24 juni 2007

Pasta met ei-speksaus

Recept lintmacaroni met ei-speksaus

Toen ik van de week op zoek was naar het recept voor de 'Kalfsrolletjes in wijnsaus' die ik zo'n 30 jaar geleden mijn gasten voorschotelde, kwam ik allerlei leuke dingen tegen. Onder andere een hele stapel uitgeknipte receptkaartjes. Op een aantal kaartjes staat een 'krulletje', wat betekent dat ik ze al eens met succes gemaakt heb. Zo ook onderstaand pastagerecht (weliswaar met enkele wijzigingen).

Dit pastagerecht is een hele vrije variatie op Spaghetti Carbonara. Ik heb 'De Dikke van Dam' er even op nageslagen: in de echte Spaghetti Carbonara wordt uiteraard spaghetti gebruikt en absoluut géén room, champignons en basilicum. De saus ontstaat door de hete spaghetti te vermengen met uitgebakken spekjes met knoflook, wat spekvet en eieren. Door de hitte van de ingrediënten stolt het ei. Desgewenst kan er wat gerapste kaas (Parmezaan, Pecorino Romano) en peterselie bij worden gegeven.

Verse lintmacaroni met ei-speksaus
  • 150 gram gerookt spek, in reepjes
  • 1 eetlepel boter
  • 1 bakje kastanjechampignons, in plakjes
  • 3 eieren
  • 1,5 dl slagroom
  • zout, versgemalen peper
  • ± 10 blaadjes verse basilicum, in reepjes
  • 400 gram verse lintmacaroni (zelf gemaakt of koeling supermarkt)
  • vers geraspte Parmezaanse kaas
Bak de spekreepjes in de boter zachtjes uit en neem uit de pan. De champignonplakjes in het spekvet goudbruin bakken. Spekjes bij de champignons in de pan doen.

Lintmacaroni met ei-speksaus

Klop de eieren met de room, zout en peper en de basilicum los.

Lintmacaroni met ei-speksaus

De pasta in ruim water beetgaar koken. Afgieten en terug in de pan doen. Het ei-roommengsel bij de hete pasta schenken en met 2 lepels omscheppen zodat het ei stolt. Het spek-champignonmengsel erdoor roeren en direct serveren.

De gerapste Parmezaanse kaas er apart bij serveren.

Lintmacaroni met ei-speksaus

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: