05 januari 2015

Stamppot boerenkool


Stamppot boerenkool, ik kan er bij wijze van spreken mijn echtgenoot 's nachts voor wakker maken. Het liefst eet hij het in de winter twee keer per week (en de rest van de week zuurkool ...). Dat vind ik weer een beetje overdreven, maar ik maak het wel regelmatig klaar.

Stamppot boerenkool is niet moeilijk om te maken, dat weet iedereen denk ik wel, de verhouding boerenkool en aardappelen moet echter goed zijn. Voor ons heeft dit recept van Janneke Vreugdenhil precies de juiste verhouding. Ik volg het recept van Janneke niet helemaal (sorry Janneke). Ik laat de boerenkool langer garen en ik gebruik iets meer spekjes. De knoflook laat ik meestal weg.

Tip vooraf: zorg dat er aardappel kookvocht overblijft en giet het kookvocht niet af in de gootsteen, maar vang het op in een maatbeker. De aardappelpuree wordt namelijk niet met melk maar met het aardappel kookvocht gemaakt.

Wat overblijft vries ik in, makkelijk voor als ik op een dag geen tijd of zin heb om te koken.

Stamppot boerenkool met spekjes en worst.
  • 1250 gram kruimige aardappels, geschild en in stukken
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 125 - 150 gram gerookt spek, in dobbelsteentjes
  • 2 tenen knoflook, fijngesneden (optioneel)
  • 400 gram boerenkool, gesneden
  • een scheut extra vergine olijfolie
  • 1 -2 eetlepels witte wijnazijn
  • zout en versgemalen peper
  • 1 rookworst
Kook de aardappelen in gezouten water in 20 - 25 minuten gaar. Zet alvast een maatbeker klaar om het kookvocht in op te vangen. Note to self: zet de maatbeker goed in het zicht zodat je het niet kan vergeten!

Breng in een andere pan water tegen de kook aan. Leg de rookworst in het water, draai het vuur laag en laat hem zachtjes 20 minuten wellen.

Verhit 1 eetlepel olijfolie in een diepe pan en bak hierin de spekblokjes zachtjes uit. Fruit de knoflook een minuut mee (optioneel) en voeg dan de boerenkool toe. Laat de boerenkool wat slinken en voeg  een scheutje water toe. Laat de boerenkool in ongeveer 20 minuten gaar stoven, deksel op de pan.

Giet de aardappels af en vang het kookvocht op. Stamp de aardappels met een pureestamper fijn en voeg zoveel kookvocht toe als nodig is om een stevig, maar smeuiig mengsel te krijgen. Doe de boerenkool met spek erbij en schep alles met een lepel door elkaar.

Maak de stamppot op smaak met extra vergine olijfolie, azijn, zout en royaal versgemalen peper. Snijd de rookworst in schuine plakjes en leg ze op de stamppot.

6 opmerkingen:

Tinneshobbyworld zei

Voor dit recept mag je mij ook wakker maken hoor ... super lekker!

Wens jou nog een fantastisch 2015 toe!

Groetjes, Tinne

Introverte Mama zei

Dank je wel voor je recept. Ooit deed iemand een paar lepels mayonaise erdoorheen. Dat smaakte toch lekker!

Anoniem zei

De helft van de aardappelen vervangen door knolselderij, en dan ook echt minder, vind 1250 erg veel zetmeel, beter voor de lijn en geeft een extra lekkere smaak ;)

Anoniem zei

Lovely blog to visit!

Levine zei

Ben niet zo'n fan van knolselderij maar ik ga het wel uitproberen. Dank voor de tip. Scheelt idd weer koolhydraten!

Jolanda van Ginkel zei

Het was heeeerlijk!!