25 april 2007

Recept Pastasalade

Pastasalade

Wat een weertje vandaag, heerlijk! Van mij mag het zo blijven tot eind oktober, hoewel ..... 's avonds mag het nog wat warmer worden. Ik kijk al uit naar de zwoele zomeravonden, lekker buiten eten, wijntje erbij, lang natafelen, het ultieme zomergenot. Vanavond was het wel wat fris, toch hebben we buiten gegeten.

Op verzoek van zoonlief heb ik één van mijn (en zijn) favoriete zomerrecepten uit de 'mottenballen' gehaald: pastasalade. Lekker met een wit wijntje en stokbrood erbij. Ik maak de salade als ik tijd heb een paar uur van tevoren en zet hem dan in de koelkast, zo kunnen de smaken goed intrekken. Maar ook als je hem vlak voordat je gaat eten klaarmaakt is hij erg lekker. Kies als pasta een leuke vorm: strikjes of spiraaltjes bijvoorbeeld. Vandaag heb ik tricolore spiraaltjes pasta gebruikt. Staat altijd leuk al die kleurtjes.

Pastasalade
  • 500 gram pasta
  • 2 blikjes tonijn (op olie of op water)
  • handje vol kers-/romatomaatjes, doormidden gesneden
  • 6 zongedroogde tomaten op olie, in reepjes
  • 5 lente-uitjes, in ringetjes
  • handje zwarte olijven (zonder pit)
  • klein bosje verse basilicum, grof gesneden of gescheurd
  • 4 hardgekookte eieren, in vieren gesneden
  • 5 eetlepels extra vierge olijfolie
  • 2 eetlepels rode wijnazijn
  • 2 volle eetlepels pesto (potje of zelf gemaakt)
  • 2 teentjes knoflook, uitgeperst
  • zout en versgemalen peper

Kook de pasta al dente (beetgaar), spoel onder de koude kraan af om snel af te koelen en laat goed uitlekken.

Maak een sausje van de olijfolie, rode wijnazijn, pesto, knoflook, zout en peper. Dit gaat heel handig met een staafmixer. Je krijgt dan een mooi gebonden dressing.

Doe de uitgelekte koude pasta, tonijn, tomaatjes, gedroogde tomaat, lente-ui, olijven en blaadjes basilicum in een grote schaal. Schep de dressing erdoor. Schep er als laatste de in vieren gesneden eieren door. Zet afgedekt in de koelkast tot gebruik.

Pastasalade

1 opmerking:

jelle zei

vanavond klaargemaakt en heerlijk van gegeten! simpel en fris gerecht.