02 april 2007

Jam en nog eens jam .....

Op de groentenafdeling van de supermarkt stonden gisteren grote stapels doosjes mooie en goedkope frambozen en aardbeien. Ook de ananassen waren in de aanbieding. Wat doe je dan? Je laadt je karretje ermee vol, gooit er een paar pakken geleisuiker en wat citroenen bij, weer thuisgekomen graai je je verzamelde lege potjes bij elkaar en je maakt jam! Tenminste ..... ik wel.

Normaal gesproken maak ik altijd in de zomer jam, maar deze mooie (en lekkere!) vruchten (uit Spanje) kon ik niet laten liggen. In de vriezer had ik nog een zak wilde bosbessen en die heb ik er ook nog bijgedaan om een lekkere 3-vruchtenjam te maken.

3-Vruchtenjam
(frambozen/aardbeien/bosbessen)
  • 250 gram frambozen
  • 400 gram aardbeien
  • 350 gram bosbessen
  • sap van een ½ grote citroen
  • 1 kilo geleisuiker
  • scheutje Crème de Cassis (likeur) - optioneel
Doe de vruchten in een grote pan en maak met de staafmixer fijn (of doe dit al van te voren in een keukenmachine). Roer het citroensap en de geleisuiker (en eventueel de Crème de Cassis) erdoor. Breng het geheel aan de kook. Als het flink borrelt en het blijft borrelen als je met een houten lepel roert, gaat de kooktijd in. Op het pak geleisuiker staat 4 minuten, maar ik kook jam altijd 6 minuten, dan wordt ie lekker stevig.

Direct in schone potten gieten, deksel goed dichtdraaien en 10 minuten op de kop wegzetten. Daarna omdraaien en jam laten afkoelen. De jam is 1 jaar houdbaar en veeeel lekkerder dan die uit de winkel :-).

Van de resterende frambozen en aardbeien heb ik ook nog jam gemaakt:

Frambozen-Aardbeienjam
  • 500 gram frambozen
  • 400 gram aardbeien
  • sap van een ½ grote citroen
  • 1 kilo geleisuiker
Bereidingswijze: zie de 3-vruchtenjam.

Een recept voor Ananasjam kan je hier vinden.

En zo had ik vanavond opeens 14 potten jam op mijn aanrecht staan :-). Altijd leuk om kado te geven en om zelf op te eten natuurlijk!

Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Lekker Arden, ik kan nooit wachten tot al dat lekkere zomerfruit er weer is. Mijn potjes staan ook al klaar. Ik ben nu aan mijn laatste pot sinaasappel/nectarine jam begonnen. Absoluut een favoriet bij ons. Zo'n aanbieding wil ik ook wel. Ga van de week maar eens op de markt kijken. Wie weet.
Groeten Renée

Ellen zei

Oh Arden, wat heerlijk! Het werkt wel aanstekelijk hoor, haha! Maar, de tijd ontbreekt me op het moment. Wat een rijkdom he, al die potjes heerlijkheid op je aanrecht. Ik kan ook altijd hartstikke trots worden als ik naar mijn potjes kijk ;o))