30 juni 2007

De cakes van Sophie

Kookwinkel Oldenhof in Hilversum organiseert regelmatig - naast de vele kookcursussen - demonstraties in de grote en mooie kookstudio op de 2e etage van de winkel. Op 24 mei jl. kwam Sophie Dudemaine uit Frankrijk overgevlogen om haar onlangs in het Nederlands uitgekomen boek "De cakes van Sophie" te presenteren. Aan deze presentatie was ook een workshop verbonden, dat wil zeggen dat we onder leiding van Sophie een cake gingen bakken.

Het werd een erg leuke middag, niet alleen omdat we zelf aan de slag mochten, maar vooral omdat Sophie een heel warme en hartelijke vrouw is die met veel passie over koken praat. Ze komt uit een zeer culinaire familie en zelf heeft ze ook de koksopleiding gevolgd; ze weet dus waar ze het over heeft. Na de geboorte van haar dochter is ze gestopt met het werken als kok, maar ja, het begon toch weer te kriebelen. Vanuit huis is ze toen cakes gaan bakken en gaan verkopen op locale markten, kookboeken gaan schrijven en inmiddels is ze wereldberoemd. Een balletje kan toch "raar" rollen.

Ze heeft dit boek zeven jaar geleden geschreven, het is inmiddels in verschillende talen vertaald en er zijn wereldwijd al zo'n 2 miljoen exemplaren van verkocht! Het boek heeft een ware revolutie in Frankrijk ontketend omdat het maar 1 thema heeft. Dat geldt ook voor haar andere (14) boeken die ze heeft geschreven, elk boek behandelt 1 thema.
In het weekend is Sophie altijd in haar prachtige huis in Normandië te vinden. Ze ontvangt daar ieder weekend gasten (in het huis zijn vijf gastenkamers), ze kookt voor ze en ze geeft kooklessen (zie de website La maison de Sophie).

Sophie vindt contact met haar lezers erg belangrijk en daarom staat achterin dit boek (en waarschijnlijk in al haar boeken) haar telefoonnummer. Je kunt haar dus, als je vragen hebt, gewoon opbellen! Een e-mail sturen kan natuurlijk ook. Dat ze niet zo vaak gebeld wordt verklaart ze door het feit dat haar recepten goed zijn, ze kunnen bij wijze van spreken niet mislukken. Over de cakes zegt ze: "je kunt beter 1 goed basisrecept hebben waar je mee varieert, dan iedere keer opnieuw een ander recept maken".

Als ik aan cake denk dan denk ik aan zoet, maar tot mijn verrassing staan er in het boek van Sophie veel hartige cakes. Die middag had Sophie een recept voor ons uitgezocht met daarin verse tonijn en geroosterde paprika (voor diegenen die het boek hebben zie blz. 38).

Terwijl ze de ingrediënten voor ons afwoog en uitdeelde vertelde ze allerlei handige tips. Zoals dat langdurig met een mixer kloppen helemaal niet nodig is. We roerden dus met een garde de basisingrediënten door elkaar, voegden de eerst kort in een koekenpan gebakken tonijn en paprika toe en toen mochten we met verschillende kruiden naar hartelust varieren.
(NB: voor diegenen die aanwezig waren en dit nu lezen: ik was degene die halverwege opnieuw moest beginnen omdat ik foto's aan het maken was en daardoor niet goed luisterde ....).

Dat werd door ons allen dan ook met veel plezier gedaan. In de kookstudio van Oldenhof staan namelijk teveel kruiden om op te noemen. Grote pret natuurlijk! Iedereen pakte iets anders en dat leverde uiteindelijk hele lekkere cakes op die allemaal anders smaakten.

Het boek is ingedeeld in vier hoofdstukken: lente, zomer, herfst en winter. In ieder hoofdstuk staan (door elkaar) hartige en zoete cakes. Voorbeelden: Cake met ansjovis, tomaten en zwarte olijven, Cake met tomaten en geconfijte gember, Cake met kokos en chocoladebolletjes, Cake met spek en gedroogde pruimen, Cake met specerijen en cashewnoten, Cake met citroen, gember en whisky.

Het is een leuk boek, er kleeft echter een "maar" aan. Er is namelijk een hele vervelende vertaalfout in gemaakt: in ieder recept wordt gist genoemd, terwijl dit bakpoeder moet zijn! Nogal een groot verschil. Ik heb het voor de zekerheid bij Sophie nagevraagd en zij verzekerde mij dat zij echt geen gist gebruikt, maar bakpoeder. Ze wist me ook te vertellen dat in de volgende uitgave een inlegvel komt met daarop de wijziging. Degenen die het boek gaan kopen of het al hebben: vervang de gist in ieder recept door bakpoeder. Tip van Sophie: in plaats van bloem en bakpoeder kan ook zelfrijzend bakmeel worden gebruikt.

Inmiddels heb ik een aantal cakes gebakken met bakpoeder en om het toch te proberen eentje met gist. Degene met gist was beduidend minder gerezen en ook minder van smaak. Het kan dus wel, maar met bakpoeder krijg je een beter resultaat. De structuur is anders dan "onze Hollandse cake" en dat komt natuurlijk door de andere wijze van beslag maken. Aan de hartige cakes moest ik eerst wat wennen, inmiddels ben ik enthousiast geworden. Erg lekker om een hartige cake in stukjes gesneden (koud) te serveren bij de borrel of lauwwarm als hoofdmaaltijd met een lekkere salade en wat knapperig (stok)brood erbij.

Cake met tomaten, mozzarella en basilicum
Nog enkele tips van Sophie:
  • de cakes kunnen zowel koud als warm (de hartige) worden gegeten;
  • de cakes kunnen al een paar uur van te voren gebakken worden en dan worden opgewarmd in de oven of magnetron;
  • de cakes kunnen goed ingevroren worden;
  • gebruik gerust groenten uit een blik of pot in plaats van verse (bijvoorbeeld geroosterde paprika uit een pot);
  • bak de cakes ook eens in kleine cakevormpjes of in een muffinvorm (de baktijd is dan korter).
Tips van Arden:
  • gebruik, zeker voor cakes met weinig vulling, een kleinere maat bakblik dan in het boek (= 26 cm) wordt aanbevolen;
  • vet de bakblikken wèl in.
Meer foto's van deze hele leuke middag bij Oldenhof zijn hier te zien.

Twee recepten (in het Engels) uit dit boek staan op de weblog van Meeta van What's for lunch honey?
"De cakes van Sophie" is uitgegeven door Fontaine Uitgevers. ISBN 90 5956 206 2, Ik wacht met spanning op het volgende, in het Nederlands vertaalde, boek.

Ik wens jullie allen weer eet smakelijk!

6 opmerkingen:

Evaaaaa zei

Na nieuwsgierig te zijn gemaakt door je berichten over de cakes van Sophie, ben ik zelf ook aan de slag gegaan! Wat een heerlijke recepten en wat een hoop variaties zijn er mogelijk... Zonder het boek kreeg ik ook een goed resultaat, kijk maar op mijn weblog!

Groeten

Eva

Anoniem zei

Had ik dit bericht maar eerder gelezen!!

Tijdens een dagje shoppen had ik mezelf dit kookboek kado gedaan. De volgende dag meteen de ingredienten in huis gehaald en aan de slag gegaan.

Eerst de cake met mozzarella, tomaat en basilicum, daarna de cake met ananas en rum (beide augustus-recepten). Je begrijpt: keurig het recept gevolgd, met GIST.

Beide recepten mislukten volledig! Niet gaar, ingezakt, rijp voor de afvalbak. Zonde van het werk en de ingredienten!

Uiteindelijk nogmaals geprobeerd met mijn eigen cakebeslag en ananas. Nog steeds geen goed resultaat, waarschijnlijk omdat de ananaspuree te nat is. Drie keer gebakken, drie keer de prullenbak in......

Mijn goede zin was even ver te zoeken.

Had ik dit bericht maar eerder gelezen, dan had ik gesnapt dat de receptuur dus niet klopt!

Dat geeft moed om weer opnieuw te beginnen, maar eerst met een recept met weinig vochtige ingredienten. En ..... aangezien alles wel erg plakkerig is ga ik de vormen toch bekleden met bakpapier of invetten, want anders lost íe voor geen meter!

www.mariannebernard.nl zei

Deze zomer kocht ik bij toeval, zomaar, in Frankrijk het boek Les Cakes de Sophie, een nieuw editie 2010. thuis gekomen kon ik nauwelijks wachten om hartige cakes te maken en ik ben zeer enthousiast. ik heb er een (met bronvermelding) op mijn website gezet.

Meibloempje zei

Hm, dit lijkt een beetje op hoe ik het doe. Ik heb een basis-muffinrecept waarmee ik zoet of hartig kan bakken, maar dat gebruik ik ook wel eens in een cakevorm. En voila, hartige cake...toch? ;-)

Jose zei

In de index schrijft Sophie dat 1 zakje gist 7-9gram bevatten. Maar mijn zakjes bakpoeder bevatten 16gram, moet ik voor de recepten waar 1 zakje staat 8 gram bakpoeder nemen?

Wat had ik graag dit bericht jaren eerder willen lezen, heb het boek al die tijd links laten liggen...

Levine zei

8 gram bakpoeder is voldoende voor de cakes. Succes!