06 juli 2021

Chocolate chip cookie bars met zuurdesem

Chocolate chip cookie bars

Gisteravond had ik mijn desem ververst en vanmorgen stond hij vrolijk te bubbelen op het aanrecht. Mijn plannetje om desembrood te bakken viel echter door een verkeerde planning in duigen. Ik had de desem in de koelkast kunnen zetten maar bedacht me opeens dat ik er ook iets lekkers voor bij de koffie van kon bakken. En voilà ....

Ik heb actieve desem gebruikt. Je kunt deze koek ook maken met inactieve desem die maximaal 1 week in de koelkast heeft gestaan.

Het makkelijke aan deze koek is dat hij binnen 1 uur klaar om te serveren is en je kunt hem invriezen.

Heb je geen zuurdesem of ben je geen fan van zuurdesem? Er staat al een vergelijkbaar recept op mijn blog zonder desem, klik hier.


Chocolate chip cookie bars met zuurdesem

  • 280 gram patisseriebloem of patentbloem
  • 7 gram baking soda
  • 0,5 theelepel zout
  • 1 zakje espresso poeder (optioneel)
  • 113 gram gesmolten roomboter, afgekoeld
  • 50 gram kristalsuiker
  • 188 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 50 gram ei (= 1 M ei)
  • 8 gram vanille extract
  • 100 gram desem op basis van tarwebloem, 100% hydratatie (actief of inactief)
  • 175 gram bakvaste chocolade druppels
  • langwerpige (spring)vorm van ± 28 x 18 cm of vierkant bakblik van ± 22 cm, ingevet en bekleed met bakpapier

Verwarm de oven voor op 180 °C.

Meng bloem, baking soda, zout (en espressopoeder - optioneel) in een kom en zet even apart.

Mix met handmixer of platte klopper standmixer de gesmolten roomboter, kristalsuiker, lichtbruine basterd, ei en vanille extract enkele minuten. Voeg de desem toe en mix er goed door.

Voeg het bloemmengsel in gedeelten toe en meng er op lage stand door. Mix er als laatste de chocolade druppels door.

Schep het stevige deeg in de vorm en druk met een lepel (of met je handen!) uit tot in de hoeken.

Bak de koek in 30 - 35 minuten gaar en goudbruin. Laat de koek 15 - 20 minuten afkoelen in de vorm en laat dan op een rooster verder afkoelen. Snijd de koek in stukken en serveer.

Te veel gebakken? Invriezen gaat prima!

Chocolate chip cookie bars

2 opmerkingen:

Sjoukje Bouma zei

Erg lekker en heel makkelijk te maken!

Suzanne zei

Ik heb starter met roggenmeel en volkoren tarwemeel, kan ik dat ook gebruiken? Ziet er heerlijk uit 😋