26 december 2014

Tarte tatin van sjalot

Tarte tatin van sjalot

Op 1e kerstdag aten wij deze tarte tatin van sjalot. Erg lekker en zeker een recept om te onthouden en vaker te maken! Hij ziet er een beetje rommelig uit en dat komt 1) omdat ik zo eigenwijs was om de sjalotten doormidden te snijden en 2) omdat ik 3 seconden had om de foto te maken. De volgende keer laat ik de sjalotten heel en ik hoop dat ik dan een betere foto kan maken.

Het recept is van Yvette van Boven en stond vorige week op de site van de Libelle. Gelukkig had ik er meteen een Word document van gemaakt want een paar dagen later was het recept alweer verdwenen van de site.

Het oorspronkelijke recept is voor zes 1-persoons taartjes, ik heb er bij gebrek aan zes kleine pievormen (ja hoe is het mogelijk ...) een grote tarte tatin van gemaakt. Je kunt de tarte tatin van tevoren al voorbereiden en in de koelkast bewaren. Laat de sjalotten dan wel afkoelen voordat je het bladerdeeg erop legt.

In plaats van een rol bladerdeeg uit de koeling kun je ook plakjes bladerdeeg uit de vriezer gebruiken. Laat dan 6 plakjes ontdooien, leg ze op elkaar en rol uit tot een ronde lap.

Makkelijk te maken en groot succes!

Tarte Tatin van sjalot
  • ± 20 middelgrote sjalotten, gepeld
  • een paar takjes verse tijm
  • 25 gram boter
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 2-3 eetlepels witte wijnazijn
  • 2 eetlepels poedersuiker
  • zout en versgemalen peper
  • 1 rol bladerdeeg uit de koeling
  • 1 ronde pievorm van ± 24 cm, ingevet

Voorbereiden
Verhit de boter en de olie in een koekenpan en bak de sjalotten met de tijm op zacht vuur en onder regelmatig omscheppen in ± 15 minuten goudbruin. Blus af met de azijn, bestrooi met de poedersuiker en schep om. Bestrooi royaal met zout en peper.
Leg de sjalotten in één laag in de pievorm en dek ze af met het bladerdeeg. Snijd het deeg bij en stop de rand netjes in.

Bereiden
Verwarm de oven voor op 200˚C (boven- en onderwarmte). Bak de tarte tatin tot het bladerdeeg mooi goudbruin is, 20 - 25 minuten. Laat ± 5 minuten afkoelen en snijd de rand zonodig los. Leg een groot bord of schaal op de pievorm en keer in één keer om. Aan tafel in stukken snijden en meteen serveren.

4 opmerkingen:

Simones Kitchen zei

Lekker!! Ik ben gek op tarte tatin van hartige dingetjes zoals deze sjalotjes...

Anoniem zei

Ik heb kritische etertjes thuis. Ikzelf ben gek op uien. Mijn man lust bijna alles wat ik maak. Ik heb deze tarte tatin gemaakt en weet je wat ze riepen? Jammer dat er niet meer is!! Deit recept zal nog vaak gemaakt worden. Wat een geweldig lekker uientaartje! Bedankt voor de inspiratie!
groetjes, patricia

Levine zei

Wat leuk om te horen Patricia.

remi zei

Eindelijk ook eens gemaakt.

We spreken over 1-1-2023, Gek genoeg heb ik de sjalotjes juist doorgesneden en in plaats van poedersuiker wat honing gebruikt.
We gaan het straks proeven.

Remi