18 januari 2009

Zachte witte broodjes (3)

Zachte witte broodjes met honing

In deze zachte witte broodjes wordt honing verwerkt. In het oorspronkelijke recept wordt 60 ml (4 eetlepels) honing gebruikt, maar dat vond ik wat te veel van het goede. Het kan uiteraard wel, maar dan worden het zoete broodjes en dat was niet mijn bedoeling. Door minder honing te gebruiken zijn ze zowel met hartig als zoet beleg lekker. Ze laten zich ook perfect invriezen. In het deeg wordt boter èn shortening gebruikt. Ik gebruik daarvoor Crisco. Crisco is 100% plantaardig vet en bevat in tegenstelling tot margarine en boter geen vocht (boter/margarine bevat ong. 20% vocht). In Nederland is shortening van het merk Crisco bij o.a. de Jumbo te koop en online te bestellen. Als je het niet kunt krijgen gebruik dan margarine of gebruik alleen ongezouten boter (totaal 50 gram).

Zachte witte broodjes (12 - 14 stuks)
  • 340 gram volle melk
  • 25 gram ongezouten roomboter
  • 25 gram Crisco (of margarine of boter)
  • 2 eetlepels/30 ml vloeibare honing
  • 550 gram tarwebloem
  • 7 gram instant gist
  • 11 gram zout
Deeg kneden in een standmixer: Breng de melk in een steelpannetje of in de magnetron tot net tegen de kook aan. Doe de melk samen met de boter, Crisco en honing in de kom. Roer tot de boter en Crisco zijn gesmolten. Voeg 250 gram tarwebloem toe en mix met de platte klopper goed door elkaar. Laat het mengsel afkoelen. Het mag niet warmer zijn dan 40 °C als de gist erbij gaat.

Doe de gist erbij en mix (nog steeds met de platte klopper) goed door elkaar. Laat 15 minuten staan. Voeg de rest van de bloem en het zout toe. Verwissel de platte klopper voor de deeghaak en kneed het deeg  in ± 10 minuten tot een soepel deeg dat van de wand loslaat, het mag nog iets aan de bodem kleven. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.

1e rijs: Vorm een bal van het deeg en leg de deegbal in een licht met zonnebloemolie ingevette kom, 1 keer draaien zodat alle kanten met een laagje olie bedekt zijn. Dek de kom af en laat het deeg op kamertemperatuur in ± 60 minuten tot dubbel volume rijzen.

Vormen: Stort het deeg op een licht met zonnebloemolie ingevette werkplek. Verdeel het met een deegsteker in 12 - 14 gelijke stukjes en maak er bolletjes van. Laat de bolletjes ± 10 minuten afgedekt liggen en bol ze dan nog een keer goed op. Leg ze enkele centimeters uit elkaar op een met bakpapier of bakmatje beklede bakplaat. (Ik verdeel de broodjes over 2 bakplaten en bak ze na elkaar).

2e rijs: Dek de bolletjes af en laat ze op kamertemperatuur in 45 - 60 minuten tot bijna dubbel volume rijzen. Het deeg is goed als je er met een vinger op drukt, de indruk even zichtbaar blijft en dan langzaam terug veert.

Oven voorverwarmen: Verwarm tijdens het rijzen de oven voor op 190 ºC (boven-/onderwarmte).

Bakken: Bak de broodjes in ± 14 minuten gaar en bruin. Laat ze op een rooster afkoelen.

Zachte witte broodjes met honing

16 opmerkingen:

Anoniem zei

Arden, ze zien er weer heerlijk uit. Mijn zoon zal je erg dankbaar zijn want hij is gek op lekkere witte broodjes en dit is typisch zo'n recept wat ik 's avonds nog net even kan maken.

gipskruit zei

Ik vind ze er ook heel erg lekker uitzien :)

Anoniem zei

Dank je wel!Ik heb ze net gemaatk met een beetje moutpoeder erbij, dan zien er toch een beetje bruin uit. Net stiekem eentje opgepeuzeld met dochterlief, ze zijn eigenlijk voor morgen mee naar school, hahaha.

Anoniem zei

Gelukkig dat ik een grote pot crisco in huis heb (mijn moeder stuurt regelmatig crisco naar mij hier in NL) Ik kan niet zonder crisco. Broodjes zien er heerlijk uit!

Joyce zei

Hoi Arden,

je broodjes zien er heerlijk uit, nu heb ik dit afgelopen weekend ook geprobeerd maar na het bakken zijn het alleen zware hompies en geen lekkere zachte witte broodjes, enig idee wat er verkeerd gegaan zou kunnen zijn. Heb crisco gebruikt en alle aanwijzingen van je recept gevolgd.

Alvast bedankt!

Joyce

Levine zei

@Joyce: dat is moeilijk van afstand te zeggen. Heb je precies het recept gevolgd? Lang genoeg gekneed? Gist nog goed? Te lang of te kort laten rijzen of wellicht te warm laten rijzen? Kortom kan je wat meer vertellen hoe je het deeg gemaakt hebt?

Joyce zei

Ik heb geen keukenmachine, dus heb wel met de hand gekneed. Tempratuur was niet warmer dan 40 graden voor de gist erbij ging, datum was ook goed. Rijstijd aangehouden volgens je recept.
Volgende keer langer kneden misschien? En ik heb een hete lucht oven, maar las in een ander recept dat de tempratuur dan 20 graden lager moet. Klopt dat?

Heel erg bedankt voor je reactie!

Joyce

Anoniem zei

Vandaag heb ik hetzelfde recept gebruikt alleen heb ik alles door tweeën gedeeld. Verder heb ik alleen maar roomboter gebruikt. Verder de rest volgens jou recept. Alles met de handen gekneed ruim 10 min.
Heb het deeg in de oven laten rijzen later afgebakken. Kan niet zeggen dat het zachte broodjes waren. Ze waren aan de stugge kant en ook niet mooi hoog.
De oven is geen hete lucht wat gaat hier verkeerd??

Levine zei

Dat is lastig te zeggen vanaf afstand. Kan meerdere oorzaken hebben. Het lijkt erop dat je niet lang genoeg gekneed hebt. Deeg is goed gekneed als je er een dun vliesje van kunt trekken: neem een bolletje van het deeg af en trek dat al ronddraaiend uit tot een vliesje. Breekt het snel dan is het nog niet goed gekneed. Te kort of te lang laten rijzen kan ook een oorzaak zijn. Let vooral op je deeg en niet alleen op de tijd die in het recept staat. Rijstijden kunnen varieren, als het warm is gaat het rijzen sneller dan als het koud is. Op een te warme plek laten rijzen kan ook funest zijn. Daarnaast is het op de juiste wijze van opbollen ook belangrijk. Kortom: gewoon nog een keer proberen :-), dan lukken ze vast beter.

Anoniem zei

Hallo Levine,
Volg al enige tijd je blog en al menig recept gemaakt, zoals deze broodjes, maar alle recepten zijn GEWELDIG, ik vraag me af of mensen wel weten hoe gul jij bent met het delen van deze uitstekende recepten. Ik weet het in ieder geval en bedank je er hartelijk voor. Vooral je bakrecepten volg ik graag en het is dat ik af en toe op mijn lijn let, maar anders zou ik tonnetje rond worden van je recepten.

Levine zei

Dank voor de lovende woorden en complimenten :-)).

Sarah en Evelien zei

Super lekker! Heb de melk wel vervangen door soja melk ivm met allergische kindjes, dus de honing ook wat verminderd ( het was gezoete soja). Bedankt voor al je geweldige recepten!

Anoniem zei

Hoi,
Wat een fijne site is dit. Ik heb dit al eens gemaakt maar heb nu een magimix keukenmachine waarmee deeg ook zou moeten kunnen. Denk je dat dit kan? En hoelang?

Alvast bedankt! En ik ga zeker vaker gebruik maken van deze site,

Groetjes Lydia

Levine zei

Hoi Lydia, dank voor de complimenten :-). Een magimix foodprocessor/keukenmachine is niet zo geschikt om brooddeeg mee te kneden. Je mag er nl. maar kort in kneden. Ik vind niet dat het deeg er goed in gekneed wordt. Kwestie van uitproberen of het jou bevalt.

Ilse * BY IK * zei

Beste Levine,
Via Pinterest kwam ik gisteravond op jouw blog terecht. Ik bleef maar lezen ... Wat heb ik veel nuttige informatie en tips gelezen. Heel hartelijk bedankt daarvoor. Vanmorgen samen met zoon- en dochterlief aan de slag gegaan met deze zachte witte broodjes. Eindelijk zijn mijn zachte broodjes ook echt zacht geworden. Morgen op pad om meel van betere kwaliteit in te slaan en dan weer verder experimenteren met andere recepten van deze site. Nogmaals veel dank!
Mocht je mijn broodjes willen bewonderen, neem dan gerust een kijkje op mijn blog: http://by-ik.blogspot.nl/2015/08/zachte-bolletjes.html
Vriendelijke groeten,
Ilse

Anoniem zei

net dit recept geprobeert,maar ik heb het in een panasonic broodmachine gedaan. gewoon alle ingedrienten erin,gist in vakje en op deegstand "brioche" gezet en als de machine gedaan is nog half uurke de deeg laten inzitten en dan uitgieten op werkblad, verdeeld in bollekes,op bakplaat gelegd en in de oven laten een uur rijzen (oven uit en op kamertemp), dan terug uit oven haalt,oven voorverwarmen op 190 graden en dan 14 min in oven laten bakken. en ze zijn super gelukt !!! veel beter dan die bereidwijze via keukenrobot. als je keukenrobot gebruikt moet je een goeie hebben die krachtig kan deeg mengen,anders gaat het niet.