeg rees eigenlijk wel goed en na het vormen van het deeg ook nog. ook had ik een mooie ovenrijs.
Uiteindelijk toch nog mooie broodjes zo voor de eerste keer.

Maar waarom was de poolish ingezakt. Had het toch geen 16 uur kunnen staan?

Groet,
Astrid

Levine zei

Hoi Astrid: waarschijnlijk heeft de poolish te warm gestaan of heb je te warm water gebruikt. Wat je ook kunt doen is: poolish maken en ± 1 uur goed afgedekt op kamertemperatuur laten staan (totdat je ziet dat hij gaat rijzen). Dan goed afgedekt in de koelkast zetten. Uur voordat je het uiteindelijke deeg gaat maken uit koelkast halen.

miesje1959 zei

Hoi Levine, waarschijnlijk heeft het toch wat te warm gestaan.
Bij ons is het over het algemeen wat warmer in huis dan bij de gemiddelde huishoudens.
Ik zal het de volgende keer eens in de koelkast zetten.

Groet,
Astrid

Anoniem zei

Lekker brood. Na het opbollen wilde het brood niet echt meer rijzen maar het brood is erg goed te eten.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Gr. Jron

Levine zei

@Jron: Wellicht 1e rijs te lang laten duren?

Unknown zei

Hoi Levine,
Dit brood gisteren gemaakt van spelt en afgebakken in twee Dutch Ovens van Lodge Logic met de deksels op tot de laatste 15 minuten...heerlik mooi gerezen en knisperend broden gekregen! Dankjewel voor dit recept!

Levine zei

Helen: goed te horen dat het brood zo goed gelukt is!

Anoniem zei

Hoi Levine,

Weer een heerlijk brood. Ondanks dat er geen zaadjes, pitjes, kruiden enz inzitten helemaal geen saai brood! Wij hebben echt gesmuld en is nu favoriet! Insnijden vind ik wel nog lastig, misschien is mijn mes niet scherp genoeg? Groetjes Manon

René zei

Deze lukt elke keer. Smaakt goed.

Anoniem zei

Beste Levine,

Vaak als ik een vloerbrood probeer te maken, barst de naad open tijdens de tweede rijs. Enig idee hoe dit komt, en hoe ik het kan voorkomen?
Ik druk de naad goed dicht zonder bloem of olie ertussen, en houd me aan de rijstijd. Ik laat het brood rijzen op kamertemperatuur in een rijsmandje met de naad naar boven.
Het uiteindelijke brood is lekker, maar kleiner, en kleinere 'oren'.
Dank je wel alvast!

Levine zei

Overkomt mij ook wel eens. Komt toch doordat er iets bloem of olie aan het deeg zit. Heeft geen invloed op het eindresultaat want de onderkant. Ik knijp de naad weer bij elkaar en stort het deeg dan op schietplank en hup de oven in. Wat betreft rijstijden: het deeg is altijd leidend, niet de tijd die in het recept staat. Rijstijden zijn afhankelijk van temperatuur deeg en omgevingstemperatuur.

Anoniem zei

Dank je Levine!

Anoniem zei

Dit brood heb ik dit keer gemaakt met tarwebloem uit Frankrijk, gekocht in de supermarkt. Het was speciaal broodbloem. Er ging wel wat mis. O.a. het deeg was wel erg nat omdat ik (zoals altijd) al het water er meteen heb bijgedaan. Dit ging altijd goed. Vaak moest ik er zelfs nog wat water bijdoen want ik hou van nat deeg.Ook had ik de gerstemoutstroop vergeten en heb het aan het eind van kneden bij gedaan. Het broodbakblik was te klein dus heb ik het deeg er met de moed der wanhoop er uit gehaald en toch maar weer een paar keer stretch & fold toegepast met een klein beetje bloem op het aanrecht. Tot mijn grote verbazing was het toch nog gerezen en het resultaat: een overheerlijk brood. Lekker elastisch, zeer smaakvol en nog nooit heeft het zo lekker in huis geroken naar zelfgebakken brood. Kortom: een geweldig brood.
vriendelijke groet, Siesie

Anne zei

Ik zou dit brood graag helemaal in spelt willen maken. Kan ik dan ipv tarwebloem en tarwemeel gewoon speltbloem en speltmeel gebruiken (naast de roggemeel)? En moet ik, behalve het eventueel het water in het deeg nog iets anders aanpassen of hoeft dat niet.
Ik ben dit brood nu al zo vaak tegen gekomen dat ik sta te popelen om het nu ook te gaan maken!

Levine zei

Beste Anne, je kunt speltbloem en speltmeel gebruiken. Hou er wel rekening mee dat het brood wat compacter zal uitpakken. Succes met bakken!

Unknown zei

Beste Levine,
Mijn deeg is te slap om er een batard van te vormen, na uitstorten uit het langwerpige rijsmandje bleef hij niet mooi opgebold, maar zakte uit. Poolish maken ging goed, 2x 5 minuten gekneed in een deegkneder, opbollen/rijzen allemaal volgens plan. Heb alleen van alles 2/3 genomen en wat meer volkorenmeel ipv bloem gebruikt (totaal 1/3 volkorenmeel, 2/3 bloem) en wat meer water gebruikt. Is dat laatste wellicht de oorzaak van te slap deeg?
Groet.

Levine zei

Dit deeg heeft geen hoge hydratatie, dus kan niet erg slap/kleverig zijn. Als deeg uitzakt als je het uit het rijsmandje lost heb je het te lang laten rijzen en/of niet goed op spanning gebracht. Als je meer water gaat toevoegen wordt het deeg slapper/kleveriger. Ik gebruik nu meestal meer vocht in dit recept, zelfs dan is het goed te vormen. Deeg mag overigens best kleven.

Anoniem zei

Beste Levine,

Ik gebruik vaak verse gist. Kun je svp aangeven wat in dit recept het equivalent is om ook tot een goed resultaat te komen?

BvD, groet Peter

Levine zei

Vermenigvuldig de hoeveelheid aangegeven droge gist met 2,5 - 3 als je verse gist wilt gebruiken.

Minder mag ook hoor, maar dat heeft invloed op de rijstijd: hoe minder gist, hoe langer de rijstijden en hoe meer smaak het brood krijgt.

Succes!

Petra zei

Beste Levine,
Wat voor baksteen heb jij, is 33 cm doorsnee voldoende voor 2 van deze ronde broden, en/of past een rond brood in een 23 cm bakblik?

Levine zei

Petra, ik heb een steen van 30 x40 cm. daar passen 2 batards (ovale broden) of 1 rond brood en 1 batard tegelijk op. Op een ronde steen kun je maar 1 brood tegelijk bakken.

Petra zei

Kan ik er ook 1 groot brood van maken als ik het recept niet halveer of word hij dan niet helemaal gaar..? Hij is nu wel heel erg klein!

Levine zei

Dat kan, maar dan wordt het wel een erg groot brood. De totale hoeveelheid deeg is ± 1200 gram! Je moet het dan wel langer bakken. Als je er 2 broden van maakt horen ze niet heel erg klein te zijn.

Petra zei

Hij smaakt ondanks het kleine formaat heerlijk!!!!

Petra zei

Hij smaakt ondanks het kleine formaat heerlijk!!!!

Unknown zei

Gisteravond de Poolish gemaakt. vlak voor ik naar bed ging nog even gekeken, het was ongeveer 3x zo groot geworden, vanmorgen zeker weer de helft geslonken. de poolish staat in een ruimte waar de temperatuur constant is, een soort verwarmde bijkeuken. Enig idee hoe dit komt of is het normaal en zo niet heeft dit effect op het brood.

Levine zei

@Marina: je moet de poolish gebruiken voordat hij weer in gaat zakken. Hoe snel de poolish rijst hangt af van de omgevingstemperatuur. Hoe warmer, hoe sneller de poolish zal rijzen. Je kunt hem het beste maken vlak voordat je naar bed gaat.

Anoniem zei

Beste Levine,
Ik heb sinds de kerstvakantie je eerste boek in huis, en dit (of eigenlijk: de versie in het boek, met volkorenmeel en zaadjes) is mijn favoriete (niet-desem) brood, ik bak het regelmatig. Heerlijk!
Verder ben ik sinds december veel op je site, hartelijk dank voor de fantastische recepten en vele informatie!

met vriendelijke groet,
Rebecca

Levine zei

Graag gedaan en leuk dat je mijn boek hebt gekocht en eruit bakt :-).

Anoniem zei

Hi Levine, ik heb je desem recept gevolgd. Kan ik de poolish in de recept ook op basis van tarwe desem ipv gist maken?

Groet Frans

Unknown zei

Mijn favourite brood.

Marianne zei

Hoi Levine, ik bak met plezier jouw recepten en ga morgen het Franse landbrood proberen. Ik heb alleen bruin moutpoeder in huis. Wordt het brood hier niet donker van (wil hem graag wit )? Zo nee, het percentage Moutpoeder van verpakking aanhouden? Alvast bedankt

Ton zei

Hoi Levina,
Voor het eerst je Fransevloerbrood gemaakt. Hier in Brazilië soms moeilijk om de juiste dingen te vinden maar ze zijn mooi gelukt nu nog ff afwachten hoe de smaak is. Ze lijken bijna het zelfde als op de blog jammer dat je de foto’s niet kan zien
Groeten Ton