17 juni 2007

Mijn eerste keuken(tje)

Alweer 30 jaar geleden - om precies te zijn op 25 februari 1977, mijn 20e verjaardag - verliet ik het ouderlijk huis en ging "op mezelf wonen". Ik had het geluk een piepklein huis (een vriend noemde het een "muizenhuis" en dat op z'n Haags uitgesproken) te vinden. Gebouwd omstreeks 1564 met een halfsteens buitenmuur, een kleine woonkamer, twee slaapkamertjes, een piepkleine vervallen keuken, géén badkamer en als je naar het toilet wilde moest je eerst naar buiten, die was namelijk verstopt in een kleine houten aanbouw.


Maar goed, ik had mijn eigen huisje en dat voor maar 100 gulden per maand. Mijn vader bouwde er samen met een vriend op de al kleine overloop een douche en wastafel in, het keukenblok werd vervangen, ik haakte gordijnen voor alle ramen en mijn oma maakte de overgordijnen. De plafondbalken in de woonkamer schilderde ik donkerbruin, op de vloer legde ik biezen matten en verhuisde mijn verzamelde spullen. Ik had al aardig wat, want toentertijd was het nog zo dat je voor je "uitzet" van alles bij elkaar spaarde. Onder andere beddengoed van de "Walra". Hele goede kwaliteit, want ik er heb nu nog een paar lakens van. Echt jaren 70, met oranje en groene bloemen. Ik kon lekker hard mijn muziek (The Doors, Electric Light Orchestra, Pink Floyd, The Alan Parsons Project enzo) draaien, de enige buurvrouw die ik had was toch stokdoof. Ik vond het helemaal geweldig!

Koken deed ik toen al graag. Mijn moeder kookte in die dagen al "over de grens" en van haar heb ik de kunst afgekeken, maar ik wilde/moest toch nog wel veel leren. Het feest kon dus beginnen, ik kon naar hartelust gaan experimenteren in de keuken. Hoe ik het allemaal voor elkaar kreeg in die piepkleine keuken weet ik niet meer, maar ik deed het. Ik had echt alleen maar de ruimte die je op de bovenste foto ziet, aan de andere kant was namelijk een stijle trap naar de 1e etage.

Links zie je een van de menu's die ik in die tijd maakte; in dit geval waren mijn vader en moeder de genodigden (of de klos?).
Waarmee de tomaten gevuld waren? Ik weet het niet meer, maar als ik goed naar de foto kijk lijken het wel garnalen. De heldere bouillon zal ik ongetwijfeld zelf hebben gemaakt, ik kan me niet voorstellen dat ik ze bouillon van een blokje heb voorgezet.
De kalfsrolletjes in wijnsaus heb ik vaker gemaakt, ik kan me nog herinneren dat gasten ze altijd erg lekker vonden. Gisteren heb ik alle dozen en mappen met de in de loop der jaren verzamelde recepten uitgeplozen, maar het helaas niet kunnen vinden.

En dan die doperwten, haha, hoe heb ik het verzonnen ...... gewoon doperwten uit blik. Foei toch!

7 opmerkingen:

Aranka zei

Joh, wat een ontzettend leuk onderwerp!
Dat geborduurde tafellaken - zo een had ik er ook.
Ik ga gelijk zoeken naar oude menukaarten, want ik heb ze ook nog ergens - ik kan me iets herinneren van een dineetje (1975?) met een "avocado eden": avocado gevuld met Hollandse garnalen, whiskysaus en daaroverheen een plak zalm gedrapeerd.
Moet ook nog ergens een foto van zijn....
Leuk onderwerp voor de andere bloggers ook: hoe zag het er culinair bij jou uit, zo'n 25 jaar geleden? :-)

Gea zei

Dat je zelfs de menukaart nog hebt. Erg leuk verhaal, Arden!

Anoniem zei

Wat leuk Arden, ik heb zo'n tafelkleed nog in het bruin met beige geborduurd door een invalide oom (bezig gehouden door een clubje in het tehuis). En het recept, al zou het 100 jaar oud zijn ik zou er zo voor aan tafel schuiven hoor!

Lien zei

Wat een leuk verhaal...verbazend dat je daar ook allemaal foto's van hebt nog!! dat maakt het wel extra leuk. Ik heb wel diverse etentjes gegeven toen ik voor het eerst op mezelf woonde...maar foto's nee die maakt ik er toen nog niet van, helaas.

Kostas zei

Wie spaart, die heeft wat! Dat blijkt maar weer. Heel leuk dat je dat allemaal hebt bewaard. Na zoveel jaar, krijgt het meer waarde. Leuk ook om de kleurstelling van die tijd te zien!

Zelf ben ik niet zo bewaarderig (geweest). Daarom heb ik alleen mijn herinnering aan m'n eerste keukentje en eerste diners, maar geen foto's en al zeker niet van de tafels...

Anoniem zei

ik heb nog wel herinneringen aan je keukentje!!!
een enorme uitgebreide rijsttafel voor een hoop familieleden.Ik heb me altijd afgevraagd wáár je in dat keukentje al die ingrediënten, potten en pannen bewaarde!!

Analosa zei

Hoi arden,
Leuk om eens een persoonlijk verhaaltje te lezen tussen al die recepten door.
Ik woon ook sinds mijn 20e (ben nu 23) op mijzelf (samen met mn vriend dan) en mijn keukentje is niet veel groter dan die van jou was.

Groetjes Analosa